به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، شهریور ۱۳، ۱۴۰۰

ایالات متحده چند ایرانی را به دلیل توطئه ربودن مسیح علینژا‌د تحریم کرد

 
علیرضا شوارقی فراهانی، مقام ارشد اطلاعاتی مستقر در ایران و همچنین محمود خاضعین، کیا صادقی و امید نوری افرادی هستند که به دلیل طرح ربودن مسیح علینژاد تحریم شده‌اند.
وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه اعلام کرد ایالات متحده چهار مأمور اطلاعاتی ایران را به دنبال نقشه نافرجام ربودن مسیح علینژاد، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر تحریم کرده است.
این تحریم‌ها پس از آن صورت می‌گیرد که دادستان‌ها در ماه ژوئیه این چهار نفر را متهم کردند که قصد ربودن مسیح علینژاد، روزنامه‌نگار ساکن نیویورک را داشته‌اند.

ایران این طرح را «بی اساس» خوانده است.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اقدام خزانه‌داری آمریکا در قرار دادن نام این چهار ایرانی گفت:

«متاسفانه مقامات فعلی آمریکا مسیر شکست‌خورده دولت قبلی را طی می‌کنند. واشنگتن بداند راهی جز ترک اعتیاد تحریمی خود و استفاده از ادبیات و رفتار  محترمانه در قبال تهران ندارد.»

در بیانیه‌ای که درباره این تحریم‌ها صادر شده، آنتونی بلينكن، وزير امور خارجه آمريكا گفته:

«آمريكا از علاقه مستمر ايران به هدف قرار دادن ساير شهروندان آمريكایی از جمله مقامات فعلی و سابق آمريكا آگاه است.»

او جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

آندره آ گاکی، رئیس دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا گفته:

«توطئه آدم‌ربایی دولت ایران نمونه دیگری از تلاش مستمر این کشور برای خاموش کردن صداهای منتقد در هر کجا که باشند، است. هدف قرار دادن مخالفان در خارج نشان می‌دهد که سرکوب دولت بسیار فراتر از مرزهای ایران است.»

این تحریم‌ها، همه دارایی‌های این چهار ایرانی در ایالات متحده را مسدود و کنترل و هرگونه معامله بین آنها و ایالات متحده را ممنوع می‌کند. شهروندان غیرآمریکایی که معاملات خاصی با این چهار نفر انجام دهند نیز می‌توانند مشمول تحریم ایالات متحده شوند.

به گفته وزارت خزانه‌داری، علیرضا شوارقی فراهانی، مقام ارشد اطلاعاتی مستقر در ایران و همچنین محمود خاضعین، کیا صادقی و امید نوری افراد تحریم شده هستند.

روح‌الله زم، دیگر مخالف جمهوری اسلامی و روزنامه‌نگار در سال ۱۳۹۸ از عراق ربوده و به ایران منتقل شد. جمهوری اسلامی این روزنامه‌نگار را ماه‌ها در بی‌خبری مطلق نگاه داشت و سپس او را اعدام کرد.

داستان ربودن مخالفان سیاسی در دوران جمهوری اسلامی جدید نیست. دستگاه‌ امنیتی ایران در ماه‌های گذشته یک مخالف عرب به نام حبیب اسیود و یک مخالف طرفدار نظام پادشاهی به نام جمشید شارمهد را با برنامه‌ریزی و نقشه قبلی از کشورهای همسایه ایران ربوده است. پرونده ربودن مسیح علی‌نژاد از این جهت مورد توجه است که تلاش شده این مخالف و منتقد جمهوری اسلامی و فعال حقوق بشر از خاک آمریکا ربوده شود.

رادیو زمانه