به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، شهریور ۲۴، ۱۴۰۰

واکنش طالبان نسبت به کمک‌های بین‌المللی:

 آمریکا بیشتر بدهد
امیرخان متقی، وزیر خارجۀ حکومت طالبان
 به دنبال قول کمک ۱٫۲ میلیارد دلاری به افغانستان، طالبان از جامعۀ بین‌المللی تشکر کردند و در عین حال از آمریکا خواستند که دست و دل باز‌تر باشد. دبیرکل سازمان ملل معتقد است که باید با ارائۀ کمک به طالبان، با آنان وارد گفتگو شد و در عین حال از بروز فجایع انسانی جلوگیری کرد.

روز سه‌شنبه ۲۳ شهریور/۱۴ سپتامبر، امیرخان متقی، وزیر خارجۀ طالبان طی یک نشست خبری گفت: "امارت اسلامی تلاش می‌کند تا کمک‌های دریافت‌شده را به صورت کاملاً شفاف در اختیار نیازمندان قرار دهد".

وی از جامعۀ بین‌المللی به خاطر کمک به افغانستان تشکر کرد و گفت: "ما خواستار آنیم که این کمک‌ها ادامه یابد". کشورهای کمک‌کننده تاکنون روی هم ۱٫۲ میلیارد دلار کمک را  تعهد کرده‌اند.

امیر خان متقی همچنین گفت: "آمریکا کشور بزرگی است و باید دست و دل‌بازتر باشد". آمریکا قول داده که ۶۴ میلیون دلار به سازمان‌های غیردولتی فعال در افغانستان کمک کند.

متقی افزود: "امارت اسلامی (حکومت طالبان) در خروج افراد از کشور به آمریکا کمک کرد. اما آنها به جای تشکر، حالا از تحریم علیه ملت افغانستان سخن می‌گویند".

امیر خان متقی همچنین با وانگ یو، سفیر چین در کابل دیدار داشت. محمد نعیم، یکی از سخنگویان طالبان گفته است که طی این دیدار، سفیر چین از کمک ۱۵ میلیون دلاری کشورش به افغانستان خبر داد و تأکید کرد که چین همکاری‌ با أفغانستان را ادامه خواهد داد.

فرانسه به سهم خود پرداخت ۱٠٠ میلیون دلار را متقبل شده است. این کمک‌ها در چارچوب طرح اضطراری سازمان ملل برای جلوگیری از بحران شدید اقتصادی در افغانستان، به طالبان داده می‌شود.

به گفتۀ آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، "باید از طریق کمک‌های بشردوستانه با طالبان گفتگو کنیم و آنها را به رعایت حقوق بشر واداریم".

گوترش گفت: "ما دچار توهم نیستیم و خیال نداریم از افغانستان، سوئد یا سوئیس بسازیم... اما می‌دانیم که در آن کشور حقوق اولیه‌ای وجود دارد که باید مورد حمایت قرار گیرد".

در این حال، مدیران بانکی افغان به خبرگزاری فرانسه گفتند که طالبان به دنبال حساب‌های بانکی مسئولان پیشین می‌گردند. این اقدامات احتمالاً به انسداد این حساب‌ها و ضبط أموال خواهد انجامید.

رادیو بین المللی فرانسه