به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مهر ۰۴، ۱۴۰۰

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

قطعنامه پایانی تجمع سراسری شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

گزارشی از اعتراض و تجمع سراسری معلمان شاغل و بازنشسته

ضمن شادباش به جامعه بزرگ تعلیم و تربیت ، معلمان عزیز ، دانش‌آموزان گرامی و والدین محترم به مناسبت بازگشایی مدارس .
ما فرهنگیان شاغل و بازنشسته شنبه ، سوم مهرماه ۱۴۰۰ در سراسر کشور ، بار دیگر با فراخوان شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران به دادخواهی حقوق از دست رفته‌ِ خود دست به تجمع زده ایم، بلکه این بار دولت و مجلس از خواب غفلت بیدار شده و به این فریادها و خواسته ها جامه‌ی عمل بپوشاند.
مطالباتی که همواره برخاسته از بطن جامعه ی معلمان، دانش آموزان و خانواده ها؛ منطبق بر قانون و همراستا با منافع و مصالح عمومی ملت و کشور است اما مورد بی‌توجهی نهادهای حاکمیتی بوده‌است.

متاسفانه همواره شاهد بوده‌ایم ، بحث آموزش و پرورش به ویژه معیشت فرهنگیان دستخوش مناقشات و گرو کشی‌های جناح‌های مختلف حکومتی بوده و محلی برای تسویه حساب‌های حزبی و باندی شده است.

اینکه همواره پیش از انتخابات‌ و جابجایی دولت‌ها، وعده و وعیدها و شعارها در باره ی بهبود وضعیت آموزش و پرورش و معیشت معلمان مطرح می شود به نوعی تحقیر جامعه‌ِ فرهنگی و به سخره گرفتن احساسات، عواطف و اعتبار این قشر مهم و تأثیرگذار است. بی توجهی به منزلت و معیشت متولیان تعلیم و تربیت، نیز از این اندیشه نشأت می گیرد و بین ادعا و عمل مسئولان ارشد حکومت تناقض آشکار وجود دارد.

از سویی گسترش خصوصی سازی ، پولی و تجاری سازی آموزش ، کیفیت‌ زدایی از آموزش ، بی توجهی به اصل سی‌ام قانون اساسی و به محاق بردن آموزش رایگان، بویژه در دوران آموزش مجازی باعث طرد دانش‌آموزان از مدرسه و ترک تحصیل میلیون‌ها کودک در سن تحصیل شده‌است.

مولفه‌های فوق نشانگر نوع نگاه حاکمیت به معلم و دانش‌آموز و نهاد مدرسه به عنوان نهاد انسان ساز است، که جای بسی تاسف دارد.

بدیهی است شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران و کانون های صنفی و انجمن‌های صنفی مستقل عضو شورا به پشتوانه و نمایندگی خیل عظیمی از همکاران خود در جای جای کشور، اجازه نخواهند داد بیش از این کجروی‌ها و مانع تراشی ها مانع استیفای حقوق معلمان، دانش آموزان و اولیاء شود ، در این راستا مهمترین خواسته های خود را به شرح ذیل اعلام می دارد:

۱_اجرای نظام رتبه بندی بر اساس ۸۰ درصد حقوق هیئت علمی دانشگاه‌ها. اجرای رتبه‌بندی باید نیروهای خرید خدماتی و نیروهای خدماتی را شامل شود. صاحبان مدارس خصوصی باید حقوق معلمان بخش خصوصی را با توجه به نظام رتبه‌بندی پرداخت نمایند.

۲_ همسان‌سازی کامل و دقیق حقوق بازنشستگان محترم طبق قانون مدیریت خدمات کشوری و پرداخت بدهی سال‌های گذشته دولت به آنها.

۳_ اجرای کامل و بدون تبعیض فوق‌العاده ‌ویژه برای تمام فرهنگیان به گونه‌ای که حقوق معلمان تازه استخدام تأمین گردد.

۴_پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان محترم سال ۱۳۹۹، به صورت یکجا

۵_توجه ویژه به درخواست‌های کارنامه سبز ها و ایجاد امنیت شغلی نیروهای خرید خدماتی ، مربیان پیش‌دبستانی و مربیان نهضت سوادآموزی و معلمان شاغل در بخش خصوصی

۶_ایجاد بستری امن برای بازگشایی مدارس در این اوضاع کرونا، به گونه ای که در زودترین زمان ممکن، امکان بازگشایی حضوری مدارس فراهم شود، استفاده از واکسن معتبر و رایگان ، ایجاد فضای فیزیکی با رعایت فاصله گذاری بهداشتی و تأمین ماسک و مواد ضدعفونی کننده رایگان برای دانش‌آموزان و معلمان در امر بازگشایی مؤثر است. بی‌شک اگر قرار بر ادامه آموزش به صورت مجازی باشد باید تجهیزات ضروری ، شامل گوشی هوشمند و اینترنت رایگان ، برای تمام فرهنگیان و دانش‌آموزان فراهم گردد.

۷_ توقف پولی و خصوصی‌سازی آموزش با تاکید بر آموزش کیفی، رایگان و عادلانه برای تمام دانش‌آموزان به خصوص در مناطق محروم و نا برخوردار

۸_توقف پرونده‌سازی علیه فعالان صنفی، آزادی معلمان زندانی و بازگشت به کار معلمان اخراجی در کنار خواسته حق تشکل از مطالبات اصلی تشکل‌های صنفی است.

