به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، شهریور ۱۱، ۱۴۰۰

ادامه درگیری در پنجشیر؛ 'مذاکرات طالبان و جبهه مقاومت متوقف شده است'

 

گزارش شده است که درگیری نیروهای طالبان و نیروهای جبهه مقاومت ملی در ورودی‌های ولایت پنجشیر ادامه دارد و به دو طرف تلفاتی وارد شده است. دو هفته پیش طالبان تقریبا تمام ولایت‌های افغانستان را بدون این که با مقاومتی روبرو شوند، تصرف کردند. پنجشیر، تنها ولایت افغانستان است که گروه طالبان نتوانسته‌اند آن را تصرف کنند. احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود و شماری از فرماندهان سابق محلی با تشکیل جبهه‌ای موسوم به "جبهه مقاومت ملی" در حال مقاومت علیه حملات طالبان به این ولایت هستند.

روز گذشته امیرخان متقی، رئیس کمیسیون دعوت و ارشاد گروه طالبان گفت که تلاش‌ها برای حل صلح‌آمیز "مسئله پنجشیر" بی‌نتیجه بوده است.

در تازه‌ترین اظهارات، فهیم دشتی از سخنگویان "جبهه مقاومت ملی" به بی‌بی‌سی فارسی گفت مذاکرات بین دو طرف متوقف شده است.

او درباره دلیل بی‌نتیجه ماندن این مذاکرات گفت:"مواضع دوطرف در مذاکرات با هم تفاوت‌های کلان داشت. طالبان فکر می‌کردند با امتیازدهی مثلا یک پست در حکومت شان پنجشیر تسلیم شود. از طرف ما موضع این بود که ما مشکلات کلان در افغانستان داریم و به همین دلیل چهل سال درگیری شده است و طالبان این را نپذیرفتند."

آقای دشتی می‌گوید در حال حاضر جنگ در دو جبهه یکی در شمال پنجشیر و یکی هم در دهانه پنجشیر جریان دارد. او مدعی شد که طالبان در این درگیری‌های تلفات سنگینی را متحمل شدند و ۳۵۰ نفر شان کشته شدند و تعدادی هم اسیر شده‌اند.

در همین حال در شبکه‌های اجتماعی هشتگ #SavePanjshir در دو روز گذشته هزاران بار استفاده شده و در حال حاضر از جمله پرکابردترین هشتگ‌های افغانستان است.

همچنین روز گذشته انعام‌الله سمنگانی، از مقام‌های طالبان جنگ میان طالبان و نیروهای مقاومت در پنجشیر را تایید کرد. او اما گفت که زمانی که به طالبان حمله شد، طالبان نیز در پاسخ به درگیری پرداختند و در نتیجه به دو طرف تلفاتی وارد شد.

در همین حال علی میثم نظری، سخنگوی جبهه مقاومت ملی افغانستان شب گذشته در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی گفت پنجشیر از دو هفته به این طرف در محاصره طالبان بوده است.

او گفت درگیری‌ها از چهار روز پیش در مناطق مختلف ادامه داشته است ولی هر باری که طالبان حمله‌ای به قصد پیشروی کرده‌اند، "حمله شان دفع شده و حتا مجبور به عقب‌نشینی شده‌اند."

آقای نظری می‌گوید اعضای جبهه طرفدار صلح و مذاکره هستند اما از طرف مقابل "حسن نیت" ندیده‌اند.

سخنگوی جبهه مقاومت ملی گفت یکی از توافقاتی که در گفتگوهای اخیر میان آن‌ها و طالبان صورت گرفته بود عدم حمله به همدیگر بود که به گفته او طالبان این را رعایت نکردند.


این در حالی است که امیرخان متقی، رئیس کمیسیون دعوت و ارشاد گروه طالبان در پیام صوتی‌ روز گذشته خود گفت: افرادی که خواهان جنگ هستند را بگویید که شما با همکاری آمریکا و ناتو کاری کرده نتوانستید، در یک جغرافیای کوچک چرا مردم را دچار مشکل می‌کنید.
اما آقای نظری می‌گوید:"امروز مقاومت مردم پنجشیر تنها برای پنجشیر نیست بلکه برای آزادی و استقلال و سربلندی همه مردم افغانستان است...ما تا دم مرگ مبارزه می‌کنیم و سر خم نمی‌کنیم...آن‌ها می‌خواهند تمام مردم افغانستان تابع یک گروه باشند."
او اضافه کرد که این جبهه خواهان یک دولت فراگیر و افغانستان‌شمول است که همه خود را در بدنه قدرت ببینند.
طالبان پس از به دست گرفتن قدرت در حدود دو هفته پیش، همواره مقاومت در پنجشیر را "یک مسئله کوچک" توصیف کرده‌اند و تاکید کرده‌اند که با مذاکره حل خواهد شد.

بی بی سی  فارسی