به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، شهریور ۱۸، ۱۴۰۰

نمایشگاه بین‌المللی اتومبیل مونیخ: پایان موتورهای بنزینی و دیزلی

خانم آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نمایشگاه بین‌المللی اتوموبیل و دیگر وسائل نقلیه را در مونیخ افتتاح کرد 
 نمایشگاه بین‌المللی اتومبیل، که اکنون به «نمایشگاه بین‌المللی اتوموبیل موبیلیتی» تغییر نام داده، امسال برای نخستین بار به جای فرانکفورت در مونیخ برپا شده است. علت تغییر نام نمایشگاه آن است که امسال علاوه بر خوردوهای سواری، انواع وسایل دیگر نقلیه از جمله دوچرخه‌های برقی نیز در آن نمایش داده می‌شوند.

نمایشگاه روز هفتم سپتامبر با سخنرانی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان گشایش یافت و تا روز ١٢ سپتامبر ادامه دارد. امسال در مونیخ شاهد نمایش وسایل موتوری نوینی هستیم که با توجه به تمرکز صنایع خودروسازی روی حفاظت از محیط زیست، دورنمای یک جهان پاکیزه تر را وعده می‌دهند.

در همان روز گشایش نمایشگاه، زمزمه اصلی تولیدکنندگان، راهنمایان، روزنامه نگاران و متخصصانی که از آن بازدید می‌کردند، «پایان دوره سوخت‌های فسیلی» و چرخش سریع صنعت خودروسازی به سمت انرژی‌های پاک بود. نمایندگان شرکت هیوندای کرۀ جنوبی که تولید موتورهای هیدروژنی را مدتی است آغاز کرده، معتقدند که جهان در آینده نزدیک حتی به موتورهای برقی رضایت نخواهد داد و بیشتر به  موتورهای هیدروژنی روی می‌آورد، زیرا توان تامین انرژی هزاران میلیون خودروی برقی را نخواهد داشت. حالا این که هزاران میلیون باطری چگونه باید بدون آسیب رساندن به محیط زیست سر به نیست شوند، روشن نیست.

آنگلا مرکل و استقبال از دوچرخه برقی

اما دوچرخه‌ها و دوچرخه‌های برقی که در آلمان و اروپا به تازگی هواداران بی شماری یافته‌اند، بخش مهمی از توجه بازدیدکنندگان نمایشگاه را به خود جلب کرده‌اند. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان که همواره از منافع صنایع خودروسازی پشتیبانی کرده و حتی در جریان بحران بزرگ مالی سال‌های ٢٠٠٨ به بعد با پرداخت یارانه برای خرید خودروهای نو این صنایع را نجات داد، در سخنرانی افتتاحیه نمایشگاه علاقه زیادی به دوچرخه نشان داد.

مرکل که به زودی از رهبری جامعه آلمان کناره خواهد گرفت، در دوران پس از رسوائی تقلب در نرم افزار نشان دهنده میزان آلایندگی خودروهای دیزلی مرسدس و فولکس واگن، از صنایع خودروسازی تا حدودی فاصله گرفت و در نمایشگاه سال ٢٠١٩ به سازندگان خودرو هشدار داد که باید برای جلب اعتماد مردم بکوشند.

دولت آلمان در حال حاضر برای تقویت بازار خودروهای برقی به هر شهروندی که بخواهد یک خودروی برقی را جایگزین خودروی بنزینی یا دیزلی خود کند تا ۶ هزار یورو یارانه می‌پردازد. با این همه هنوز هم به دلیل گرانی خودروهای برقی و هم به خاطر کمبود ایستگاه‌های شارژ این خودروها، اکثریت مردم سوخت‌های فسیلی را ترجیح می‌دهند.

در نمایشگاه امسال، اولیور سیپه رئیس شرکت بی ام وی آلمان دولت را به خاطر کندی عملکردش در ایجاد ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی مورد انتقاد قرار داد.

ستاره‌های نمایشگاه

در میان خودروهائی که امسال در نمایشگاه بین‌المللی خودرو به نمایش درآمده‌اند، از پورشه میسیون آر، رنو ۵، کیا اسپورتیژ، مرسدس ای کیو ای، داچیا جوگر و «آ او دی آ ٨ استادی» به عنوان ستاره‌ها نام برده می‌شود. اما تازه ترین نوزادهای صنایع خودروسازی در هر حال خودروهای هیدروژنی هویوندای، بی ام وی و تویوتا هستند که به لحاظ پیشروی در کاهش آلاینده‌های محیط زیست تحسین برانگیز شده‌اند. خودروی چینی Cat هم در میان خودروهای برقی کوچک و شهری می‌درخشد.

