به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، تیر ۱۶، ۱۳۹۷

فرانسه: از سازمان مجاهدین خلق پشتیبانی نمی‌کنیم

وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد که دولت این کشور از ایدئولوژی و اهداف و فعالیت‌های سازمان مجاهدین خلق ایران 
 پشتیبانی‌ نمی‌کند. 

یک منبع آگاه در وزارت خارجه فرانسه با تایید احضار سفیر این کشور در تهران از سوی وزارت خارجه ایران در اعتراض به برگذاری نشست سالانه سازمان مجاهدین خلق در «ویل‌پنت» پاریس گفت که همانطور که سفیر فرانسه در تهران نیز تاکید کرده، پاریس از ایدئولوژی، اهداف و فعالیت‌های سازمان مجاهدین خلق پشتیبانی‌ نمی‌کند.

این منبع آگاه تاکید کرد بر اساس این رویکرد دولت فرانسه، هیچ مقام فرانسوی در این نشست شرکت نکرد.

با این وجود او تصریح کرد که به دلیل خروج نام این سازمان از شمار سازمان های تروریستی مدنظر اروپا، این سازمان می‌تواند نشست‌ها و فعالیت‌های خود را در صورت عدم اخلال در نظم عمومی، برگذار کند.

به گزارش یورو نیوز، در پی برگذاری نشست سازمان مجاهدین خلق در روز شنبه ۳۰ ژوئن (نهم تیرماه)، یک زوج ایرانی دارای تابعیت بلژیک به ظن تلاش برای بمب گذاری در این نشست از سوی پلیس بلژیک بازداشت شدند. همچنین یک دیپلمات ایرانی شاغل در اتریش نیز به همین اتهام در آلمان بازداشت شده و سه نفر دیگر هم با اتهام مشابه از سوی پلیس فرانسه دستگیر شده‌اند.

ایران در نخستین واکنش رسمی به این جریان اعلام کرد بازداشت شدگان از اعضای سازمان مجاهدین خلق هستند.

این بازداشت‌ها در آستانه سفر اروپایی حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران که با هدف کسب تضمین‌های اقتصادی از کشورهای اروپایی برای ادامه پایبندی به توافق هسته‌ای پس از خروج یک جانبه آمریکا از آن، صورت گرفت.

در نشست امسال سازمان مجاهدین خلق با عنوان «ایران آزاد» سیاستمداران سرشناسی از آمریکا، کانادا و برخی کشورهای اروپایی حضور داشتند. نوت گینگریچ، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا و رودی جولیانی، مشاور حقوقی دونالد ترامپ و شهردار سابق نیویورک، در این همایش حضور داشتند. 

یورو نیوز