به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، آبان ۳۰، ۱۳۹۶

هشدار پزشکان معالج: شرایط جسمانی محمود صالحی وخیم است

محمود صالحی به بیماری‌های قلبی و دیابت مبتلا است و کلیه هایش نیز باید هفته ای دو بار دیالیز شوند.

کمیته دفاع از محمود صالحی، فعال کارگر زندانی در استان کردستان ایران، نسبت به وضعیت جسمانی او هشدار داد. آقای صالحی به گفته نزدیکانش به بیماری قلبی و دیابت مبتلاست و کلیه هایش نیز باید دو بار در هفته دیالیز شوند.
کمیته دفاع از آقای صالحی در بیانیه ای نوشت که «پزشکان معالج محمود صالحی با ارسال نامه ای خطاب به مسئولان قضایی، امنیتی و مسئولین زندان مرکزی سقز»‌، ضمن دادن هشدار درباره شرایط وخیم جسمی او، از آنها خواسته‌اند به‌علت اینکه این فعال کارگری «با نارسایی ها و مشکلات عدیده ای که از ناحیه قلب با آن مواجه است، باید هرچه سریعتر و اورژانسی جهت کارگذاشتن باطری در قلبش به بیمارستانی مجهز در تهران و یا تبریز اعزام شود».
به نوشته این بیانیه، اما مسئولان قضایی، امنیتی و مسئولین زندان مرکزی سقز به درخواست پزشکان معالج محمود صالحی «واکنش مثبتی» نشان نداده و او را باوجود شرایط بسیار نامناسب جسمی همچنان در زندان نگه داشته‌اند.
کمیته دفاع از محمود صالحی، که سخنگویی آن بر عهده نجیبه صالحی، همسر این فعال کارگری است، گفته که تلاش و پیگیری خانواده آقای صالحی برای متقاعد کردن نهادهای امنیتی و قضایی تاکنون بی نتیجه مانده است.
محمود صالحی روز ششم آبان و پس از دیالیز کلیه‌هایش در بیمارستانی در سقز به دست ماموران اطلاعاتی بازداشت شد تا دوره یک سال زندان خود را بگذارند.
این فعال کارگری در شب ۱۲ آبان به دلیل تشدید بیماری قلبی‌اش به بهداری زندان سقز و سپس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان «امام خمینی» این شهر انتقال یافت.
پزشک معالج محمود صالحی توصیه کرده بود که او با توجه به ضعیف بودن قلبش به بیمارستان مجهزتری در تهران یا تبریز و یا ارومیه منتقل شود اما مقام‌های قوه قضائیه با این موضوع مخالفت کردند و او را در روز ۲۰ آبان به زندان سقز بازگرداندند.
پیش از این، کنفدراسیون بین المللی اتحادیه‌های کارگری، اتحادیه جهانی کارگران صنعتی، اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا (کیوپی)،‌ پنج سندیکای کارگری فرانسه و شماری از تشکل های کارگری خواستار آزادی فوری محمود صالحی شده‌اند.
در این ارتباط، والتر سانچز، دبیر کل اتحادیه جهانی کارگران صنعتی، هفته گذشته در نامه ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، اشاره کرد که «تنها ۳۰ درصد از قلب»‌ محمود صالحی کار می‌کند».
او تاکید کرد که «جان محمود صالحی در صورت نگه داشته شدن در زندان در خطر بسیار جدی قرار خواهد داشت».
اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا هم در نامه ای به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و حسن روحانی با اعلام نگرانی از آنچه «ادامه سرکوب و اذیت و آزار فعالان کارگری»‌ نامید، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط فعالان عقیدتی شد.
به گزارش اتحادیه بین‌المللی در حمایت از کارگران در ایران، در این نامه با اشاره به وضعیت محمود صالحی آمده است که جان این فعال کارگری در زندان در معرض خطر جدی قرار دارد.
کمیته دفاع از محمود صالحی