به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، شهریور ۱۶، ۱۴۰۰

کرونا در ایران: آمار مرگ همچنان بالای ۶۰۰ نفر در روز است

  یک میلیون دوز واکسن اهدایی از اتریش

وزارت بهداشت ایران روز سه‌شنبه اعلام کرد در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۳۵ بیمار کووید۱۹ در ایران جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری در ایران به ۱۱۱ هزار و ۸۹۲ نفر رسید.

بر اساس اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در شبانه روز گذشته، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۷ هزار و ۱۳۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۹۱۴ نفر از آنها بستری شدند.

همچنین ۷ هزار و ۶۰۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

در حال حاضر ۲۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۴۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۵۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

اهدای یک میلیون دوز واکسن به ایران از سوی اتریش

وزیر امور خارجه اتریش اعلام کرد که این کشور یک میلیون دوز واکسن کرونا برای مبارزه با این بیماری همه گیر به ایران اهدا می‌کند.

صفحه توییتر وزارت امور خارجه اتریش به نقل از الکساندر شالنبرگ، وزیر خارجه این کشور نوشت: خوشحالم که اتریش با یک میلیون دوز واکسن آسترازنکا علیه کووید-۱۹ از مردم ایران حمایت می‌کند. هر تزریق در مبارزه جهانی ما با این بیماری همه گیر اهمیت دارد و نمی توانیم شاهد هیچ نقطه خالی در نقشه واکسیناسیون جهانی باشیم.

همچنین نمایندگی سازمان ملل در ایران در صفحه رسمی اینستاگرامش از اهدای واکسن کرونا توسط ژاپن به ایران قدردانی کرده و نوشت: یکی از اولویت های اصلی سازمان ملل متحد دسترسی منصفانه به واکسیناسیون سراسری است.

سازمان ملل متحد اعلام کرد این واکسن ها با مساعدت همکاران این سازمان در سازوکار کوواکس به کشور وارد شد.

در نخستین نشست هم‌اندیشی وزارت خارجه و مسئولین اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران نیز حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران تامین واکسن کرونا را از اولویت های وزارت خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد و گفت از همکاری بخش خصوصی در این زمینه استقبال می‌شود.

کمبود پرستار برای مراقبت از بیماران کرونا

معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری با اشاره به مهم‌ترین مشکلات پرستاران، کمبود نیرو را معضلی بسیار جدی خواند و گفت: مهمترین مشکل در پیک پنجم کرونا موضوع کمبود نیرو بود تا حدی که از برخی استان‌ها و شهرستان‌ها گزارشاتی به دستمان می‌رسید که ۲۵ بیمار را یک پرستار مدیریت می‌کند و این شرایط اصلا خوب نیست.

حمیدرضا عزیزی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به معضل کمبود نیروی پرستاری در کشور، گفت: متاسفانه در حدود ۴ سال گذشته وزارت بهداشت جذب نیروی مناسبی نداشته است و تنها در مقاطع کوتاه و تعداد کم جذب صورت گرفته است که در برابر میزان خروجی ناشی از بازنشستگی، استعلاجی‌ها و مهاجرت بسیار ناچیز بوده است. در حال حاضر تعداد پرستار نسبت به تخت بیمارستانی در کشور در بدترین حالت و حدود ۰.۸ به ازای هر تخت است. این عدد در شهرهای محروم نظیر زاهدان  به ۰.۵ رسیده است که یک فاجعه خواهد بود.

وی گفت: استاندارد موجودِ نسبت پرستار به تخت در برخی نقاط دنیا ۴ پرستار به ازای یک تخت است. ما در پایین‌ترین حد استاندارد ۲.۵ پرستار به ازای هر تخت را در نظر گرفتیم که حتی به این عدد هم نرسیدیم.

رادیو بین المللی فرانسه