به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، آذر ۰۵، ۱۳۹۶

پرستو فروهر پس از دادگاه:

"پرونده‌سازی بود."
 مطهری: تشکیل پرونده قضایی برای خانم فروهر
 "به جای دلجویی" از او "مایه تعجب"  است.
صبح امروز شنبه چهارم آذر/ ۲۵ نوامبر، دادگاه پرستو فروهر دختر داریوش فروهر و پروانه اسکندری، از قربانیان قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای سال ۱۳۷۷ برگزار شد.

پس از برگزار شدن این دادگاه، پرستو فروهر در گفت‌وگویی اختصاصی با زمانه درباره آنچه در دادگاه امروزش گذشت، گفت: «دادگاه نکته تازه‌ای نداشت. با توجه به محتویات پرونده بیشتر شامل پرونده‌سازی بدون سند و مدرک می‌شد. مطالب داخل پرونده حالت تبلیغی و شعاری داشت و بیشتر به کار روزنامه‌هایی از جنس کیهان می‌آمد.»

پرستو فروهر در ادامه گفت: «من و وکیلم، مانوش منوچهری، استدلال‌های خودمان بر ضد اتهامات را بیان کردیم و احساس کردیم این استدلال‌ها یاداشت و شنیده شد. البته دفعه پیش نیز دادسرایی که اتهامات را بررسی می‌کرد استدلال‌ها را شنید اما کیفرخواست نشان داد که آن استدلال‌ها به جایی نرسید.»

پرستو فروهر با دو اتهام تبلیغ علیه نظام و توهین به مقدسات رو به روست.
به گفته خانم فروهر، نکته قابل توجه برای او در این پرونده این بوده که با خواندن آن متوجه شده «کل قضیه به ارتباط این پرونده با پرونده قتل‌های سیاسی آذر ۷۷ برمی گردد.»

او در این باره به زمانه گفت: «بسیاری از نکاتی که در اینجا مطرح شد به پرونده اصلی باز می‌گردد از جمله اینکه من هر ساله بدون توجه به دستور مقامات امنیتی، مراسم بزرگداشت برگزار می‌کنم، مقامات امنیتی را با تحلیل غلط به دست داشتن در قتل‌ پدر و مادرم متهم می‌کنم یا اینکه می‌گویم دستگاه قضایی رسیدگی صحیح و عادلانه نکرده است.»
پرستو فروهر تاکید کرد در دادگاه روی تمام این نکات ایستادگی کرده است: «به نظرم اینها عین واقعیت است. من روی این حقیقت تاریخی که دست کم چهار مورد این قتل‌ها از درون دستگاه امنیتی اتفاق افتاده، پافشاری خواهم کرد.»
به گفته او اگر دادگاه به این گفته‌ها به عنوان اتهام نگاه کند، وظیفه دارد این پرونده را بررسی کند.

پرستو فروهر درباره زمان صدور رأی دادگاه نیز گفت که این موضوع به هفته آینده موکول شده است.
او گفت: «بنابر اظهار قاضی پرونده، من به صورت حقوقی ممنوع الخروج نیستم. البته روادید سفرم را در فرودگاه گرفتند که قرار بود در دادگاه پس دهند، اما داده نشد.»

پرستو فروهر اما پیش از حضور در دادگاه، یادداشتی منتشر کرده بود. در بخشی از این یادداشت آمده است: «حذف تنها در سرکوب و قتل اتفاق نمی‌افتد بلکه در تحمیل سکوت و فراموشی و تحریف تاریخ نیز دنباله می‌یابد. و تاریخ تنها گذشته‌ی ما نیست، که چگونگی آینده‌ی ما را رقم می‌زند. اگر روی حقیقت تاریخی ایستادگی نکنیم نه تنها گذشته که آینده‌ی خود را نیز به آن‌ها که حذف می‌کنند، باخته‌ایم.»

دختر داریوش فروهر و پروانه اسکندری، از قربانیان قتل‌های زنجیره‌ای در ادامه نوشته است: «هفته پیش به همراه وکیلم در این پرونده، خانم مانوش منوچهری، دو بار برای خواندن پرونده به دادگاه انقلاب مراجعه کردم. آنچه در شرح اتهام‌های من از سوی کارشناسان مربوطه نوشته شده آشکارکننده‌ی هدف اصلی شاکی در خاموش کردن صدای اعتراض و دادخواهی من است. از جمله در اثبات اتهام «تبلیغ علیه نظام» نوشته‌اند: «متهم» با ارائه‌ی «تحلیل سیاسی نادرست»، دستگاه امنیتی را در «کشته شدن» پدرومادرش متهم می‌کند، «متهم» دستگاه قضایی را مسئول عدم رسیدگی صحیح به پرونده قتل پدرومادرش معرفی می‌کند، «متهم» «بازرسی‌ها و جمع آوری‌های» «اسناد و مدارک حزبی مربوط به فعالیت‌های پدرش» را که «تاکنون نیز پس داده نشده است» غارت سیاسی می‌خواند. (به روال معمول مادرم لابد به دلیل زن بودن حذف شده است.)»

رادیو زمانه 


نایب رئیس مجلس ایران از تشکیل پرونده برای پرستو فروهر انتقاد کرد

علی مطهری، نایب رئیس مجلس ایران از تشکیل پرونده قضایی برای پرستو فروهر دختر داریوش فروهر و پروانه اسکندری که در قتل‌های زنجیره‌ای کشته شدند انتقاد کرده است.


آقای مطهری در یادداشتی که خبرگزاری ایسنا آن را منتشر کرده تشکیل پرونده قضایی برای خانم فروهر "به جای دلجویی" از او را "مایه تعجب" خوانده است.

خانم فروهر اخیرا به هنگام ورود به ایران گفت که ماموران امنیتی، گذرنامه او را به هنگام ورود به کشور ضبط کرده‌اند.
به دنبال مراجعه خانم فروهر به نهاد ریاست‌جمهوری، به او گفته شد پس دادن گذرنامه به بعد برگزاری دادگاه اتهامات او موکول شده است.

خانم فروهر گفته است که با شکایت وزارت اطلاعات به "تبلیغ علیه نظام" و "توهین به مقدسات" متهم شده است.
امسال پس از ۱۲ سال برای اولین بار اجازه داده شد تا مراسم سالگرد قتل داریوش فروهر و پروانه اسکندری در تهران "در سکوت" برگزار شود. در بیش از یک دهه گذشته ماموران امنیتی اجازه برگزاری چنین مراسمی را نداده بودند.
آقای مطهری در یادداشت خود اجازه برگزاری چنین مراسمی را "یک گام به پیش در جهت احترام به حقوق مردم" خوانده است.

داریوش فروهر، از چهره‌های شاخص ملی‌گرا و منتقد دولت بود که در آذر سال ١٣٧٧ به همراه همسرش پروانه فروهر به دست گروهی از ماموران وزارت اطلاعات به قتل رسید.

بی بی سی  فارسی