به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اردیبهشت ۲۶، ۱۳۹۹

فرمانده یگان ویژه: باید آشوب‌های ۹۹ را با حداقل هزینه جمع کنیم

سردار حسن کرمی، فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی
فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی احتمال داد که در سال جاری آشوب‌هایی برپا شود. او گفت یگان ویژه با تجهیزات خوبی که دارد باید بتواند این «تهدیدها» را همچون اعتراضات ۹۶ و ۹۸ سرکوب کند. سردار حسن کرمی، فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت از «حمایت‌های بسیار خوب» مسئولان حکومتی از این یگان خبر داد و گفت:

«تجهیزات و امکانات خوبی در اختیار این یگان قرار می‌گیرد و پشتیبانی‌هایی که از این یگان شده در حوزه زیرساخت‌ها در سطح کشور اعم از تکمیل و توسعه پادگان‌ها، ابزار و امکانات آموزشی مورد نیاز پادگان‌ها و تأمین تجهیزات تخصصی مورد نیاز و نیروی انسانی، سال ۹۹ را برای ما متناسب با افزایش تهدیدها سال مهمی قرار داده است.»

یگان ویژه، متشکل از یگان‌های زبده عملیاتی نیروی انتظامی در سال ۱۳۷۰ تأسیس شد و در واقع پلیس ضدشورش جمهوری اسلامی است که کنترل اجتماعات، سرکوب اعتراضات و تجمعات مخالف حکومت، از جمله وظایف عمده آن است.

حسن کرمی با بیان این‌که «این پشتیبانی و حمایت‌ها بار مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند»، افزود:  

«باید خود را در حدی از آمادگی قرار دهیم که دشمن را از هرگونه تهدید و ایجاد ناامنی در داخل کشور منصرف کند و جرأت این کار را نداشته باشد و اگر هم اتفاق افتاد بتوانیم با راهبردها و رویکردهای اجتماعی و بازدارندگی با حداقل هزینه آشوب‌های احتمالی را جمع کنیم.»

یگان ویژه نیروی انتظامی نقش مهمی در سرکوب اعتراضات سراسری دی‌ماه ۱۳۹۶ و آبان‌ماه ۱۳۹۸ داشت.

اعتراضات سراسری دی‌ماه ۱۳۹۶ از روز هفتم دی ‌‌آن سال در مشهد آغاز شد و به دست‌کم ۷۲ شهر کوچک و بزرگ ایران گسترش پیدا کرد. در این اعتراضات بود که مردم معترض همه جناح‌های حکومت ایران را به چالش کشیدند. به‌گفته منابع رسمی در اعتراضات دی‌ماه ۹۶ شمار بازداشت‌شدگان ۴ هزار و ۹۷۲ نفر بود و دست‌کم ۲۷ نفر نیز در جریان سرکوب‌ها کشته شدند.

فرمانده یگان ویژه درباره سرکوب اعتراضات سال ۹۶ گفت: «دشمن در سال ۹۶ از تاکتیک‌هایی استفاده کرد و حداکثر خشونت و تخریب را در دستور کار خود داشت و با روش‌هایی از جمله پراکندگی مناطق درگیر خواست تا ما را خسته کند، اما یگان ویژه با قدرت تحرک بالا توانست آن‌ها را سرکوب کند.»

کرمی افزود یگان ویژه به این حوزه‌ها اشراف پیدا کرده و «واحدهای واکنش سریع با سرعت بیشتری آماده شده‌اند تا بتوانند در داخل شهرها با تمرین سناریوهای مختلف وسائل نقلیه سبک و سیار به‌موقع جابه‌جا شوند».

سردار کرمی کارنامه نیروهای یگان ویژه در سرکوب این اعتراضات را مثبت خواند و گفت:

«یگان ویژه به دلیل کارنامه قابل قبول آبان سال‌های ۹۶ و ۹۸ و سایر حوادث از جمله موضوع آب در استان اصفهان، در اجرای راهبردهای بازدارنده و استفاده از تجهیزات پیشرفته برای کنترل صحنه‌های آشوب مصمم‌تر شده است و گفت وگو از جمله تاکتیک‌های مؤثر یگان‌های ویژه در مواجه اولیه با آشوب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و آن را با استفاده از سیستم صوت بسیار قوی در دستور کار داریم.»

اعتراضات سراسری آبان ۱۳۹۸ نیز پس از آن آغاز شد که حکومت شبانه نرخ بنزین را افزایش داد. این اعتراضات به سرعت به تظاهرات علیه حکومت ایران تبدیل شد و در جریان آن بر اساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل دست‌کم ۳۰۴ نفر، از جمله حداقل ۲۳ کودک، کشته شدند. خبرگزاری رویترز اما به‌نقل از منابع امنیتی جمهوری اسلامی شمار کشته‌شدگان را ۱۵۰۰ نفر اعلام کرد. بر اساس گزارش‌ها همچنین دست‌کم هفت هزار نفر در جریان این اعتراضات بازداشت و زندانی شدند.

فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی بار دیگر تأکید کرد که در سال ۹۹ بیشترین پشتیبانی از این یگان شد و «امسال در اوج آمادگی از نظر آموزشی، تجهیزات و اشراف اطلاعاتی نسبت به تهدیدات دشمن در حوزه‌های مختلف قرار داریم».

مسئولان جمهوری اسلامی، از جمله علی خامنه‌ای، رهبر و حسن روحانی، رئیس جمهوری، اعتراضات دی‌ماه ۱۳۹۶ و آبان‌ماه ۱۳۹۸ را نتیجه «توطئه دشمنان» دانستند و دستور سرکوب آن‌ها را دادند.

در سال‌های اخیر با بدتر شدن اوضاع اقتصادی و فشار بر طبقات و اقشار مختلف، اعتصابات و اعتراضات مردمی، از جمله در میان کارگران و معلمان نیز افزایش یافته است. اعتصاب کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه و فولاد خوزستان، و همچنین اعتصاب سراسری معلمان از جمله اعتراضات برجسته دو سال اخیر بودند. در سال گذشته ده‌ها فعال صنفی بازداشت شده و حتی تحت شکنجه قرار گرفتند.

با ادامه تحریم‌ها و بحران شیوع ویروس جدید کرونا وضعیت اقتصادی کشور نیز رو به وخامت بیشتری نهاده است و مسئولان حکومتی بیش از پیش برای مقابله با اعتراضات اجتماعی جدید آماده می‌شوند.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی فروردین‌ماه سال جاری در گزارشی نسبت به «تأخیر» نهادهای حکومتی در حمایت از گروه‌های فقیر هشدار داد و اعلام کرد که ادامه پنین وضعیتی ممکن است «رخدادهای دردناک به همراه داشته باشد».

رادیو زمانه