سوخت هیدروژنی برای همه

هیوندای کره جنوبی در تولید موتورهای هیدروژنی با تویوتا و بی ام وی رقابت تنگاتنگ دارد. این شرکت تاکنون نخستین خودروهای سواری و کامیون‌های هیدروژنی خود را به بازار عرضه کرده است. مدیریت هیوندای در نمایشگاه مونیخ وعده می‌دهد که برای دسترسی همه جهان به سوخت هیدروژنی تا سال ٢٠٤٠ سرمایه گذاری و ایفای سهم کند.

خودروی برقی چینی در اروپا

 مارک «اورا»ی چین با تولید خودروی برقی Cat امیدوار است که در آینده نزدیک با تولیدکنندگان اروپائی خودروهای برقی شهری به رقابت بپردازد. کت به لحاظ ظاهری ترکیبی از مینی ماینر و فیات است، از ظرفیت صندوق عقب به نفع فضای بیشتر برای سرنشینان آن کاسته شده و تنها خودروی بدون استارتی است که تاکنون به بازار ارائه شده است. همان لحظه‌ای که راننده پشت فرمان این خودرو می‌نشیند، موتور روشن و به محض آن که پیاده شد خاموش می‌شود. تولیدکننده «کت» بر این باور است که در عرضه این خودروی کوچک و خوش ظاهر به سلیقه جوانان اروپائی پاسخ گفته است.

خودروی برقی کوچک ساخت چین اجازه فروش در آلمان را گرفته و به زودی با بهای 30 هزار یورو در بازار این کشور عرضه خواهد شد. رقمی که در مقایسه با خودروهای کوچک برقی ژاپنی مثل تویوتا یاریس کم نیست.

نمایشگاه 125 ساله

نمایشگاه بین المللی اتومبیل آلمان، در صد و بیست و پنجمین سال خود، هم محل برگزاری‌اش را تغییر داده و هم نامش را. این نمایشگاه که هر دوسال یکبار ابتدا در برلین و سپس تا سال ٢٠١٩ در فرانکفورت برگزار می‌شد، این بار از هفتم تا دوازدهم سپتامبر در مونیخ برگزار می‌شود.

برای نخستین بار، در سال ١٨٩٧ «نمایشگاه خودروهای موتوری» آلمان با نمایش چهار خودروی بنز، یک دایملر، دو لوتسمن و یک کولشتاین در برلین محل دیدار و تبادل نظر سازندگان محدود خودرو در آلمان بود. یک سال بعد، تعداد خودروها به ١٣ دستگاه رسید که یکی از آن‌ها باربری بود.

نمایشگاه در سال ١٨٩٩ برای نخستین بار جنبه بین‌المللی پیدا کرد. در این سال بیش از ١٠٠ محصول تازه در برلین عرضه شد که ١٣ مورد از آن‌ها فرانسوی بودند.

در فاصله سال های ١٩١١ تا ١٩٢٠ به خاطر بحران اروپا و جنگ جهانی اول، نمایشگاه برگزار نشد و در سال ١٩٢١ نیز بار دیگر تنها آلمان با ١۶ تولیدکننده در آن حضور یافت. اما دو سال بعد، باز دیگر ۶۵٣ خودرو در برلین به نمایش گذاشته شد و بیش از ۶٠٠ هزار تن از آن دیدار کردند.

در دوران جنگ جهانی دوم، رژیم ناسیونال سوسیالیستی هیتلر از نمایشگاه به عنوان یک وسیله تبلیغاتی بهره برد و در سال‌های آخر جنگ برگزاری آن معوق ماند. نخستین نمایشگاه بعد از جنگ در سال ١٩٤۶ بدون حضور صنایع خودروسازی آلمان در فرانسه برپا شد.

در فاصله سال‌های ١٩۵١ تا ٢٠١٩ شهر فرانکفورت آلمان میزبان نمایشگاه بود.

از سال ١٩٢٢ نمایشگاه خودروهای باربری از نمایشگاه خودروهای سواری تفکیک شد. خودروهای باربری از آن به بعد هر دو سال یکبار در سال‌های زوج در شهر هانوفر آلمان برپا می‌شود.

رادیو فرانسه