به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، تیر ۲۸، ۱۳۹۱

واکنش های بین المللی در برابر کشته شدن دست کم سه مقام بلند پایه سوری

سرلشکر آصف شوکت مسئول دستگاه امنیتی و معاون وزیر دفاع و داود راجحه وزیر دفاع
در پی کشته شدن چند تن از مقامات امنیتی سوریه بر اثر انفجار بمب کارگذاری شده، واکنش های متفاوتی در سطح بین المللی گزارش شد.
گفتنی است وزیران دفاع و کشور سوریه و آصف شوکت داماد بشار اسد هنگام شرکت در جلسه سازمان امنیت ملی این کشور در روز چهارشنبه 18-7-2012 در انفجار کشته شدند.
با انتشار خبر انفجار در دمشق و کشته شدن شماری از مقامات بلند پایه دولتی سوریه، لئون پانه تا، وزيردفاع آمريکا، و فلیب هاموند وزیر دفاع بریتانیا در یک کنفرانس مشترک بر وخامت اوضاع در سوریه تاکید کردند.
وزیر دفاع آمریکا گفت: " کشته شدن مقامات بلند پایه سوری نشان می دهد که راه حل امنیتی مورد پافشاری رژیم سوریه نمی تواند راهگشا باشد."
وی افزود: " نگرانی ما از اسلحه های شیمیایی است که در سوریه ذخیره شده است و چنانچه رژیم اسد کنترل خود را از دست بدهد و این اسلحه را علیه مخالفان بکار بگیرد آن وقت شاهد وقوع یک فاجعه بزرگ در این کشور خواهیم شد."
وزیر دفاع انگلیس نیز با اشاره به سرکوب مردم سوریه توسط رژیم اسد، اظهار داشت: " انفجار امروز و کشته شدن مسئولان بلند پایه نزدیک به اسد را می توان رویدادی بسیار مهم وغیر مترقبه به شمار آورد".
وی همچنین تاکید کرد: "وقت آن رسیده است که سازمان ملل متحد و شورای امنیت دست به اقدام فوری بزنند".
در همین حال ویلیام هیگ وزیر خارجه بریتانیا نیز با شنیدن خبر انفجارگفت: " این رویداد مهم که افراد بسیار نزدیک به بشار اسد را هدف قرار داده است، اقدام سریع سازمان ملل متحد جهت پایان دادن به خشونت در سوریه را می طلبد".
وی همچنین افزود: رویدادهای مهمی که امروز در سوریه اتفاق افتاد نیاز به یک اراده محکم وقوی از سوی سازمان ملل دارد تا به بحران سوریه پایان دهد".
وزیر خارجه بریتانیا از چین و روسیه خواست تا به تغییر مواضع خود در برابر رژیم اسد فکر کنند. وی افزود: در غیر این صورت شاهد هرج ومرج و خشونت های بیشتری در سوریه خواهیم بود.
همچنین انجلا مرکل صدر اعظم آلمان در مورد انفجار دمشق و کشته شدن مقامات نزدیک به بشار اسد گفت: "این رویداد بزرگ بیانگر آن است که اکنون شرایط جدیدی در سوریا به وجود آمده و این شرایط موضعی جدید قوی و قطعنامه ای محکم را از سوی سازمان ملل وشورای امنیت را می طلبد".
وزارت خارجه فرانسه نیز به نوبه خود ضمن محکوم کردن هر نوع خشونت در سوریه اعلام کرد کشته شدن وزیر دفاع سوریه و نزدیکان بشار اسد، ضرورت انتقال مسالمت آمیز قدرت در سوریه را بیشتر می کند".
وی افزود: "باید نسبت به خواسته های مردم سوریه توجه کرد و به آنها پاسخ داد".
ازسوی دیگر سرگئی لاروف وزیر خارجه روسیه با شنیدن خبر انفجار دمشق و کشته شدن سران نظامی سوریه گفت: "جنگ سرنوشت سازی در دمشق آغاز شده است".
در جریان برگزاری جلسه ای از مقامات ارشد دولتی اسد انفجار مهیبی مرکز امنیتی محل تجمع آنها را هدف قرار داد و وزیر دفاع، وزیر کشور، و افراد نزدیک به بشار اسد در این انفجار کشته شدند.
دمشق، پایتخت سوریه، در چند روز گذشته صحنه نبرد شدیدی بین آرتش آزاد و سربازان ارتش اسد بوده است.
دولت سوریه با تاکید بر اینکه "نبرد با تروریسم " را ادامه می دهد می گوید فهد الجاسم الفریجی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح به عنوان وزیر جدید دفاع برگزیده شده است.

برگرفته از: العربیه نت