به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، شهریور ۲۷، ۱۴۰۰

فرانسه، در پی بحران قرارداد زیردریائی‌ها، سفیران خود در استرالیا و آمریکا را به پاریس فراخواند

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه
 دولت فرانسه به دلیل «ناگواری استثنائی» اعلام برقراری یک «پیمان راهبردی» میان آمریکا، استرالیا و بریتانیا، سفیران خود از کانبرا و واشینگتن را برای «مشورت» به پاریس فراخواند. برقراری این همسوئی میان سه کشور، به لغو یک قرارداد پُراهمیت از سوی استرالیا برای خرید زیردریائی از فرانسه انجامید. کانبرا اعلام کرد که اولویت‌های راهبردی این کشور تغییر یافته و نیازمند زیردریائی‌های اتمی است که از ایالات متحد آمریکا خریداری خواهد کرد.

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجۀ فرانسه، جمعه شب با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که تصمیم به فراخواندن آنی سفیران این کشور از ایالات متحده و استرالیا «به دستور رئیس جمهوری» گرفته شده است. او تاکید کرد که «این تصمیم استثنائی متناسب با وخامت استثنائی گزینه ایست که استرالیا و آمریکا روز ١۵ سپتامبر از آن پرده برداشتند». این نخستین بار است که پاریس چنین تصمیمی در برابر این دو کشور و بویژه آمریکا، شریک تاریخی خود، اتخاذ می‌کند.

دولت فرانسه از هنگام اعلام «پیمان راهبردی» تازه، موسوم به «آکوس»، میان کشورهای یادشده و لغو قرارداد خرید ١٢ زیردریائی از پاریس به ارزش ٣١ میلیارد یورو، خشم خود را نسبت به واشینگتن و کانبرا پنهان نمی‌کند. ژان ایو لودریان روز پنجشنبه اقدام استرالیا را «ضربه‌ای از پشت» و تصمیم جو بایدن به برقراری «پیمان راهبردی» را «تند و ناپسندیده» خواند.

فرانسه برای آشکار کردن بیشتر ناخرسندی خود، ضیافتی را که قرار بود جمعه شب به مناسبت سالگرد نبرد خلیج چساپیک که در ۵ سپتامبر ١٧٨١ به پیروزی ناوگان فرانسه بر نیروی دریائی بریتانیا و به سود استقلال طلبان آمریکا انجامید، لغو کرد.

استرالیا اعلام کرد که در پی لغو قرارداد خرید زیردریائی از فرانسه، «ناخشنودی» این کشور را بخوبی درک می‌کند، اما مایل به همکاری با فرانسه برای رفع سوء تفاهم در این زمینه است. وزیر امور خارجۀ استرالیا، ماریس پین، که در واشینگتن بسر می‌برد، با اشاره به تنش پدیدآمده میان کشور خود و پاریس، گفت «که به صورت سازنده همکاری خود با مقامات فرانسه را دنبال می‌کند».

با این حال خشم مقامات فرانسه چنان است که به نظر می‌رسد رفع «کدورت» به سادگی صورت نگیرد. وزیر امور خارجۀ فرانسه، در نخستین واکنش خود در این زمینه، استرالیا را به «خیانت» متهم کرد و گفت که از اقدام این کشور بسیار «خشمگین» است. ژان ایو لودریان تصریح کرد که قرارداد با فرانسه به مدت دو سال مورد مذاکره قرار گرفته و این کشور بسیاری از انتظارات استرالیا بویژه در زمینه انتقال تکنولوژی را پذیرفته است. از همین روست که برهم زدن یکجانبۀ آن به این ترتیب از نظر فرانسه غیرقابل  قبول است.

رادیو فرانسه