به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آذر ۰۶، ۱۳۹۶

شش نماینده مجلس:

وزیر اطلاعات درباره دلایل شکایت از پرستو فروهر توضیح دهد
شش نماینده مجلس شورای اسلامی در سئوالی از وزیر اطلاعات خواستار پاسخگویی درباره دلایل شکایت این وزارت‌خانه از پرستو فروهر و «ایجاد مزاحمت» هر ساله برای برگزاری مراسم بزرگداشت داریوش و پروانه فروهر شدند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، این نمایندگان مجلس همچنین از محمود علوی، وزیر اطلاعات، خواستند که توضیح دهد این وزارت‌خانه « تاکنون چه اقدامی برای شناسایی، تعقیب و مجازات امران و مباشران آن جنایت فجیع انجام داده است».
به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمود صادقی، فاطمه حسینی، پروانه مافی، طیبه سیاوشی، فریده اولاد قبا و بهرام پارسایی این سئوال را در جلسه علنی روز یکشنبه پنجم آذر مطرح کرده اند.
دراین سئوال اعلام شده که وزارت اطلاعات در سال‌های گذشته «نه تنها در کشف و تعقیب رسیدگی و برخورد با آن جنایت دهشتناک که قلم از بیان آن شرم دارد کوتاهی کرده بلکه همه ساله از برگزاری مراسم یادبود برای ایشان جلوگیری کرده است».
این شش نماینده مجلس همچنین از وزیر اطلاعات سئوال کرده‌اند که این وزارت‌خانه «چرا به جای دلجویی از بازماندگان»، هر ساله برای آنان «مزاحمت ایجاد می‌کند» و از دختر داریوش و پروانه فروهر به دادگاه انقلاب شکایت کرده است.
پرستو فروهر روز شنبه چهارم آذر، در دادگاه انقلاب تهران در پرونده ای که با شکایت وزارت اطلاعات تشکیل شده بود، محاکمه شد.
دختر داریوش و پروانه فروهر پیش از حضور در دادگاه در نوشته ای اعلام کرده بود که دراین پرونده درباره اتهام «تبلیغ علیه نظام» نوشته شده که او « با ارائه‌ تحلیل سیاسی نادرست»، دستگاه امنیتی را به کشته شدن پدرومادرش متهم کرده است و دستگاه قضایی را مسئول عدم رسیدگی صحیح به پرونده قتل پدر و مادرش معرفی می‌کند.
به گفته خانم فروهر، اتهام «توهین به مقدسات» نیز به دلیل یکی از اثرهای هنری او مطرح شده و درپرونده نوشته شده که «مبل راحتی» است که «در نمایشگاهی در اختیار عناصر ضدانقلاب در خارج از کشور» قرار گرفته است.
خانم فروهر پس از دادگاه خود به رادیو فردا گفت هیچ یک از دو اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به مقدسات» را نپذیرفته و آنها را «بی‌اساس» دانسته است.
براساس این گزارش، وی در طول دادگاه تأکید کرده که پرونده قتل پدر و مادرش و سایر قتل‌های سیاسی در پائیز ۷۷ به‌طور صحیح رسیدگی نشده و اعترافات مأموران وزارت اطلاعات نادیده گرفته شده است.
همزمان با حضور خانم فروهر در دادگاه، علی مطهری، نایب رئیس مجلس، ضمن انتقاد از تشکیل پرونده برای دختر داریوش و پرستو فروهر اعلام کرده بود که مقام‌های جمهوری اسلامی باید از او «دلجویی و عذرخواهی» کنند.
وی این پرسش را مطرح کرده بود که «چرا مدعی العموم که با اندک تعریضی به مقام‌های‌ عالی کشور اعلام جرم می کند، در این مورد آنها را به سزای اعمال خود نرسانده است».
داريوش فروهر، رهبر حزب ملت ایران، و همسرش، پروانه اسکندری، مشهور به فروهر، روز اول آذر سال ۱۳۷۷ در منزل‌شان در تهران به وسیله ضربات چاقو به قتل رسیدند.
روز ۱۲ آذر همان سال محمد مختاری، نویسنده، شاعر و عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران، و روز ۱۸ آذر نیز محمد جعفر پوینده، مترجم و از فعال‌ترین اعضای کانون نویسندگان ایران، ناپدید شدند که پس از مدتی جسدشان پیدا شد.
وزارت اطلاعات ایران «عناصر خودسر» در این وزارت‌خانه را مسئول این چهار قتل که به قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای مشهور شد، اعلام کرد. سعید امامی (اسلامی) از معاونان سابق وزارت اطلاعات، در ارتباط با این پرونده بازداشت شد که بعدا اعلام شد که او در زندان خودکشی کرده است.
‌شماری از مقام‌های وزارت اطلاعات نیز همراه با سعید امامی (اسلامی) بازداشت شده بودند.
متهمان این قتل‌ها در نهایت پس از آنچه «گذشت خانواده مقتولان» اعلام شد، «قصاص» نشدند و به ۱۰ سال زندان محکوم شدند.
براساس گزارش‌ها، این متهمان هر کدام پس از سپری کردن کمتر از نیمی از دوره محکومیت خود آزاد شدند.
محاکمه پرستو فروهر دردادگاه انقلاب تهران سه روز پس از برگزاری سالگرد قتل داریوش و پروانه فروهر در خانه‌شان در خیابان هدایت انجام شد. مراسم یادبود این دو قربانی قتل‌های «زنجیره‌ای» روز چهارشنبه گذشته، با رعایت دو ساعت سکوت برگزار شد.
در سال‌های گذشته، ماموران امنیتی از ساعاتی پیش از آغاز مراسم با بستن راه‌های ورودی مانع حضور مردم در مراسم می‌شدند.

رادیو فردا