به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، فروردین ۲۴، ۱۳۹۸

تعداد آوارگان سیل اهواز از مرز نیم میلیون نفر گذشت

سازمان حقوق بشر اهواز از سازمان صلیب سرخ و دیگر نهادهای امدادرسان خواست به یاری سیل‌زدگان و آوارگان در اهواز بشتابند. ساکنان محلی عدم رسیدگی مناسب نهادهای دولتی ذی‌ربط را «بی‌توجهی عمدی» توصیف می‌کنند.

با آغاز دومین هفته از سیل در اهواز، تعداد کسانی که از شهرها و روستاهای این منطقه آواره شده‌اند، از مرز نیم میلیون نفر گذشت. تاکنون 9 شهر تخلیه و 234 روستا غرق شده‌اند.

کماکان بخش اعظم شهرها و روستاهای استان خوزستان در محاصره سیل قرار دارند. تا کنون 8 شهر حمیدیه، گوریه، بستان، رفیع، خفاجیه

(سوسنگرد)، فتح‌المبین، شیبان و شعیبیه به طور کامل و بخش‌هایی از شهرهای اهواز، شوش و کارون تخلیه شده‌اند. مجموع آمار منتشر شده از سوی مراکز رسمی در ایران نشان می‌دهد، تعداد آوارگان سیل از مرز نیم میلیون نفر گذشت.

سید راضی نوری، نماینده شوش در مجلس ایران، روز یکشنبه 7 آوریل 2019 اعلام کرده بود که « مردم روستاها و شهرهای استان خوزستان خانه‌های خود را تخلیه کرده و حدود 400 هزار نفر زندگی عادی خود را از دست داده‌اند.»

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز روز چهارشنبه 10 آوریل از آواره شدن، 46 هزار نفر در این استان خبر داد. صبح روز پنج‌شنبه 11 آوریل نیز سرپرست فرمانداری حمیدیه از اسکان بیش از 8 هزار آواره در اردوگاه‌های این شهر خبر داد. اگر چه مجموع آمار رسمی اعلام شده، اندکی کمتر از نیم میلیون است ولی فعالان عرب اهوازی و کنشگران شبکه‌های مجازی با انتشار تصاویر متعددی از آوارگان، تعداد آنها را بسیار بیشتر از ارقام رسمی اعلام کردند. مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان علاوه بر این از به تخلیه 234 روستا خبر داد.

با ادامه روند بالا آمدن سیل در شهرهای مختلف و ورود سیلاب به بخش‌هایی از شهر اهواز، غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان روز چهارشنبه 10 آوریل 2019 دستور تخلیه فوری بخش‌های غربی شهر اهواز را صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا غلامرضا شریعتی دستور تخلیه پنج منطقه که در منتهی الیه غربی شهر اهواز واقع شده‌اند را صادر کرد. بر این اساس ساکنان مناطق عین دو، گلدشت، سیاحی، سادات و سلیم‌آباد باید فورا اقدام به ترک منطقه کرده و از ساکنان کیان‌شهر نیز خواسته شد که در وضعیت آماده‌باش قرار گیرند.

اهرو، سازمان حقوق بشر اهواز روز پنج‌شنبه 11 آوریل ویدئویی در کانال تلگرامی خود منتشر کرد که نشان می‌دهد مقامات ایران اقدام به تخریب جاده ارتباطی اهواز و آبادان کرده تا مسیر سیلاب را به سمت فلاحیه (شادگان) منحرف کنند. اهرو در زیر این ویدئو نوشت که «این اقدام می‌تواند منجر به غرق شدن شهرها و روستاهای بیشتری خواهد شد.»

پیش از این مردم روستایی کوشیده بودند مسیر سیلاب را به سمت هور العظیم منحرف کنند ولی سپاه پاسداران مانع این کار شده و به سوی آنها شلیک کرد. این امر موجب کشته شدن یک کشاورز و زخمی‌شدن ده‌ها نفر دیگر شد. ساکنان منطقه عین 2 اهواز نیز که مسیر آب را به سمت زمین‌های خالی از سکنه منحرف کرده بودند، مورد هجوم قرار گرفتند و به آنها گفته شد که این زمین‌های خالی به ارتش تعلق دارد.