به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، شهریور ۱۳، ۱۴۰۰

حذف ناگهانی آملی لاریجانی از شورای نگهبان، پس از تشدید اختلافات با ابراهیم رئیسی

 پس از جنجال‌های به وجود آمده در جریان آخرین دور انتخابات ریاست جمهوری در ایران، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی روز شنبه با آنچه «کناره‌گیری زودهنگام» صادق آملی لاریجانی از عضویت در شورای نگهبان خوانده شده، موافقت کرد و فرد دیگری را به عنوان جایگزین او معرفی کرد. خامنه‌ای در حکم کوتاهی که روز شنبه در سایت او منتشر شد احمد حسینی خراسانی را جایگزین آملی لاریجانی در شورای نگهبان معرفی کرد.

کنار گذاشته شدن زودهنگام آملی لاریجانی از عضویت در شورای نگهبان در حالی است که او پیشتر نیز زودتر از موعد از ریاست قوه قضائیه کناره‌گیری کرده بود.

اختلاف صادق آملی لاریجانی با بخشی از نیروهای نزدیک به خامنه‌ای در ماه‌های اخیر علنی شده و ابراهیم رئیسی در دوران ریاستش در قوه قضاییه، پرونده‌های فساد اطرافیان آملی لاریجانی را به جریان انداخت.

این اختلاف به ویژه با نامزد شدن دوباره ابراهیم رییسی در انتخابات ریاست جمهوری و همزمان رد صلاحیت علی لاریجانی برادرش از سوی شورای نگهبان شدت گرفت.

پس از رد صلاحیت علی لاریجانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان، آملی لاریجانی در اقدامی بی سابقه به این تصمیم شورا اعتراض کرد.

دریافت رایگان خبرنامه
با خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

آبونه شوید
چندی پیش، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان امضا نشدن اعتبارنامه ابراهیم رییسی از سوی صادق آملی لاریجانی، یکی از اعضای شورای نگهبان و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تایید کرد.

آملی لاریجانی همچنین در جلسه شورای نگهبان که قبل از تنفیذ رئیسی برگزار شده بود نیز حضور نداشت.

او و علی لاریجانی در مراسم تحلیف رییسی در مجلس شورای اسلامی نیز حضور نداشتند.

پیشتر از صادق لاریجانی، که از مقام‌های متعدد فعلا همچنان ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را برعهده دارد، در کنار ابراهیم رئیسی و مجتبی خامنه ای به عنوان نامزدهای رهبری آینده جمهوری اسلامی نام برده می شد.

اما اکنون علاوه بر کنار گذاشته شدن برادرانش از مقام‌های مهم، به نظر می‌رسد جایی نیز برای او در حلقه اصلی اطراف رهبر جمهوری اسلامی باقی نمانده است.

رادیو بین المللی فرانسه