به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، شهریور ۱۶، ۱۴۰۰

جنگ در پنجشیر و نقش کشورهای همسایه در بحران افغانستان

گفتگو با مهناز شیرآلی، "جمهوری اسلامی پدر طالبان است" 
مهناز شیرآلی: «جمهوری اسلامی ایران خواستار برقراری یک حکومت دموکراتیک در نزدیکی مرزهای خود نیست و وجود چنین حکومتی را به شدت به ضرر خود می‌داند."


پس از انتشار گزارش‌های ضد و نقیض درباره سقوط پنجشیر، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان می‌گوید جنگ در کشور به پایان رسیده است اما جبهه مقاومت ملی افغانستان این ادعا را تکذیب کرد. احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، تمامی مردم این کشور را به «قیام ملی» دعوت کرد.

طالبان می‌گویند که تمام ولسوالی‌های پنجشیر را به اداره شان در آورده‌اند. ادعایی که جبهه مقاومت ملی افغانستان نپذیرفته و تکذیب می‌کند.

شواهد حاکی از آن است که جنگ در پنجشیر چنان به مرحله حساسی رسیده است که هیچ یک از طرفین موفقیت طرف دیگر را نمی‌پذیرد.

بر اساس گزارش‌های تایید نشده، نیروهای هوایی پاکستان با پهپادهای تهاجمی به دره پنجشیر حمله کرده و تلفات سنگین نیروهای مقاومت در روز یکشنبه اغلب ناشی از این حملات بوده است.

شماری از علمای دینی از ولایت‌های مختلف در افغانستان در کابل گردهم آمدند و خواستار آتش‌بس میان طالبان و جبهه مقاومت و برقراری گفتگو برای حل مشکلات شدند.

ادامه درگیری در پنجشیر نگرانی از بروز جنگ‌های طولانی در افغانستان را شدت بخشیده است. علمای دینی در این کشور تاکید کردند در حالیکه هیچ نیروی خارجی در کشور حضور ندارد این نبردها دارای جنبه شرعی نمی‌باشند.

مهناز شیرآلی جامعه‌شناس سیاسی و مدرس انستیتو علوم سیاسی در پاریس در گفتگو با بخش فارسی رادیو بین‌المللی فرانسه، با اشاره به وضعیت بحرانی و جنگی در دره پنجشیر، موضعگیری پاکستان در قبال جبهه مقاومت ملی افغانستان را غیرقابل قبول می‌داند اما با توجه به موضع‌گیری سکوت جمهوری اسلامی ایران و واکنش دیرهنگام مبنی بر اینکه «محاصره پنجشیر غیرقابل قبول است»، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران خواستار برقراری یک حکومت دموکراتیک در نزدیکی مرزهای خود نیست و وجود چنین حکومتی را به شدت به ضرر خود می‌داند.

وی افزود: نظام جمهوری اسلامی ایران، برقراری حکومتی بنا بر خواست و اراده ملت در افغانستان را ضربه به نظام خود می‌داند و وجود طالبان در افغانستان را حکومتی در جهت منافع جمهوری اسلامی ایران برمی‌شمرد.

مهناز شیرآلی، در تحلیل پیام احمد مسعود در دعوت از مردم افغانستان به «قیام ملی»، گفت: با توجه به شرایط افغانستان، مردم با دست خالی نمی‌توانند به مقابله با طالبان برخیزند اما جبهه مقاومت ملی مجهز است و تاکنون توانسته است مقاومت کند، هر چند که نیاز به پیوستن نیروهای بیشتر از افغانستان دارند اما سابقه‌ی مقاومت‌های مردمی نشان می‌دهند، مقاومت مردم، به‌ویژه در برابر بازی‌های منطقه‌ای بسیار دشوار است، همچنین معادلات سیاسی راه مقاومت‌های مردمی را با دشواری‌های بیشتری مواجه می‌سازد.

توضیحات مهناز شیرالی، جامعه‌شناس سیاسی و مدرس انستیتو علوم سیاسی در پاریس، از طریق فایل صوتی، پادکست و ویدئو در دسترس قرار دارد.

رادیو بین المللی فرانسه