به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، شهریور ۱۵، ۱۴۰۰

مکرون از رئیسی خواست بی‌درنگ به مذاکرات برجام برگردد

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در یک تماس تلفنی از ابراهیم رئيسی خواست هر چه زودتر مذاکرات اتمی را از سرگیرد. رئیسی نیز خواستار رفع تحریم‌ها شد و گفت ایران از گسترش مناسبات بازرگانی با فرانسه استقبال می‌کند.

تماس تلفنی امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه با همتای ایرانی‌اش دومین تماس تلفنی او پس از شروع زمامداری ابراهیم رئیسی به شمار می‌آید.

سایت رسمی ابراهیم رئیسی با انتشار گزارشی پیرامون تماس تلفنی او با رئیس جمهوری فرانسه به مسائلی متعددی اشاره کرده که مورد گفت‌وگو قرار گرفته است.
گفته می‌شود رئيس جمهور فرانسه در این تماس تلفنی که شامگاه روز یکشنبه پنجم سپتامبر (۱۴ شهریور) صورت گرفته، درباره مسائل منطقه‌ای و از جمله اوضاع عراق، لبنان و افغانستان نیز با ابراهیم رئیسی تبادل نظر کرده است.

بر اساس گزارشی که از سوی "بلومبرگ" روز دوشنبه ششم سپتامبر منتشر شده، بازگشت جمهوری اسلامی ایران به مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین از مهم‌ترین محورهای گفت‌وگوی مکرون و رئیسی بوده است.

مکرون در این گفت‌وگو از جمهوری اسلامی ایران خواست که بدون درنگ به مذاکرات هسته‌ای بازگشته و به نقض بیشتر تعهدات برجامی خود پایان دهد.


بر اساس گزارش سایت رسمی ابراهیم رئيسی، او در پاسخ به درخواست مکرون گفته است: «ما با مذاکره مفید مخالفتی نداریم اما برنامه و نتیجه مذاکره باید لغو تحریم ها علیه ایران باشد، مذاکره برای مذاکره بی فایده است.»

پیش از مکرون، ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه نیز در تماس تلفنی خود با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی خواستار از سرگیری فوری مذاکرات هسته‌ای در وین شده بود.

رابرت مالی، مامور ویژه امور ایران در وزارت امور خارجه آمریکا اخیرا گفته بود که این کشور تا ابد به انتظار بازگشت ایران به مذاکرات نمی‌ماند.

بر اساس گزارش منتشر شده بر روی وبسایت رسمی ابراهیم رئیسی، او در تماس تلفنی خود از خواست ایران مبنی بر گسترش مناسبات این کشور با فرانسه سخن گفته است.

در این گزارش از جمله چنین آمده است: «دولت ایران از توسعه روابط با فرانسه بویژه در زمینه های اقتصادی و تجاری استقبال می کند و آمادگی داریم همکاری های جامع با اروپا را از فرانسه آغاز کنیم.»

واکنش به اظهارات عبداللهیان

درخواست آمریکا و کشورهای اروپایی ذیربط در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ از ایران برای بازگشت به پشت میز مذاکره در واکنش به اظهارات عبداللهیان صورت می‌گیرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته اعلام کرده بود که دولت رئیسی برای تعیین اعضای تیم مذاکره کننده خود به دو تا سه ماه فرصت نیاز دارد.

دور ششم مذاکرات کشورهای ذیربط در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ روز ۳۰ خرداد به پایان رسیده و هنوز زمان دقیقی برای برگزاری دور هفتم این مذاکرات تعیین نشده است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابراز امیدواری کرده که تا پیش از برگزاری اجلاس عمومی این آژانس در روز ۲۱ سپتامبر، دور هفتم مذاکرات آغاز شود. گروسی به این منظور از احتمال دیدار با محمد اسلامی، رئيس سازمان انرژی اتمی ایران سخن گفته است.

دویچه وله فارسی