به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، تیر ۲۵، ۱۳۹۱

طنز و حماسه در آثار شاملو
كتاب «آيينه بامداد» جواد مجابي كه در آن به طنز و حماسه در آثار شاملو پرداخته شده، پس از چند سال توسط انتشارات به‌نگار بازچاپ شده است.
مجابي كه در آثارش به خوبي از طنز استفاده كرده، در اين كتاب به بررسي طنز در آثار شاملو پرداخته است. در آغاز كتاب پيام آيدا سركيسيان (همسر احمد شاملو) به همايش فرانكفورت آمده كه حاوي نظرات جواد مجابي درباره شاملو است. اين كتاب شامل مقالاتي درباره زندگي و آثار احمد شاملو است؛ مقاله‌هايي چون طنز در آثار شاملو، ژورناليسم شاملو، تخيل آفرينشكار عليه سانسوري، حضور مداوم 40 سال زندگي شاعرانه و چند نوشته ديگر كه زمينه سخنراني‌هاي اخير جواد مجابي به ياد و سپاس خاطره شاملو در مجامع فرهنگي بوده است. همچنين دو گفت‌وگو نيز در اين كتاب منتشر شده كه نخستين آنها گفت‌وگوي چند نفر از نويسندگان با جواد مجابي درباره زندگي ادبي شاملو و ديگري حاصل نشستي است با حضور منوچهر آتشي، محمد حقوقي، محمدعلي سپانلو، علي باباچاهي و مجابي درباره شعر شاملو. مجابي كه در زمان حيات شاملو از دوستان و نزديكان او بود و «شناختنامه»‌اي نيز درباره شاملو تدوين كرده، در فصلي از كتاب آيينه بامداد، خاطرات خصوصي خود با شاملو را نوشته است.
کتاب 368 صفحه‌ای «آئینه بامداد؛ طنز و حماسه در آثار شاملو» در شمارگان 2100 نسخه و با بهای 8700 تومان از سوی انتشارات به‌نگار منتشر و روانه بازار شده است.