به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، مرداد ۰۴، ۱۳۹۱

ادامه بحران گرانی مرغ
صف عرضه مرغ دولتی در همدان  
وزير صنعت، معدن و تجارت ايران گفته است که دولت واردات مرغ را افزايش مي‌دهد تا مشکل بحران مرغ در کشور حل شود.
مهدی غضنفری در گفت‌وگو با خبرگزاری مجلس ايران افزوده است که با توجه به مشکلاتی که در خصوص مرغ در کشور پيش آمده، ميزان توزيع مرغ افزايش مي‌يابد.
آقای غضنفری تأکيد کرده که برای کنترل قيمت مرغ «بازرسي‌های کف بازار و تعزيرات» انجام مي‌شود و يارانه‌هايی به توليدکنندگان داده مي‌شود.
به گفته اين وزير مسئول عدم تناسب در توليد و عرضه مرغ باعث ايجاد مشکل در سيستم توزيع شده و برای رفع اين مشکل توليد و واردات مرغ افزايش خواهد يافت.
اين وزير دولت دهم در شرايطی از افرايش واردات مرغ خبرداده که گزارش‌هايی از افزايش قيمت بي‌سابقه مرغ و اعتراض به نسبت به کمبود آن در شهر نيشابور منتشر شده است.
عدم تحويل نهاده کنجاله سويا به اتحاديه مرغداران و بالا بودن قيمت اين نهاده، ازجمله توضيحاتی است که برخی از مسئولان ازجمله رئيس هيئت مديره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ درباره دلايل افزايش قيمت مرغ اعلام کرده‌اند.
بخش زيادی از نهادهای دامی ايران از خارج از کشور وارد مي‌شود و اين در شرايطی است که ايران به خاطر تحريم‌ها با مشکل پرداخت پول روبه‌رو است.
هم‌زمان با اعلام افزايش واردات مرغ، سازمان توسعه تجارت با صدور بخشنامه‌ای جديد، ثبت سفارش انواع گوشت قرمز، مرغ و دام زنده را آزاد اعلام كرده است.
درپی افزايش چشمگير قيمت مرغ، دولت اقدام به توزيع مرغ با قيمت دولتی کرده اما به نوشته روزنامه کيهان اين عمل باعث ايجاد صف‌های طولانی در مراکز عرضه مرغ شده است.
قيمت مرغ در دو ماه گذشته در ايران دوبرابر و در مقايسه با سال گذشته سه برابر شده است. هفته سوم تيرماه قيمت مرغ کيلويی هشت هزار تومان اعلام شد.

بازتاب بحران مرغ
گرانی چشمگير قيمت مرغ در ايران و صف‌های طولانی برای دريافت مرغ به قيمت دولتی يکی از سوژه‌های خبری مطبوعات غربی در چند روز گذشته بوده که از آن با عنوان «بحران مرغ در ايران» نام برده‌اند.
موضوع مرغ به يک موضوع حساسيت‌برانگيز در ايران تبديل شده تا جايی که اسماعيل احمدي‌مقدم، فرمانده نيروی انتظامی اين کشور در سخنانی بي‌سابقه از «پخش تصاوير خوردن مرغ در تلويزيون» انتقاد کرده و آن را عامل احساس فاصله طبقاتی و افزايش جرم برشمرده بود.
مقام‌های مسئول ايران دليل گرانی مرغ را تقاضای بيش از حد اعلام کرده‌اند اما برخی از صاحبان صنايع در اين کشور افزايش تحريم‌های غرب عليه ايران را عامل گرانی مرغ دانسته‌اند که واردات خوراک مرغ را مشکل کرده است.
تحريم‌های غرب عليه ايران منجر به سقوط پول رايج اين کشور شده که اين امر به نوبه خود باعث افزايش قيمت اقلام خوراکی اساسی در ايران شده است.
يک شهروند تهرانی به نام فريبا به خبرنگار شبکه خبری «فرانس ۲۴» گفته است که به‌خاطر ساعات کاری زياد نتوانسته به مراکز توزيع مرغ دولتی برود اما همسايه‌های او از کيفيت پايين مرغ در اين مراکز خبرداده‌اند.
اين شهروند افزوده که فروردين سال جاری مرغ کيلويی چهار هزار تومان مي‌خريده اما در اين روزها مجبور به پرداخت ۸۵۰۰ تومان بابت يک کيلو مرغ شده است.
شيرين، روزنامه‌نگار در تهران، به اين شبکه خبری گفته است: در کارخانه‌ها، اداره‌ها و دانشگاه‌ها نه تنها از مرغ خبری نيست بلکه قيمت خوراک افزايش يافته است.
به گفته اين شهروند تهرانی قيمت خوراک رايانه‌ای در دانشگاه‌ها در مقايسه با سال گذشته، دوبرابر شده است.
اين روزنامه‌نگار گفته است: مشکل تنها به خوراک محدود نمي‌شود بلکه اخباری از جهش قيمت دارو، گاز و برق در آينده نزديک مي‌شنويم که باعث نگرانی مردم شده است.
او تأکيد کرده است که در کنار اين گراني‌ها «سرکوب زنان به خاطر رعايت نکردن حجاب در گرمای تابستان هم تشديد شده و تعجبی ندارد که اعتراض مردم بيشتر و بيشتر مي‌شود. زندگی غيرقابل تحمل شده و با توجه به انتخابات رياست جمهوری سال آينده، اوضاع درحال انفجار است.»
مردمک