به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مرداد ۰۵، ۱۳۹۱

آنگ سان سوچی خواستار حمايت از حقوق اقليت‌ها در برمه شد
آنگ سان سوچی، رهبر اپوزيسيون برمه (ميانمار) در مراسم گشايش پارلمان ميانمار خواستار ايجاد قوانينی برای حفظ حقوق اقليت‌های قومی شد که در اين کشور پرتنش زندگی می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، اين برنده جايزه نوبل صلح امروز، چهارشنبه ۲۵ ژوئيه در سخنانی که در جمع قانون‌گذاران برمه ايراد کرد، به پشتيبانی از طرح يکی از نمايندگان حزب حاکم برای حمايت از حقوق اقليت‌های قومی پرداخت.
او گفت: "برای تبديل شدن‌مان به يک اجتماعِ به‌واقع دموکراتيک که روح آن نيز اجتماعی و طالب حقوق برابر و احترام متقابل است، از تمام اعضای پارلمان می‌خواهم که در بحث تصويب قوانينی برای حفظ حقوق برابر قوميت‌ها شرکت کنند."
به گفته سوچی، حفظ حقوق اقليت‌ها مواردی بيش از حمايت از زبان‌ها و فرهنگ‌های قومی را در بر می‌گيرد و اکثريت اقليت‌های قومی از فقر رنج می‌برند.
سوچی افزود: "در عين حال، شعله‌های جنگ نيز به‌طور کامل به خاموشی نگراييده است."
ورود اين زن ۶۷ ساله به جريان اصلی سياست‌گذاری برمه يکی از مشهودترين نشانه‌های تغييراتی است که به‌واسطه عملکرد دولت اصلاح‌طلب جديد اين کشور به‌وجود آمده است. اين دولت سال گذشته با انتخاب شدن تين سين، ژنرال سابق به رياست جمهوری برمه به قدرت رسيد.
تين سين سلسله اصلاحات چشمگيری را در برمه پيش برده که از آن جمله است آزاد ساختن صدها زندانی سياسی، آزاد ساختن بازار ارز و مذاکره بر سر آتش بس با گروه‌های شورشی مسلح در اين کشور.
جنگ‌هايی که هم‌اکنون در ايالت کاچين واقع در شمال ميانمار جريان دارد، به آوارگی ده‌ها هزار تن منجر شده و تلاش‌هايی را که برای ايجاد صلح در سطح اين کشور انجام می‌گيرد تحت‌الشعاع قرار داده است.
در همين اثنا، در نزاع‌های ميان قوم بودايی "رخاين" و اقليت مسلمان "روهينگايا" در ايالت غربی رخاين نيز بسياری جان خود را از دست داده و ده‌ها هزار تن بی‌خانمان شده‌اند.
درباره شمار کشته‌شدگان در اين نزاع‌ها اخبار متفاوتی به گوش می‌رسد. برخی رسانه‌های کشورهای مسلمان شمار کشته‌شدگان مسلمان را هزاران تن عنوان کرده‌اند در حالی که رسانه‌های غربی مانند خبرگزاری فرانسه از کشته شدن ده‌ها تن خبر می‌دهند.
پيش از اين عدم حمايت جدی سوچی از حدود ۸۰۰ هزار روهينگايای مسلمانی که در غرب برمه زندگی می‌کنند، برخی مدافعان حقوق بشر را دلسرد کرده بود.
سازمان ملل متحد روهينگاياها را يکی از رنج‌کشيده‌ترين قوميت‌های جهان ناميده است.
منبع: خبرگزاری فرانسه