به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، شهریور ۱۰، ۱۴۰۰

تن ماهی هم از سفره مردم حذف می‌شود

 قیمت تن ماهی در یک‌ سال گذشته حدود ۷۰ درصد افزایش یافته است
 در حال حاضر متوسط قیمت یک کنسرو ماهی در بازار حدود ۲۷ هزار تومان است 
محمد میررضوی، دبیر انجمن سندیکای صنایع کنسرو، گفت: «قیمت کنسرو ماهی تابع مواردی مثل بسته‌بندی، روغن، کارتن، قیمت ماهی و نوسان نرخ ارز است و با افزایش قیمت دلار، نرخ کنسرو ماهی افزایش می‌یابد.»

مقایسه قیمت‌ها نشان می‌دهد که قیمت تن‌ ماهی در تابستان ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۹ درصد گران‌تر شده است؛ به‌ طوری‌ که در حال حاضر متوسط قیمت یک کنسرو ماهی در بازار حدود ۲۷ هزار تومان است و این در حالی است که بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا، در تیر ۱۳۹۹ هر قوطی ۱۸۰ گرمی ماهی تن حدود ۱۶ هزار و ۱۰۰ تومان قیمت داشته است. 

علاوه بر ماهی که بالا رفتن قیمت آن بر گران شدن کنسرو آن تاثیر مستقیم دارد، موارد دیگری نیز در رشد قیمت این کالا موثر بوده است. محمد میررضوی در کنار مواردی مثل بسته‌بندی، روغن و کارتن به نوسان‌های بازار ارز هم به عنوان عامل اثرگذار در قیمت کنسرو ماهی اشاره کرده است. 

با وجود افزایش قیمت‌ تن ماهی در یک‌ سال گذشته، دبیر سندیکای صنایع کنسرو از افزایش قیمت کنسرو ماهی در آینده خبر داد و به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «با افزایش نرخ دستمزد، حمل‌ونقل، کارتن، قوطی و ورق قیمت کنسرو ماهی افزایش می‌یابد، اما هم‌اکنون نمی‌توان درصدی برای آن اعلام کرد.» او در عین‌ حال تاکید کرد که افزایش قیمت تن ماهی حذف این کالا از سبد قشر متوسط و ضعیف جامعه را باعث خواهد شد.

یکی از عوامل اثرگذار در قیمت کنسرو ماهی، واردات این کالا است که به گفته میررضوی، میزان آن سالانه تغییر می‌کند. به گفته او، با خروج ماهی از گروه کالای ۱ و  تخصیص نیافتن ارز ترجیحی به آن، واردات روند نزولی گرفته است. میررضوی پیش‌تر نیز گفته بود: «تنها در صورتی قیمت تن ماهی افزایش نمی‌یابد که بانک مرکزی برای کمک و حمایت لازم برای تامین ارز واردات ماهی تن تصمیم بگیرد.»

میررضوی با بیان اینکه قیمت تن ماهی سه سال پیش، هشت هزار تومان بوده و حالا به حدود ۳۰ هزار تومان رسیده است، با خطاب قرار دادن دولت اظهار داشت: «تن ماهی که ارز زیادی نیاز ندارد، جزو کالای اساسی قرار گیرد تا قشر متوسط و ضعیف مانند کارمند، دانشجو، کارگر و غیره بتوانند از این غذای مطلوب حاوی پروتئین و انواع ویتامین‌ها که در ایران بدون افزودنی تولید می‌شود، استفاده کنند.» 

پیش‌تر محمد آقاطاهر، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران، گفته بود که گرانی تن‌ ماهی به دو عامل نرخ دلار برای واردات ماهی‌ خارجی و افزایش قیمت آهن بستگی دارد. به گفته آقاطاهر، تا پیش از این کنسرو تن ماهی را اقشاری می‌خریدند که نمی‌توانستند ماهی تازه تهیه کنند اما حالا با جهش قیمت تن ماهی، این اقشار دیگر از عهده خرید این کالا بر نمی‌آیند و فروش تن ماهی به دلیل کاهش قدرت خرید مردم کمتر شده است.

هم‌اکنون هر کیلو ماهی قزل‌آلا در بازار به قیمت ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و برای خانواده‌هایی که به دلیل گرانی امکان خرید ماهی ندارند، کنسرو ماهی جایگزین مناسبی به شمار می‌رود؛ این در حالی است که با وجود افزایش قیمت حدود ۷۰ درصدی در طول یک‌ سال گذشته، فعالان این حوزه از جهش دوباره قیمت آن خبر داده‌اند. 

هم‌زمان، بنا بر اعلام تولیدکنندگان، در ماه‌های اخیر مصرف این کالا کاهش چشمگیری داشته است و در صورت افزایش دوباره قیمت‌ها بیم آن می‌رود که تن ماهی نیز همچون بسیاری دیگر از محصولات غذایی از سفره خانواده‌ها حذف شود.

ایندیپندنت فارسی