به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، آذر ۰۷، ۱۳۹۶

آنگلا مرکل خواستار سرعت بخشیدن به مذاکرات "ائتلاف بزرگ" شد

آنگلا مرکل صدر اعظم و یولیا کلوکنر از حزب اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان در نشست این حزب در برلین

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان امروز دوشنبه 27 نوامبر پس از چهار ساعت رایزنی با روسای اتحاد احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی که خود رهبری آن را به عهده دارد، از حزب سوسیال دموکرات خواست که هرچه زودتر مذاکرات مربوط به تشکیل دولت ائتلافی را آغاز کند.
رهبران اتحادیه اروپا و فرانسه به برلین چشم دوخته اند و امیدوارند که این مذاکرات به نتیجه برسد. اما در برنامه های دو حزب برای چهار سال آینده اختلاف مهمی وجود دارد که توافق بر سر آن ها دشوار به نظر می رسد.
صدراعظم آلمان که در روزهای آخر هفته تجدید انتخابات را رد و برای ائتلاف با حزب سوسیال دموکرات اعلام آمادگی کرده بود، نیمروز دوشنبه خواستار آغاز هرچه زودتر مذاکرات مربوط به این ائتلاف شد. وی تاکید کرد که گفت و گوها باید جدی، هدفمند و کامل باشند.
همزمان، حزب سوسیال دموکرات که در دولت فعلی نیز موتلف خانم مرکل است، با اعلام برنامه خود برای چهار سال آینده نشان داد که با حزب رقیب دست کم در مورد سیاست پناهندگی آلمان اختلاف آشکاری دارد.
این حزب که رهبری آن را مارتین شولتس رئیس پیشین پارلمان اروپا و رقیب انتخاباتی مرکل در انتخابات سپتامبر امسال آلمان به عهده دارد، از پیوستن مشروط خانواده های پناهجویان به آن ها دفاع می کند، در حالی که اتحاد احزاب دموکرات مسیحی نه تنها از این موضوع استقبال نمی کند، بلکه تعیین سقفی سالانه برای پذیرش پناهجویان را در برنامه خود گنجانده است.
حزب سوسیال دموکرات همچنین خواستار برابری دستمزد زنان و مردان است و در صورت مشارکت در دولت قصد دارد بیمه ای به نام "بیمه شهروندان" را در آلمان به مرحله اجرا بگذارد. در حالی که حزب تحت رهبری خانم مرکل قطع مالیات همبستگی با ایالات شرقی و کاهش مالیات ها را در برنامه خود گنجانده است.
پس از فراخوان آنگلا مرکل برای آغاز سریع گفت و گوهای مربوط به ائتلاف، رهبران هر دو حزب اعلام کردند که آغاز مذاکرات الزاما به معنای تسلیم شدن آن ها در برابر خواسته های یکدیگر نخواهد بود. یکی از رهبران حزب دموکرات مسیحی از حزب سوسیال دموکرات خواست که با طرح خواست های اغراق آمیز مذاکرات را به خطر نیاندازد.
در محافل سیاسی آلمان گفته می شود با توجه به این که رئیس جمهور و صدراعظم آلمان تمایلی به ایجاد دولت اقلیت یا تجدید انتخابات ندارند و مردم آلمان نیز تشکیل "ائتلاف بزرگ" را ترجیح می دهند، حزب سوسیال دموکرات برای تحمیل خواسته های خود به آنگلا مرکل برگ برنده را در دست دارد.
فرانک والتر اشتاین مایر رئیس جمهور آلمان برای روز پنجشنبه 30 نوامبر رهبران احزاب بزرگ آلمان را به حضور در کاخ ریاست جمهوری فراخوانده است.
اقای اشتاین مایر که پیش از برگزیده شدن به مقام ریاست جمهوری از رهبران عمده حزب سوسیال دموکرات بود، بر همکاران حزبی پیشین خود تاثیر کلام دارد و به این دلیل همه در آلمان به نقش او امید بسته اند تا کشور را از بحران سیاسی موجود رها کند.
در همین حال برخی از رسانه های آلمانی پیش بینی کرده اند که به دلیل سرسختی مارتین شولتس رهبر حزب سوسیال دموکرات بر سر تحقق خواسته های این حزب، ممکن است مذاکرات بسیار طولانی شود.
مارتین شولتس هفته گذشته گفته بود که تصمیم گیری درباره حضور در دولت ائتلافی را به بدنه حزب می سپارد. هنوز روشن نیست که او بر سر این تصمیم پافشاری خواهد کرد یا به عنوان رهبر حزب مسئولیت را خود به عهده خواهد گرفت.
رادیو بین المللی فرانسه