به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مرداد ۱۰، ۱۳۹۱

خاموشی يکی ديگر از فعالان حقوق زنان در ايران:
رزا قراچورلو درگذشت
 رزا قراچورلو، وکيل پايه ی يک دادگستری، عضو کميسيون حقوق بشر کانون وکلا، عضو هيئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و پژوهشگر حقوق زنان و کودکان در روز ۸ مردادماه ۱۳۹۱ درگذشت. رزا قراچورلو که در بسياری از فعاليت های زنان مشارکت می کرد از حاميان «کمپين يک ميليون امضاء»، از فعالان «ائتلاف عليه لايحه حمايت از خانواده» و از اعضای «همگرايی جنبش زنان برای طرح مطالبات در فضای انتخابات» بود.
رزا قراچورلو در ۲۲ آبان ماه ۱۳۸۹ هنگامی که به همراه تعداد ديگری از وکلای دادگستری از ترکيه به ايران مراجعه می کرد در فرودگاه امام خمينی تهران، توسط مأمورين امنيتی بازداشت شد و پس از چند روز حبس، بالاخره در ۲۸ آبان با توديع وثيقه بيست ميليون تومانی آزاد شد.[۱]
در دی ماه سال گذشته نيز دادگاه انتظامی قضات، صلاحيت ۲۸ نامزد انتخابات هيات مديره کانون وکلای دادگستری مرکز را رد کرد که يکی از اين رد صلاحيت شدگان رزا قراچورلو بود.
رزا قراچورلو در ديماه ۱۳۹۰ هنگامی که مشغول تدريس در کلاس درس بود دچار بی هوشی شد و از همان زمان مداوای ايشان در بيمارستان آغاز گرديد اما در نهايت جسم و جان ايشان تاب ناملايمات و فشارهای جسمی و روحی را نياورد. رزا قراچورلو که در آبان ماه ۱۳۴۷ متولد شده بود، بر اثر بيماری در ۸ مرداد ۱۳۹۱ از ميان ما رفت.
آخرين بار رزا قراچورلو را هنگام ديدار از خانواده های زندانيان و به ويژه همکاران وکيل اش که در زندان به سر می بردند ـ از جمله محمد اوليايی فر ـ و همينطور در روزهايی که نسرين ستوده اعتصاب غذا کرده بود، ديديم.[۲] مدرسه فمينيستی، مرگ زودهنگام و ناباورانه رزا قراچورلو را تسليت می گويد و يادش را گرامی می دارد.
از رزا قراچورلو نوشته ها و سخنرانی های بسياری بر جای مانده که نمونه ای از آنها را که در مدرسه فمينيستی منتشر شده در زير مشاهده می کنيد:
قوانين ايران : حمايت ها و کاستی ها نسبت به حقوق کودکان
دريافت جايزه حقوق بشر "رودتيزول " ايتاليا به پاس تمامی فعاليت های حقيقتا "ستودنی و شجاعانه"

پانوشت ها:
[۱] http://www.iranfeministschool.info/spip.php?article6196
[۲] http://www.feministschool.com/spip.php?article5038