به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، شهریور ۲۸، ۱۴۰۰

تجمعات اعتراضی سراسری معلمان

 پانزدهمین روز تجمع کارنامه سبزها

پانزدهمین روز تجمع اعتراضی کارنامه سبزها مقابل وزارت آموزش و‌ پرورش

 همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، معلمان معترض بار دیگر به خیابان ها آمدند و تجمعات اعتراضی خود را از سر گرفتند. تجمعات اعتراضی معلمان روز شنبه از جمله در شهرهای اصفهان، شیراز، کرج، یاسوج، اهواز، ایلام، تبریز، کرمانشاه، دهدشت و … انجام گرفت.

در آستانه آغاز سال جدید تحصیلی صدای اعتراض معلمان بلند شده است، غم نان، درد معیشت، کاهش منزلت اجتماعی و مشکلات ساختاری آنان را به خیابان‌ها کشانده تا خواسته‌هایشان را یک بار دیگر فریاد زنند. امروز و روزهای گذشته برخی از معلمان در شهرهای مختلف تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند تا خواسته‌های صنفی خود را به گوش حکومتیان برسانند. این قشر فرهنگی تنها در دو هفته اخیر در تهران،چهار بار جلوی مجلس گردهم آمدند تا مطالباتشان را نزدیک‌تر به گوش مجلسیان برسانند. اما مجلس اسلامی براساس رویه معمول گوش شنوایی برای شنیدن اعتراضات این قشر از جامعه نداشتند.

موضوعی که این بار صدای اعتراض معلمان را درآورده است، طرح رتبه‌‌‌بندی و افزایش دستمزدهاست. بر اساس وعده‌های قبلی در صورت اجرای طرح رتبه‌‌بندی، حقوق معلمان آموزش و پرورش به میزان ۸۰درصد دستمزد اعضای هیات علمی دانشگاه‌‌های کشور افزایش می‌یابد. در حال حاضر دولت و سازمان برنامه و بودجه با این طرح مخالفت کرده‌اند. در این ارتباط نیز مجلس رای داده است که این لایحه با توجه به بودجه ۱۴۰۰، دوباره بررسی شود و در نهایت، تا ابتدای مهرماه، در حقوق معلمان لحاظ شود. اما با این حال این موضوع در مجلس معطل مانده و مشخص نیست سرانجام آن چه‌ می‌شود.

در این راستا امروز تجمعات اعتراضی معلمان با حضور جمع کثیری از این قشر در شهرهای اصفهان، شیراز، کرج، یاسوج، اهواز، ایلام، تبریز، کرمانشاه، دهدشت و … انجام گرفت. معلمان به وضعیت بد معیشتی و شغلی خود اعتراض دارند و خواهان اجرای طرح رتبه‌بندی به میزان ۸۰ درصد هیأت علمی هستند.

حکومت اسلامی معمولا هر حرکت ساده صنفی که در همه‌ جای دنیا به رسمیت شناخته‌ می‌شود و مشروعیت دارد، بلافاصله مهر سیاسی‌ می‌ زند و از این طریق مشمول برخوردهای امنیتی نیز‌ می‌ کند. گواه آن بازداشت های مکرر طی روزهای اخیر از درون فعالان صنفی جامعه فرهنگی است. حکومت با برچسب سیاسی به اعتراض‌های صنفی معلمان، به دنبال منحرف کردن آن و ایجاد زمینه برخوردهای امنیتی با معلمان است.

پانزدهمین روز تجمع اعتراضی کارنامه سبزها مقابل وزارت آموزش و‌ پرورش

روز شنبه ۲۷ شهریور قبول‌شدگان آزمون استخدامی سال ۹۹ آموزش و‌ پرورش که اصطلاحاً کارنامه سبز نامیده میشوند نیز برای پانزدهمین روز متوالی در اعتراض به عدم استخدام خود مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش تجمع برگزار کردند.

جمع‌هایی از این تجمع‌کنندگان که از شهرهای مختلف کشور به تهران آمده‌اند تحصن‌های شبانه نیز دارند و طول شب را نیز در همان محل مقابل وزارتخانه سپری می‌کنند.

این تجمع کنندگان خواهان استخدام در آموزش و پرورش هستند.

کارنامه سبزها در اعتراض به عدم تحقق‌ مطالبات‌شان از سال گذشته تاکنون تجمع‌های اعتراضی متعددی را برگزار کرده‌اند اما تاکنون به مشکلات‌شان رسیدگی نشده است.