۹_توجه ویژه و ایجاد بستر های لازم برای اجرای اصول ۲۷،۲۶،۱۵ و ۳۰ قانون اساسی

۱۰_ پرهیز از سیاست زدگی در آموزش و پرورش و امنیتی کردن آن

در پایان شورای هماهنگی اعلام می دارد، فریب وعده‌های بی‌ پشتوانه و تکراری مسئولان را نخورده و تا اعمال خواسته های مطرح شده به پشتوانه‌ِ قشر فرهیخته‌ِ فرهنگیان محترم تا عملی شدن خواسته‌های مطرح شده، این اعتراضات را ادامه خواهد داد و در فراخوان‌های بعدی به استحضار جامعه‌ِ معلمان کشور و مردم عزیز ایران خواهد رساند.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران
دوم مهر ماه سال یکهزار و چهارصد خورشیدی



گزارشی از اعتراض و تجمع سراسری معلمان شاغل و بازنشسته


خبرگزاری هرانا – امروز شنبه ۳ مهرماه، به دنبال فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران، معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته در شهرهای مختلف کشور از جمله سقز، اندیمشک، لامرد، شیراز، کرمانشاه، بجنورد، اصفهان، ساری، ایلام، آبادان، مریوان، اشکنان، ماهشهر، یاسوج، کوهدشت، یزد، کازرون، سنندج، بندرعباس، ایذه، بهبهان، اهواز، تربت حیدریه، نورآباد، دلفان، الیگودرز، مشهد، اردبیل، گچساران، شهربابک، خرم‌آباد، دورود، زنجان، رشت و قزوین، در مقابل ساختمان اداره آموزش و پرورش شهرهای خود و معلمان ساکن در استانهای تهران و البرز در مقابل ساختمان سازمان برنامه و بودجه واقع در تهران، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان دست به تجمعات اعتراضی زدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز شنبه ۳ مهرماه ۱۴۰۰، اعتراض سراسری معلمان شاغل و بازنشسته سراسر کشور در بسیاری از شهرهای ایران شکل گرفت.
این معلمان در پی فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران در شهرهای مختلف کشور از جمله سقز، اندیمشک، لامرد، شیراز، کرمانشاه، بجنورد، اصفهان، ساری، ایلام، آبادان، مریوان، اشکنان، ماهشهر، یاسوج، کوهدشت، یزد، کازرون، سنندج، بندرعباس، ایذه، بهبهان، اهواز، تربت حیدریه، نورآباد، دلفان، الیگودرز، مشهد، اردبیل، گچساران، شهربابک، خرم‌آباد، دورود، زنجان، رشت و قزوین، در مقابل ساختمان اداره آموزش و پرورش شهرهای خود و معلمان ساکن در استانهای تهران و البرز در مقابل ساختمان سازمان برنامه و بودجه واقع در تهران، دست به تجمع اعتراضی زدند.

معلمان و فرهنگیان معترض در این تجمعات شعارهایی از قبیل “رتبه بندی اجرا نشه، کلاس‌ها تعطیل میشه”، “گوشی و تبلت ما حریم شخصی ماست”، “تا حق خود نگیریم از پا نمینشینیم”، “معلم زندانی آزاد باید گردد”، “نه تدریس، نه خواهش، رتبه بدون کاهش”، “معلم داد بزن حقتو فریاد بزن”، “صداوسیما کجاست صدای ما بی صداست” را سر دادند.

بر اساس گزارش ها و ویدیوهای منتشر شده در فضای مجازی، تجمع معلمان در شهرهای مشهد و قزوین با حضور نیروهای انتظامی همراه بوده است.

یکی از معلمان حاضر در تجمع قزوین در اعتراض به حضور گسترده نیروهای انتظامی گفت: امروز نیروی انتظامی قبل از حضور معلمان در محل تجمع حضور داشتند. مگر ما آشوبگر هستیم که دو ماشین با ۲۰ مامور وظیفه را به محل تجمع اعزام می‌کنند!؟ در روز اول مهر نیروهای انتظامی با باتوم به استقبال ما آمدند و این بزرگترین توهین به شان و مقام معلم است”.

در روزهای اخیر شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران با انتشار بیانیه ای از معلمان سراسر کشور خواست که امروز شنبه ۳ مهرماه، برای دادخواهی حقوق از دست رفته‌ خود دست به تجمع بزنند.

این شورا مهمترین مطالبات فرهنگیان را اجرای نظام رتبه بندی بر اساس ۸۰ درصد حقوق هیئت علمی دانشگاه‌ها، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، اجرای کامل و بدون تبعیض فوق‌العاده ‌ویژه برای تمام فرهنگیان، پرداخت حقوق بازنشستگی، توجه ویژه به درخواست‌های کارنامه سبز ها و ایجاد امنیت شغلی نیروهای خرید خدماتی، ایجاد بستری امن برای بازگشایی مدارس در این اوضاع کرونا، توقف پولی و خصوصی‌سازی آموزش، توقف پرونده‌سازی علیه فعالان صنفی، آزادی معلمان زندانی و بازگشت به کار معلمان اخراجی، توجه ویژه و ایجاد بستر های لازم برای اجرای اصول ۲۷،۲۶،۱۵ و ۳۰ قانون اساسی، پرهیز از سیاست زدگی در آموزش و پرورش و امنیتی کردن آن، عنوان کرده است.