به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، آذر ۰۷، ۱۳۹۶

تاکید رؤسای جمهوری آمریکا و فرانسه بر لزوم مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران در سوریه

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه در گفت‌وگویی تلفنی با امانوئل ماکرون همتای فرانسوی خود بر اهمیت مذاکرات ژنو در یافتن راه حلی مسالمت آمیز برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه تاکید کرد.

کاخ سفید با انتشار بیانیه ای اعلام کرد، دو رئیس جمهوری بر این مهم توافق نظر دارند که تنها مذاکرات مشروع به منظور رسیدن به راه حل سیاسی برای بحران سوریه، نشست ژنو به میزبانی سازمان ملل متحد است.
دور جدید مذاکرات سیاسی نمایندگان دولت و اپوزیسیون سوریه به میزبانی سازمان ملل، با هدف پایان جنگ داخلی شش ساله سوریه که بیش از ۴۰۰ هزار قربانی گرفته، قرار است روز سه شنبه در ژنو سوئیس برگزار شود.
رؤسای جمهوری ایالات متحده و فرانسه همچنین بر لزوم مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران در سوریه و معکوس کردن اثرات آن تاکید کردند.
امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه پیشتر ضمن ابراز نگرانی از فعالیت‌های ایران، خواستار گفت‌وگو درباره برنامه موشکی بالیستیک تهران شده بود. تهران این نگرانی را رد کرده و می‌گوید بر سر برنامه موشکی مذاکره نمی‌کند.
جانشین فرمانده سپاه پاسداران ایران روز یکشنبه در سخنانی تهدید آمیز گفت، اگر اروپا به مساله موشکی ایران ورود کند، جمهوری اسلامی ممکن است محدودیت‌های موشکی را کنار گذاشته و برد موشک‌ها را افزایش دهد.
پرزیدنت ترامپ با این استدلال که تهران با انجام آزمایش‌های موشکی و دخالت در امور کشورهای منطقه روح برجام را نقض می‌کند، از تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای ۱۳۹۴ با قدرت‌های جهانی خودداری کرده است.
مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا نیز پیشتر در روز دوشنبه در گفت‌وگو با عبدالله دوم پادشاه اردن در کاخ سفید، با اشاره به نفوذ ایران در خاور میانه، از تلاش امان برای شسکت داعش و مقابله با تحرکات تهران تقدیر کرد.
تهدید هسته‌ای و موشکی کره شمالی دیگر موضع مورد بحث رؤسای جمهوری آمریکا و فرانسه بود که دو طرف تاکید کردند همه کشورها باید برای توقف برنامه هسته‌ای پیونگ یانگ، حداکثر فشار ممکن را وارد کنند.
صدای آمریکا