به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، آذر ۰۲، ۱۳۹۶

یادبود فروهرها بعد از ۱۲ سال در سکوت

پرستو فروهر، فرزند داریوش فروهر و پروانه اسکندری که در جریان قتل‌های سیاسی سال ۷۷ کشته شدند، مراسم یابود پدر و مادرش را در سکوت برگذار کرد.

خانم فروهر در نامه ای سرگشاده‌ای که روز چهارشنبه اول آذر منتشر کرد نوشت که ماموران امنیتی به او گفته‌‌اند که برگذاری مراسم یادبود پدر و مادرش منع قانونی ندارد اما ماموران با کسانی که قصد سوء استفاده از مراسم و ایجاد ناامنی دارند، برخورد می‌کنند.
خانم فروهر توضیح داد که هنگام ورود به فرودگاه تهران گذرنامه او را گرفتند و هنگامی که برای گرفتن گذرنامه خود به نهاد ریاست جمهوری مراجعه کرد به او گفتند که منعی برای برگذاری مراسم سالگرد فروهرها وجود ندارد.
خانم فروهر در نامه خود به نقل از ماموران امنیتی نوشت: «ماموران حاضر با عناصر ضد انقلاب که قصد سوءاستفاده از مراسم را دارند تا قانون‌شکنی کنند و ناامنی پدید آورند و تحریک به ناامنی کنند و مخل امنیت ملی و نظام شوند، برخورد خواهند کرد.»
او که با شکایت وزارت اطلاعات پرونده‌ای به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به مقدسات» در دادسرا دارد، گفت که به گفته ماموران «مسئولیت هر آن چه که هر شرکت کننده در مراسم در خانه فروهرها و یا اطرافش بگوید، به پای خودش خواهد بود و بر سنگینی پرونده‌اش در دادگاه انقلاب خواهد افزود.»
خانم فروهر از شرکت کنندگان خواسته بود که این مراسم دو ساعته را در سکوت برگذار کنند، هر چند که به نوشته او، برگذاری مراسم در سکوت «نه بر منطقی استوار است و نه عادلانه است.»
این مراسم در نهایت عصر روز چهارشنبه اول آذر با شرکت جمعی از آشنایان و خویشاوندان خانم فروهر و گروهی از مردم در سکوت برگذار شد. گزارش ها حاکی از آن است که ماموران امنیتی نیز حضور داشتند و از حاضران فیلم گرفتند.
خانم فروهر هفته آینده باید در دادگاه رسیدگی به اتهامات خود حاضر شود.
برگذاری مراسم سالگرد پدر و مادر پرستو فروهر در سال‌های اخیر با مشکلاتی زیادی از جمله اعمال محدودیت توسط ماموران یا جلوگیری از برگذاری آن مواجه بوده است.
داریوش فروهر و پروانه اسکندری آذر ماه سال ۷۷ در منزل خود با ضربات متعدد چاقو به قتل رسیدند. چندی بعد جنازه های چند نویسنده از جمله محمد مختاری و محمد جعفر پوینده نیز پیدا شد.