به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، آذر ۰۷، ۱۳۹۶

سازمان‌ ملل:

مدیترانه، مرگ‌بارترین مرز دنیا برای پناهجویان

به گفته سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM)، یکی از آژانس‌های سازمان ملل در امور مهاجران و پناهجویان، پس از ۲۰۰۰، بیش از ۳۳ هزار مهاجر در دریای مدیترانه در تلاش برای رسیدن به مرزهای اروپا جان‌شان را از دست‌ داده‌اند.

خورخه گالیندو، یکی از مقام‌های سازمان بین‌المللی مهاجرت در ژنو اعلام کرد که «بنا به گزارش منتشرشده، بین ۲۰۰۰ تا ۳۰ ژوئن ۲۰۱۷، دست کم ۳۳ هزار و ۷۶۱ مهاجر در مدیترانه کشته یا مفقود شده اند. این یعنی مرز مدیترانه‌ای اروپا با اختلاف مرگ‌بارترین مرز دنیا است.»

شمار مهاجرانی که در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶، بر اثر تشدید جنگ در خاورمیانه و شمال آفریقا به اروپا رسیدند، بی‌سابقه بود. پس از آن اتحادیه اروپا از یک سو توافق‌نامه‌ای با ترکیه برای توقف ورود پناهجویان به یونان امضا کرد و از سوی دیگر، تمهیداتی برای نگه‌داشتن پناهجویان در لیبی اتخاذ کرد.

به گفته سازمان بین‌المللی مهاجرت، شمار پناهجویانی که از مدیترانه به اروپا می‌رسند، پس از این تمهیدات کاهش یافته است. هرچند تمهیدات یادشده با انتقادهای جدی سازمان‌های حقوق بشری روبرو شده‌است.

فیلیپه فارخوئس، مولف اصلی این گزارش نیز توضیح داده که کاهش شمار پناهجویان به اروپا احتمالاً عمق این فاجعه انسانی را پنهان می‌کند.

به باور او، «تنها نتیجه بستن راه‌های کوتاه‌تر و کم‌خطرتر بازشدن راه‌های طولانی‌تر و پرخطرتر است و بنابراین احتمال مرگ پناهجویان در دریا را افزایش می‌دهد.»

او در گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت نوشته است که در لیبی شیوه همکاری با ترکیه در حال تکرارشدن است، «اما چنین رویکردی به لحاظ اخلاقی قابل نکوهش است، و به احتمال زیاد به خاطر حکمرانی بسیار ضعیف، بی‌ثباتی و تفرقه سیاسی در لیبی ناموفق خواهد بود.»

رادیو زمانه