به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، آذر ۰۱، ۱۳۹۶

سعد حریری نخست وزیر مستعفی لبنان بعد از ۱۷ روز به بیروت بازگشت


سعد حریری مواضع منتقدانه ای علیه جمهوری اسلامی ایران دارد 

رسانه های محلی بامداد چهارشنبه ۱ آذر از بازگشت سعد حریری نخست وزیر مستعفی لبنان به بیروت خبر دادند.آقای حریری در حالی وارد کشور خود شد که از ۱۳ آبان و استعفای جنجالی او، گمانه زنی های زیادی درباره او شکل گرفت. سعد حریری نخست وزیر لبنان بعد از یک سفر ناگهانی به عربستان، در همانجا، با بیان اینکه زندگی اش در خطر است، ایران و حزب الله را مورد انتقاد قرار داد و رسما استعفای خود را اعلام کرد.استعفای او همزمان با بازداشت دهها شاهزاده عربستانی به بهانه مبارزه با فساد مالی بود و رویترز حتی گزارش داد آقای حریری تحت کنترل عربستان است.
کمی بعد میشل عون رئیس جمهوری لبنان که استعفای آقای حریری را نپذیرفته بود، اعلام کرد او باید به لبنان بازگردد.آقای عون، سعودی‌ها را متهم کرد که آقای حریری را از زمان استعفا در ریاض به گروگان گرفته بودند. ادعایی که هم آقای حریری و هم ریاض آن را رد کرده‌اند.

بعد از سفر رئیس جمهوری فرانسه، امانوئل ماکرون خواستار حضور حریری در پاریس شد. سعد حریری که شنبه ۲۷ آبان به پاریس سفر کرد، از آقای ماکرون بابت نقش فرانسه در تلاش برای ثبات لبنان تقدیر کرد.
آقای حریری در این سفر اعلام کرد که برای جشن روز استقلال لبنان به بیروت باز می گردد.
سعد حریری فرزند رفیق حریری نخست وزیر پنج دوره ای لبنان است که در بمب گذاری سال ۲۰۰۵ در بیروت کشته شد. سعد حریری یکی از افراد ثروتمند جهان است و پیشتر نیز در سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ نخست وزیر لبنان شده بود.
به تازگی او از نامزد حزب الله برای ریاست جمهوری حمایت کرد و راه برای میشل عون هموار شد که رای پارلمان لبنان را کسب کند. آقای عون پس از حمایت حریری از او به مقام ریاست جمهوری رسید، و در مقابل او نیز از حریری برای نخست وزیری دعوت کرد.
بنا به قانون اساسی لبنان، رئیس جمهوری کشور باید از میان مسیحیان «مارونی» کشور انتخاب شود، نخست وزیر باید مسلمان سنی، و سخنگوی مجلس باید مسلمان شیعه باشد.
سعد حریری مواضع منتقدانه ای علیه جمهوری اسلامی ایران دارد و تهران را به دخالت در امور دنیای عرب متهم کرده و حزب الله لبنان، متحد اصلی ایران را هم مورد انتقاد قرار داد.
در حالی که میشل عون هم اکنون حامی نیروهای طرفدار دولت سوریه شده است، سعد حریری از مخالفان سر سخت دولت بشار و حزب الله لبنان است.
وزیر خارجه آمریکا پیشتر با بیان این که واشنگتن وضعیت سعد حریری را به دقت زیر نظر دارد، گفته بود اگر او قرار باشد از نخست وزیری کناره گیری کند، باید به لبنان بازگشته و آن را رسمی کند.
رکس تیلرسون همچنین تاکید کرده است که ایالات متحده از «دولت مشروع لبنان» حمایت می‌کند، و از کشورهای دیگر می‌خواهد از دخالت در امور داخلی لبنان خودداری کنند.
صدای آمریکا