به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، شهریور ۱۷، ۱۴۰۰

کشف آنتی‌بادی جدیدی که تمام گونه‌های ویروس کرونا را خنثی می‌کند

 
این آنتی‌بادی به قسمتی از ویروس کرونا متصل می‌شود که کار آن را برای جهش و ایجاد یک گونه جدید دشوارتر می‌کند
پژوهشگران اخیرا یک «آنتی‌بادی» جدید کشف کردند که به طور بالقوه می‌تواند تمام گونه‌های ویروس کرونا و ویروس‌های مشابهی که در دستگاه تنفسی موجودات زنده اختلال ایجاد می‌کنند را خنثی کند.

به گزارش وب‌سایت «فکرآزاد»، این آنتی‌بادی «پروتئین سنبله» ویروس کرونا را هدف قرار می‌دهد، که ماده اصلی تشکیل‌دهندهٔ زائدهٔ روی سطح ویروس کروناست و عامل اصلی نفوذ ویروس به سلول‌های بدن قربانی است. آنتی‌بادی جدید روی سطح پروتئین سنبله پخش می‌شود، و از چسبیدن آن به سلول‌های بدن جلوگیری می‌کند.

پژوهشگران پیشتر توانسته‌ بودند آنتی‌بادی‌های موثر که در بدن شفایافتگانِ از بیماری کرونا یافت می‌شود را برای درمان دیگر مبتلایان، به داروهایی تحت عنوان «مونوکلونال» تبدیل کنند. اخیرا یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی، یک آنتی‌بادی ویروس کرونا با قدرت خنثی‌سازی بی‌سابقه کشف کرده است.

جِی نیکس، پژوهشگر اصلی این تحقیقات از «دانشگاه برکلی کالیفرنیا»، در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد: «این آنتی‌بادی به محلی در پروتئین سنبله ویروس کرونا که تاکنون ناشناخته مانده بوده متصل می‌شود، و تمام گونه‌های شناخته‌شدهٔ ویروس کرونا که عفونت‌های تنفسی ایجاد می‌کنند را خنثی می‌کند.»

این پژوهشگر افزود از آنجایی که این آنتی‌بادی به قسمتی منحصر به فرد از ویروس کرونا متصل می‌شود که راه را بر تغییرات ژنتیکی در آن سد می‌کند، کار ویروس برای جهش و ایجاد یک گونه جدید دشوارتر می‌شود.

توانایی این آنتی‌بادی موسوم به S2H97 برای خنثی‌سازی همه گونه‌های ویروس کرونا تا کنون فقط در محیط آزمایشگاهی ثابت شده است، و بنابراین تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود که چقدر می‌تواند در درمان انسان‌ها موثر باشد. آزمایش این آنتی‌بادی روی همسترها نشان داده که ممکن است بتواند از عفونت‌های کرونا در انسان نیز جلوگیری کند.

اگر این آنتی‌بادی قادر به برآوردن انتظارات پژوهشگران شود، می‌تواند به سلاحی قدرتمند در برابر تمام گونه‌های ویروس کرونا و همچنین سایر ویروس‌های آلوده‌کننده دستگاه تنفسی همچون «سارس» تبدیل شود.

العربیه فارسی