به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، مرداد ۰۷، ۱۳۹۱

حکایت مرغ
امام جمعه مشهد: به‌جای مرغ، اشکنه پیازداغ بخورید
استاندار تهران گفت قیمت مرغ تک‌نرخی شده و هر کیلو ۵۲۰۰ تومان است. این درحالی است که رسانه‌ها هزينه تمام‌شده توليد یک کیلو مرغ را ۷۱۰۰ تومان اعلام کردند. امام جمعه مشهد هم می‌گوید مردم به‌جای مرغ، "اشكنه پياز داغ" بخورند.
مرتضی تمدن استاندار تهران گفته است از روز شنبه ۷ مرداد، قيمت مرغ در تمام استان‌های ایران "تک‌نرخی" شده و با قيمت ۵۲۰۰ تومان به فروش خواهد رسید.
استاندار تهران گفته که وزارت صنعت، معدن و تجارت "تک‌نرخی" شدن قیمت مرغ را اعلام کرده است.
قیمت اعلام شده توسط استاندار تهران برای هر کیلو مرغ ۵۲۰۰ تومان، در حالی است که به گزارش خبرگزاری ایسنا هزينه تمام‌شده توليد مرغ در ایران با توجه به قیمت فعلی كنجاله سويا (خوراک طیور)، كيلويی ۷۱۰۰ تومان است.
پیش از این یدالله صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران از ورود دو محموله گوشت مرغ تا روز یکشنبه ۸ مرداد به ایران خبر داده بود.
در هفته‌های اخیر و با بالا رفتن بی‌سابقه قیمت بسیاری از کالاها، قیمت مرغ در برخی از نقاط تهران به کیلویی ۹ هزار تومان رسید. در این بین عرضه محدود مرغ دولتی (با قیمتی حدود نصف بازار آزاد) در معدود مراکز توزیع، باعث تشکیل صف‌های طولانی شده است. طوری که شهروندان پس ثبت‌نام و ساعت‌ها انتظار در صف نهایتا می‌توانند دو تا سه مرغ به قیمت دولتی به خانه ببرند.
در همین زمینه خبرگزاری ایسنا روز جمعه ۶ مرداد در گزارشی از صفوف طولانی فروش مرغ دولتی، "کلافگی مردم" و "بروز درگیری‌های لفظی" میان آن‌ها خبر داده بود.
در حالی که مسئولان دولتی هر روز وعده کاهش قیمت مرغ می‌دادند، قیمت مرغ کم نشد و اندک اندک بحران مرغ از شهر تهران، به شهرستان‌ها نیز کشیده شد. در روزهای گذشته گروهی از مردم نیشابور در اعتراض به افزایش قیمت مرغ و کاهش توزیع آن در این شهر تجمع کردند.
در پی نایاب شدن مرغ در ایران، خبرگزاری مهر گزارش داد یک واحد مرغداری در جاده بندرتیاب از توابع بخش مرکزی شهرستان میناب مورد سرقت مسلحانه قرار گرفته است. بنا به این گزارش سارقان پس از این‌که متوجه می‌شوند سالن‌های مرغ‌داری خالی از مرغ است، ماشین، پول کنجاله‌های سویا و دیگر وجوه نقد مالک مرغ‌داری را دزدیده و فرار کرده‌اند.

اظهارنظر امامان جمعه درباره مرغ
در این میان برخی امامان جمعه و روحانیان مردم را نخوردن مرغ و جایگزینی آن با خوردنی‌های دیگر تشویق کردند.
از جمله احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد، روز جمعه ۶ مرداد توصیه کرد اگر مرغ در دسترس نیست مردم می‌توانند آن را با مواد پروتئینی دیگری همچون "اشكنه پياز داغ" جایگزین کنند.
پیش از این مکارم شیرازی، یکی از مرجع تقلید ایران نیز روز شنبه ۳۱ تیر در سلسله مباحث تفسیری خود در ماه رمضان گفته بود: «من بدون اینکه تحریم کنم، تصمیم گرفتم مرغ نخورم. مردم به خرید مرغ اصرار نکنند، اطبا گفتند مواد گوشتی مناسب نیست.»

احمد خاتمی: "آخ" هم نگویید
همچنین احمد خاتمی عضو مجلس خبرگان رهبری، چند هفته پیش با اشاره به "گرانی‌های بی‌سابقه" خطاب به مردم گفته بود: «گرانی‌های فزاینده مایه درد و رنج ماست، اما اگر شما آخ بگویید، دنیای استکبار خواهد گفت به اهداف خود رسیده،‌ از این رو شما آرزوی یک آخ را بر دل دشمن بگذارید و صبوری کنید.»

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران اما روز شنبه (۲۴ تیر / ۱۴ ژوییه) در سخنانی در تهران راجع به آسیب‌های اجتماعی با انتقاد از نشان دادن خوردن مرغ در فیلم‌ها گفت: «در فیلم‌ها خوردن مرغ را نشان می‌دهند. شاید فردی نتواند مرغ بخرد. برخی افراد با دیدن این فاصله طبقاتی می‌گویند که خودمان چاقو به دست می‌گیریم و حقمان را از این پولدارها خواهیم گرفت.»

منبع: دویچه وله