به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، مرداد ۰۷، ۱۳۹۱

ديبا داودي
علم برتر است يا ثروت؟
پول و كتاب؟! در همه جاي جهان كتاب را نقطه مقابل پول و ثروت مي‌انگارند.
همه ما انشا نوشته‌ايم كه علم برتر است يا ثروت، اما جالب است بدانيد پول و كتاب تا به امروز اتفاقات هيجان‌انگيزي را رقم زده‌اند.
پيش از خواندن ستون بعدي حدس بزنيد گران‌قيمت‌ترين كتاب جهان چه قيمتي بر پشت جلد خود دارد؛ 100 هزار دلار؟ 200 ميليون پوند؟ 300 هزار يورو؟ حدس‌تان اشتباه است! 11 ميليون دلار.
يكي از كمياب‌ترين نسخه‌هاي كامل از شاهكار «جيمز آدوبون» كتابي است با عنوان «پرندگان امريكا». اين كتاب شامل 435 تصوير واقعي از پرندگان مختلف است كه همگي با دست كشيده و رنگ‌آميزي شده‌اند.
طراحي مجموعه كتاب «پرندگان امريكا» نزديك به 11 سال به طول انجاميد اما مسائل جالب توجه 
 پيرامون پول و كتاب تنها به شاهكارهاي به جاي مانده از قرن‌هاي گذشته محدود نمي‌شود. شايد پاسخ به اين پرسش كه علم بهتر است يا ثروت از منظر جيمز پترسون امريكايي چيزي جز اين نباشد: هر دو! اين نويسنده امريكايي اعتبار، شهرت و البته ثروت خود را مديون داستان و رمان‌هاي جنايي است كه مي‌نويسد. به فروش رفتن 200 ميليون نسخه از كتاب‌هاي او از سال 1992 تا 2010 پترسون را به مولفي محبوب و پرمخاطب بدل كرد و لقب «گران‌ترين قلم» را برايش به ارمغان آورد. جيمز پترسون با كسب درآمد 70 ميليون دلار طي تنها 12 ماه (از ژانويه 2009 تا ژانويه 2010) ركورددار داشتن بالاترين دستمزد در بين نويسندگان تاريخ جهان است. در دنياي امروز به سوال كليشه‌يي علم برتر است يا ثروت گويا ديگر نمي‌شود جوابي كليشه‌يي داد. كتاب ديگر فقط مقوله‌يي با مضمون علمي- ادبي نيست. بحث كتاب فراتر از اين مباحث است. حالا در ميان شگفتي‌هاي عديده پيرامون كتاب مي‌توان از آشتي علم و ثروت هم ياد كرد.