به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، شهریور ۱۵، ۱۴۰۰

صدراعظم آلمان: لازم است با طالبان وارد گفت‌وگو شویم

 
آنگلا مرکل می‌گوید برای انتقال کمک‌های انسان‌دوستانه به افغانستان و خارج کردن همکاران محلی باید با طالبان گفت‌وگو کرد. 
طالبان خواستار روابط دیپلماتیک با آلمان شده و اتحادیه اروپا برای همکاری پیش‌شرط تعیین کرده است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و آرمین لاشت، نخست‌وزیر ایالت نوردراین وستفالن، روز یک‌شنبه پنجم سپتامبر در جریان بازدید از مناطق سیل زده غرب آلمان بر ضرورت گفت‌وگو با اسلامگرایان افراطی طالبان بر سر برخی مسائل مشخص و ضروری تاکید کردند.

مرکل و لاشت در کنفرانس مطبوعاتی مشترک پس از این بازدید تاکید کردند که گفت‌وگو بر سر مسائل مشخص با طالبان اجتناب‌ناپذیر است.

صدراعظم آلمان می‌گوید گفت‌وگو با طالبان در شرایطی که آنها طرف اصلی گفت‌وگو در افغانستان هستند طبیعی است و این کار باید انجام شود.

گفت‌وگو بر سر مسائل مشخص

مرکل با اشاره به این که این گفت‌وگوها شامل مسائل مشخصی می‌شوند افزود باید بتوان کسانی را که در افغانستان با نهادهای آلمانی همکاری کرده‌اند و خود را در خطر احساس می‌کنند از کشور خارج کرد.

او خاطر نشان کرد که همچنین باید گروه‌ها و سازمان‌های امدادی بتوانند کمک‌های لازم را به شهروندان نیازمند افغانستان برسانند.

بر پایه برآورد سازمان ملل متحد یک سوم جمعیت افغانستان نمی‌دانند وعده بعدی غذایی خود را چگونه تهیه کنند. این نگرانی هم وجود دارد که نیمی از کودکان زیر پنج ساله افغان در دوازده ماه آینده درگیر سوء تغذیه شدید باشند.

آرمین لاشت، نامزد احزاب محافظه‌کار برای رقابت‌های انتخاباتی بر سر جانشینی مرکل نیز گفت‌وگو با اسلامگرایان طالبان را ضروری می‌داند و در عین حال تاکید دارد که برای تعامل با طالبان باید پیش‌شرط‌های جامعه جهانی کاملا شفاف باشند.

پیش‌شرط‌های مناسبات محدود با طالبان

وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز جمعه بر سر پیش‌شرط‌های "مناسبات محدود" با گروه طالبان توافق کردند. تضمین رعایت حقوق بشر، حکومت قانون، آزادی رسانه‌ها و فراهم کردن زمینه ارسال و توزیع کمک‌های انسان‌دوستانه میان شهروندان افغانستان از جمله این پیش‌شرط‌ها هستند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان پنجم سپتامبر در مصاحبه با نشریه آلمانی "ولت آم زونتاگ" خواستار برقراری روابط دیپلماتیک با آلمان شد.

یکی دیگر از پیش‌شرط‌های مناسبات محدود اتحادیه اروپا با طالبان تبدیل نشدن افغانستان به پایگاه امنی برای گروه‌های تروریستی نظیر شبکه القاعده است. این اتحادیه در عین حال تاکید کرده روابط محدود با طالبان به معنای به رسمیت شناختن حکومت این گروه نیست.

دویچه وله فارسی