به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، شهریور ۱۹، ۱۴۰۰

گزارش سپیده قلیان از بند زنان زندان بوشهر

«جایی نزدیک آخر دنیا» 
قلیان: هر کسی اعتراض کند، تشدید شکنجه‌ها کَمینش را می‌کشد
سپیده قلیان، فعال مدنی زندانی که اکنون در مرخصی استعلاجی است، در یک رشته توئیت‌، وضعیت نامناسب بند زنان زندان بوشهر، شکنجه‌ها، بدرفتاری‌ها و شرایط نگهداری زندانیان در این زندان را تشریح کرده است.

به گفته قلیان، «زنان زندانی این بند به جرم زن بودن و زندانی بودن تحت وحشیانه‌ترین شکنجه‌ها و ضدانسانی‌ترین شرایط ممکن نگهداری می‌شوند».
این فعال مدنی با اشاره به رفتار زندان‌بان‌ها اضافه کرده است از وقتی به‌ آن‌جا منتقل شده، «هر شکل که می‌توانسته و به هر جا که می‌شناخته، از وحشت و توحش در این زندان نوشته» و حضور در این زندان را «ایستادن در میان چهاردیوار از جنس سنگ و فریاد زدن» توصیف کرده است.
او نوشته است: «هر کسی اعتراض کند، تشدید شکنجه‌ها کمینش را می‌کشد» که «تهديد به معاینه‌ آلت تناسلی در برابر تمام پرسنل و زندانی‌ها، ضرب‌وشتم زندانی، قرنطینه‌ زندانی، آوردن گارد و شکنجه و تعرض، قطعی تلفن، ملاقات و لغو مرخصی از جمله این شکنجه‌ها هستند».
سپیده قلیان از 28 خرداد به دلیل ابتلا به ویروس کرونا، در مرخصی استعلاجی به سر می‌برد. او در پرونده اعتراضات هفت‌تپه به پنج سال حبس محکوم و 20 اسفند 1399 به زندان بوشهر تبعید شد.
این فعال مدنی نوشته است: «در سیاه‌چال بوشهر هرگونه سرپیچی و سرکشی از اوامر خشن و غیرانسانی اداره‌کنندگان زندان برابر است با مچاله‌ شدن بیشتر و بیشتر در این برزخ که نه صدایی به بیرون دارد و نه چهره‌ای.»
قلیان در گزارش توئیتری خود با استفاده از اسامی مستعار، از وضعیت چند زندانی در بند زنان زندان بوشهر سخن گفته‌ است.
او از یک زندانی اهل افغانستان نوشته که به همراه فرزندش از دست طالبان فرار کرده‌اند و اکنون چون زندان‌بان‌ها فرزند او را «حرام‌زاده» می‌دانند، به‌‌گونه‌ای مضاعف آنها را شکنجه می‌کنند.
قلیان در این گزارش از اجباری بودن پوشش کامل و چادر در صف آمار، راهرو و هواخوری برای زندانیان در بند زنان این زندان نوشته است و اینکه زندانیان در هر جایی جز تختخواب باید حجاب داشته باشد.
او از یک زندانی زن دیگر با نام مستعار «آمنه» نوشته است که «او را با هماهنگی مسئول بند برای ارائه خدمات جنسی به ماموران تحویل می‌دهند».
او در ادامه نوشته است: «با هماهنگی مسئول بند خیلی كارها انجام می‌شود، مثل فرستادن زنانی که از طرف خانواده حمایت مالی نمی‌شوند، نزد زندانی‌های مرد بند مالی و صيغه موقت آن‌ها».
گزارش‌های تکان‌دهنده‌ای از وضعیت زندان‌های ایران همواره توسط نهادها و فعالان حقوق بشری منتشر شده است، هرچند مقامات ایران این گزارش‌ها را رد کرده و مدعی رعایت حقوق زندانیان هستند.
اخیرا گروه سایبری «عدالت علی»، با انتشار ویدیو و تصاویری اعلام کرد که دوربین‌های مدار بسته زندان اوین را هک کرده است. پس از آن روزانه ویدئوها و تصاویر دیگری منتشر توسط این گروه منتشر شد که نشان‌دهنده رفتار ناشایست با زندانیان، کتک زدن و برهنه‌ کردن آن‌هاست.
مقامات قوه قضائیه در واکنش‌ به تصاویر درز شده از اوین مدعی شدند که این تصاویر «مونتاژ» شده است.

العربیه فارسی