به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، شهریور ۱۱، ۱۴۰۰

زنان هرات در تجمعی خواستار رعایت حقوق اساسی‌شان از سوی طالبان شدند

 زنان در هرات در غرب افغانستان خواستار حقوق اساسی‌شان از سوی طالبان شدند.
شماری زنان معترض امروز پنج‌شنبه (۱۱ سنبله/شهریور) با در دست داشتن پلاکاردها و بنرهایی در مقابل ساختمان اداره ولایت هرات شعارهایی بر حفظ دستاوردها و حقوق زنان افغانستان پس از روی کار آمدن حکومت طالبان در این کشور تاکید کردند. "نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم؛ هیچ حکومتی بدون حمایت زنان پایدار نمی‌ماند؛ حق تحصیل و کار زنان در تمام عرصه‌ها" از جمله شعارهایی است که روی برخی از پلاکاردهایی که معترضان در دست داشتند نوشته شده بود.
در بخشی از اعلامیه‌ای که تجمع‌کنندگان در هرات منتشر کرده‌اند، آمده: "طی هفته­های اخیر تاکنون خبری از امکان حضور زنان در ادارات دولتی و خصوصی، دانشگاه‌ها و مکاتب عرصه‌های اجتماعی نیست. حضور زنان در متن جامعه با اما و اگر و اختلاف همراه­ است… ما، اکنون در افغانستان با جمعیتی از زنان رو به رو هستیم که تحصیل کرده، آگاه و با ظرفیت اشتراک در جامعه هستند. با این جمعیت چه معامله‌ای خواهد شد؟ آیا این زنان به حاشیه رفته و نادیده گرفته خواهند شد!؟ این برای ما غیر قابل قبول است".

روز گذشته شیرمحمد عباس استانکزی، از اعضای ارشد مذاکره‌کننده طالبان در دوحه به بی‌بی‌سی گفت که دولت جدید "یک دولت فراگیر" خواهد بود و زنان همچنان "نقشی" خواهند داشت اما نه در سطح وزیران و "به این شرط که با دولت تحت حمایت آمریکا" همکاری نکرده باشند.

او گفت زنان اجازه کار خواهند داشت و باید حجاب را رعایت کنند و مطابق قوانین افغانستان عمل کنند.
اگر چه مقام‌های طالبان طی هفته‌های اخیر در مواردی گفته‌اند که زنان در "چارچوب شریعت اسلامی" مجال حضور در برخی عرصه‌ها را خواهند داشت، اما از زمان قدرت گرفتن دوباره طالبان در افغانستان بسیاری از فعالان حقوق زنان در داخل و خارج از این کشور نسبت به تضعیف حقوق زنان و از دست رفتن دستاوردهای دو دهه گذشته ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گفته منتقدان، اظهارات مقامات طالبان منعکس کننده رفتار عملی آنان نیست و دگراندیشان مورد حمله قرار گرفته و حقوق دختران و زنان نادیده گرفته می‌شود.

بی بی سی  فارسی