به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، تیر ۲۵، ۱۳۹۱

سخنگوی رییس جمهور آلمان
این زن ایرانی - آلمانی کیست؟
  با گزینش خانم فردوس فرودستان به عنوان سخنگوی یوآخیم گاوک، زنی در کنار رئیس‌جمهور آلمان قرار می‌گیرد که وظیفه مشاورت را نیز برعهده دارد. یوآخیم گاوک از بیان نظرات انتقادی ابایی ندارد و فرودستان در این راه حامی او است.
دویچه وله ؛ سخنگویان رسمی مقامات دولتی معمولا برای رسانه‌ها و روند خبررسانی جالب توجه هستند و شخصیت و بیوگرافی آنان کمتر در مرکز علاقه عمومی قرار می‌گیرد. در آلمان بطور سنتی وظیفه اصلی سخنگویان رسمی خدمت به مقامات دولتی است، اما چندی است که این تصور در آلمان نیز دستخوش تغییر شده است.
استعفای کریستیان وولف، رئیس‌جمهور پیشین آلمان و تمامی اتفاقات خبرساز درباره وی، در دگرگونی نقش سخنگویان رسمی بی‌تاثیر نبوده است. نخستین قربانی در ماجرای رئیس‌جمهور پیشین آلمان، برکناری سخنگوی قدیمی وی از خدمت بود.
گفته می‌شود که اولاف گِله‌سه‌کر، سخنگوی کریستیان وولف نفوذ زیادی بر رئیس‌جمهور پیشین آلمان داشته است. او نه تنها سخنگوی وولف بود، بلکه به عنوان مشاور رئیس‌جمهور نیز عمل می‌کرد.
گرچه یوآخیم گاوک به لحاظ سنی، تجربه و منش فردی دارای شخصیتی متفاوت از کریستیان وولف است، اما در یک امر با وی نقطه اشتراک دارد: سخنگویی نیرومند که نقش مشاور را هم ایفا می‌کند.
از اول سپتامبر ۲۰۱۲ زنی در کنار یوآخیم گاوک قرار می‌گیرد که تنها به امر خبررسانی و گفت‌وگو با رسانه‌ها بسنده نخواهد کرد.

کارشناس رسانه‌ها با پیشينه مهاجرت
خانم فردوس فرودستان، زنی زیبا با تباری بین‌المللی است. مادر فرودستان چشم‌پزشک آلمانی و پدرش نیز ارتوپد ایرانی است. خانم فرودستان در خانوده‌ای تحصیل‌کرده به دنیا آمده و این واقعیت در تحصیلات وی نیز بازتاب دارد.
سخنگوی رئیس‌جمهور آلمان دوران دبستان خود را در سوئیس گذرانده، دوران دبیرستان را در ایران سپری کرده اما دیپلم خود را در آلمان گرفته است. او در دانشگاه‌های آلمان علوم سیاسی و حقوق تحصیل کرده است.
فردوس فرودستان روزنامه‌نگاری باتجربه و نویسنده‌ای موفق است. در زمان اتحاد دو آلمان فرودستان به عنوان گزارشگر در بن، پایتخت پیشین آلمان برای روزنامه‌‌های مختلفی می‌نوشت که بیشتر نظرات چپ‌ها را نمایندگی می‌کردند.
در همین دوران وی به عنوان کارشناسی مطرح در امور مهاجرت و مسایل خارجیان در رسانه مشهور شد. او چندین کتاب در این زمینه نگاشت و در آموزش روزنامه‌نگارانی کوشید که از خانواده‌های مهاجران برخاسته بودند.

تغییر مسئولیت
گاوک، رئیس‌جمهور آلمان بدرستی می‌داند که پدیده مهاجرت در ‌آلمان از یک‌سو موضوعی بحث‌‌انگیز است، اما از سوی دیگر با توجه به کمبود متخصصان در آلمان اهمیتی اقتصادی دارد.
یوآخیم گاوک کشیشی پروتستان از آلمان شرقی سابق است که بعدها یکی از مدافعان سرسخت حقوق‌بشر شد، اما او در زمینه مهاجرت و امور خارجیان تجربه‌ای محدود دارد.
وولف، رئیس‌جمهور پیشین آلمان در یک سخنرانی گفت: «اسلام بخشی از آلمان است.» این جمله بعدها سبب بحث‌های زیادی در آلمان شد. اما گاوک با بیانی دیگر عنوان کرد که «مسلمانان بخشی از آلمان هستند.» گرچه این سخن تا حدودی جمله وولف را تعدیل می‌کرد، اما پرسش‌های فراوانی را نیز در پی داشت. گاوک به خاطر این موضع‌گیری مورد انتقاد رسانه‌های آلمان قرار گرفت.
به باور ناظران سیاسی حال با حضور فردوس فرودستان به عنوان کارشناس امور مهاجرت و آگاه از اسلام در کنار گاوک، دیگر رئیس‌جمهور آلمان دچار لغزش‌هایی از این دست نخواهد شد.
توانایی فردوس فرودستان در ترکیب حوزه سیاست با عرصه رسانه‌ای است. در زندگی خصوصی فرودستان نیز آمیزه‌ای از سیاست و جهان رسانه دیده می‌شود. همسر فرودستان میشائیل وسپر، معاون پیشین نخست‌وزیر ایالت نورد راین ‌وستفالن است. وسپر یکی از اعضای حزب سبزهای آلمان است و در حال حاضر سرپرستی اتحادیه المپیک وزرش آلمان را برعهده دارد.
فرودستان مادر سه فرزند است. او که تا کنون در شهر کلن اقامت داشته، اینک مجبور است به برلین نقل مکان کند.

سه زن و یک رئیس‌جمهور
گرچه در حال حاضر در رسانه‌های آلمان مطالب مختلفی درباره فردوس فرودستان منتشر می‌شود، اما سایت رسمی رئیس‌جمهور آلمان در باره وی مطلبی انتشار نداده و سکوت اختیار کرده است.
در سایت رسمی رئیس‌جمهور آلمان اما روبریکی به خانم "دانیلا شادت" شریک زندگی گاوک اختصاص دارد. خانم شادت همچون فرودستان روزنامه‌نگار و متولد سال ۱۹۶۰ است. دانیلا شادت و فردوس فرودستان دو زن كارآمد و توانا در کنار رئیس‌جمهور آلمان هستند، اما گاوگ در مقابل خود زن نیرومند دیگری را دارد که همانا آنگلا مرکل، صدر‌اعظم آلمان است.