به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، شهریور ۱۶، ۱۴۰۰

دعوت طالبان از ۶ کشور از جمله ایران برای مراسم اعلام دولت

 تهران واکنش نشان نداده است

 طالبان از شش کشور از جمله ایران دعوت کرده است تا درمراسم اعلام دولت جدید در افغانستان شرکت کند با این حال تهران تاکنون واکنشی نسبت به این موضوع نشان نداده است.

یکی از اعضای طالبان به شبکه تلویزیونی الجزیره گفت که این گروه دعوت‌نامه‌هایی را برای ترکیه، چین، روسیه، ایران، پاکستان و قطر ارسال کردند تا در مراسم اعلام دولت جدید افغانستان شرکت کنند.

این فرد که نامش اعلام نشده همچنین گفت که مراحل لازم برای اعلام ترکیب کابینه جدید تکمیل شده است.

وی مدعی شد که طالبان حکومتی را ایجاد می‌کند که مورد پذیرش جامعه جهانی و مردم افغانستان باشد.

شرط روسیه

این سخنان در حالی مطرح شد که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز گذشته در یک نشست خبری گفت کشورش قصد حمایت کامل از روند تشکیل دولتی را دارد که نماینده تمام اقوام افغانستان باشد. وی تصریح کرد که نباید فقط پشتون‌ها در دولت جدید حضور داشته باشند بلکه ازبک‌ها، هزاره‌ها و تاجیک‌ها نیز باید سهیم باشند.

طالبان مدعی تصرف ولایت پنجشیر شد؛ جبهه مقاومت ملی افغانستان: صحت ندارد

اعتراض‌های شبانه در کابل؛ بایدن: فاصله زیادی برای به رسمیت شناختن طالبان داریم

وی تاکید کرد که چنین دولتی می‌تواند حرکت پایدار به سمت زندگی جدید را تضمین کند.

وزیر امور خارجه روسیه گفت که در صورت تشکیل دولت فراگیر با کمال میل و خرسندی در چنین مراسم‌هایی با کشورهای دعوت شده دیگر شرکت خواهند کرد.

چین و ایران

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز به مانند روسیه تاکید کرد که پکن از دولت فراگیر در افغانستان حمایت می‌کند.

ایران تاکنون نسبت به این دعوت واکنشی نشان نداده است، اما برخی مسئولان این کشور پیشاپیش از تشکیل دولتی «فراگیر» در افغانستان اعلام حمایت کرده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان روز گذشته درباره زمان تشکیل دولت گفته بود که «مقدمات بیشتری برای اعلام دولت انجام شده است، فقط کارهای فنی باقی مانده است، ما نیز عجله داریم. در چند روز آینده شاهد اعلام دولت خواهیم بود.»

وی دولتی را که شکل می‌گیرد، «موقت» عنوان کرد و گفت که امکان اصلاح و تغییر را فراهم می‌کند. وی تاکید کرد که «فعلا انتخاباتی در پیش نیست و دولت بعدی تصمیم می‌گیرد روند چگونه پیش برود.»

یورونیوز فارسی