به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اسفند ۲۱، ۱۳۹۶

تجمع عده‌ای از وکلای دادگستری در اعتراض به بازداشت همکارشان

نیروهای امنیتی محمد نجفی را حدود یک ماه و سه هفته پیش دستگیر کردند.
عده‌ای از وکلای دادگستری در اعتراض به پرونده همکارشان محمد نجفی در مقابل دادگستری شازند در استان مرکزی تجمع کردند. محمد نجفی وکیل دادگستری در شازند است که پی‌گیر پرونده وحید حیدری از کشته‌شدگان در بازداشتگاه کلانتری ۱۲ اراک بود. نیروهای امنیتی آقای نجفی را حدود یک ماه و سه هفته پیش دستگیر کردند. 


جان باختن وحید حیدری در بازداشتگاه اراک:

«گرفتند و زدند و کشتند و حالا آبرویش را می‌برند»

خانواده و بستگان وحید حیدری، جوان معترض اراکی که دهم دی ماه ۱۳۹۶بازداشت و روز شنبه، ۱۶ دی ماه جنازه اش به خاک سپرده شد در مصاحبه با کمپین حقوق بشر در ایران گفتند که ادعاهای مربوط به اعتیاد و یا همراه داشتن مواد مخدر واقعیت ندارد.
عموی وحید حیدری به کمپین گفت که برادرزاده اش معتاد نبود و خانواده او نمی‌دانند چه اتفاقی افتاده است. آقای حیردی به کمپین گفت: «هنوز نمی دانیم چه اتفاقی افتاده است.چون  ما روستا بودیم و وحید در اراک بود. کاسب بود، سر کار خودش بود. معتاد نبود و این چیزهایی که می‌گویند واقعیت ندارد و معلوم نیست چطور شده است.»
وحید حیدری، یکی از بازداشت شدگان اعتراضات شهر اراک است که روز دهم دی ماه در جریان اعتراضات مردم این شهر بازداشت شد. او در بازداشتگاه کلانتری۱۲ رضوی اراک در بازداشت بوده و به گفته خانواده‌اش دستفروش بود و در همان میدانی بازداشت شده که دستفروشی می‌کرد. عموی او به کمپین گفت که جنازه برادرزاده اش را روز شنبه به خاک سپرده اند و او جنازه را ندیده است.
وحید حیدری در قطعه ۳۴ بهشت زهرای شهر اراک به خاک سپرده شده است و تاکنون پزشکی قانونی درباره علت و نحوه مرگ او گزارشی نداده است. محمد نجفی، وکیل دادگستری در شهر اراک در مصاحبه با کمپین گفت که خانواده آقای حیدری به شدت تحت فشارهای امنیتی هستند و مجبور شده اند او را در قبر و مکانی دفن کنند که ماموران امنیتی تعیین کرده‌اند.
آقای نجفی به کمپین گفت:  «یکی از فعالان مدنی اراک به من مراجعه کرد که خبری درج شده مبنی بر اینکه شخصی به علت داشتن ده گرم هروئین بازداشت بود و در بازداشتگاه رضوی اراک با لباس های خودش خود را دار زده و خودکشی کرده. ما پیگیری کردیم متوجه شدیم جوانی است به اسم وحید حیدری و اهل یکی از روستاهای اطراف شازند یعنی همین اطراف خود ما است و روز دوم اعتراضات در اراک یعنی دهم دی ماه بازداشت شده است.»
آقای نجفی از ضرب و شتم بازداشت شدگان در اراک در بازداشتگاهها خبر داد و به کمپین گفت: «روز اول اعتراضات در اراک که نهم دی بود درگیری وجود نداشت ولی روز دوم کمی فضا به درگیری و تشنج کشید. وحید حیدری هم همین روز بازاشت شده. ما موارد ضرب و شتم را در بازداشتگاه را در این مدت داریم و من خودم افرادی را دارم که به من مراجعه کرده‌اند که در بازداشتگاه مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند. از سوی دیگر ما به روستای زادگاه وحید حیدری رفتیم و بستگان و خانواده و اطرافیان خانواده او ادعای مربوط به اعتیاد یا فروش مواد مخدر و داشتن مواد را تکذیب می‌کنند و خیلی از این مساله ناراحت هستند و می‌گویند که او ۷۰ کیلو وزن اش بوده، جوان سالم و تندرستی بوده که دستفروشی می‌کرد و نه معتاد بود نه موادفروش. خانواده‌اش هم چندین شهید داده‌اند و هم پدرش و هم چند عضو دیگر خانواده و بستگان اش جانباز جنگ ایران و عراق هستند.»
محمد نجفی به کمپین گفت: «من معتقد هستم که این جوان خودکشی نکرده و با پدرش صحبت کرده‌ام خیلی نگران بودند و من اعلام کردم که حاضر هستم رایگان وکالت‌شان را بپذیرم و پی‌گیری کنم.  این جوان، معترض بوده، گرفتند و بعد زدند و کشتند و حالا دارند آبرویش را هم می‌برند. خانواده نگران بودند. ملاحظات دارند. به شدت فضا امنیتی است و خانواده هم تحت فشار هستند. به هرحال  تصمیم گیرنده خانواده هستند که چه بکنند و ما به عنوان جنبه عمومی مساله پیگیر هستیم.»
علی باقری از فعالان مدنی اراک هم به کمپین گفت: «روستای زادگاه وحید حیدری، روستای تکیه، حوالی شازند است. ما به این روستا رفتیم و با بستگان نزدیک او حرف زدیم همه می‌گویند که او را در بازداشتگاه براثر ضربات باتوم کشته‌اند. پلیس اینجا تکذیب کرده که به واسطه باتوم کشته شده و گفته‌اند به دلیل حمل مواد مخدر دستگیر بازداشت و در بازداشتگاه خودکشی کرده. اما بستگان اش گفتند بسیار آدم شریفی بود و این وصله‌ها به او نمی‌چسبد نه اهل مواد بوده نه مصرف و نه فروش. نه فقط بستگان، بلکه با هرکسی که صحبت کردیم گفتند این انگ کثیفی است و به این جوان و خانواده اش نمی‌چسبد. می‌گفتند اینها به این انقلاب وفادار بودند کلی شهید و جانباز دارند و اهل این مسائل نبودند.»
آقای باقری به کمپین گفت: «همه می گویند او خودکشی نکرده و یکی از اقوام آقای حیدری که جنازه را دیده به من گفت که بالای سر، سمت چپ شکاف عمیق داشت و انتهای آن شکاف هم تورم بود. انگار که با تبر به سر کسی زده باشند. کسی اینجوری خودکشی نمی‌کند. ایشان را کشته‌اند و خانواده را تهدید کرده‌اند که با هیچ رسانه‌ای و کسی گفتگو نکنید. در مراسم ختمش فضای امنیتی شدیدی بود.»