به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، تیر ۳۱، ۱۳۹۱

مریلین مونرو در فیلم شاهزاده و مانکن
شاهزاده و مانکن!
مریلین مونرو که بود

مریلین مونرو در اصل نورما جین نام داشت. تغییر نام او به گونه‌ای نمادین شخصیت دوگانه‌ی او را بازتاب می‌دهد.
او در سال ۱۹۲۶ به دنیا آمد، در پرورشگاه و یتیم‌خانه بزرگ شد و با کولباری از دلهره‌ها و کابوس‌ها به دنیای نمایش قدم گذاشت. از ۱۷ سالگی با اندام زیبای خود به عنوان مدل عکاسی شروع به کار کرد.
شاید بزرگترین هنر او آن بود که می‌توانست سیمای غمگین (و واقعی) خود را پنهان کند و برای عکاسان و فیلمبرداران ژست‌های خندان و دلفریب بگیرد.
عطش سوزان او به یافتن پناهگاهی گرم و پرمهر بارها به ناکامی انجامید و او در تمام زندگی از سرنوشت زنی درمانده و تنها بیرون نیامد. شاید آخرین تلاش او برای بیرون آمدن از بی‌پناهی، ازدواج با آرتور میلر (۱۹۱۵ – ۲۰۰۵)، نمایشنامه‌نویس نامی، بود.
دوپارگی درونی مریلین مونرو در اوایل دهه ۱۹۶۰ پیوسته شدیدتر می‌شد. چهره عمومی یا سیمای بیرونی او بر سر در سینماها و روی جلد مجلات می‌درخشید. سینمادوستان، به ویژه مردان، برای دیدن این "بمب سکسی" سر و دست می‌شکستند. او در اوایل ۱۹۶۲ دومین جایزه "گلدن گلوب" را به عنوان "محبوب‌ترین هنرپیشه جهان" دریافت کرد.
نمایشگاه مجموعه‌ای از آخرین عکس‌های مریلین مونرو در گالری هنری شهر پادربورن (در غرب آلمان) تا ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۲ ادامه دارد
«مونرو» در سن ۱۶ سالگی برای رهایی از زندگی در پرورشگاه، مجبور می‌شود تا با کارگر یک کارخانه ازدواج کند ولی تنها ۴ سال بعد با ورود به هالیوود، از همسرش جدا می‌شود و از همان زمان نام خود را به «مرلین مونرو» تغییر می‌دهد.
او در اوج شهرت و در سن ۲۹ سالگی با «آرتور میلر»، نمایشنامه‌نویس آمریکایی ازدواج می‌کند و از همان زمان به آیین یهودیت می‌پیوندد ولی این ازدواج نیز تنها ۶ سال به طول می‌انجامد.
یک سال بعد جسد «مونرو» در خانه‌اش در کالیفرنیا پیدا می‌شود، علی‌رغم آنکه مرگ او در آنزمان مصرف بیش از حد دارو‌های خواب آور اعلام شد ولی همواره این شبهه وجود داشته است، که او توسط خانواده کندی‌های به قتل رسیده است، گفته می‌شد که او با «جان.اف. کندی»، رییس جمهور آمریکا و برادرش «رابرت کندی» روابط غیراخلاقی داشته و تهدیدی برای موقعیت سیاسی آنها به شمار می‌رفته ولی این اتهام هیچگاه به اثبات نرسید.
—————-
 مریلین مونرو که بود
“مریلین مونرو” با نام اصلی “نورما جین مورتنسون” در سال ۱۹۲۶ در لس آنجلس به دنیا آمد. پدرش “ادوارد مورتنسون” پیش از تولد او خانواده اش را ترک می کند. مادرش “گلیدیز بیکر” که در لابراتوار فیلم کار می کرد، پس از یک شکست عشقی، دچار افسردگی و مشکلات روحی شده و در یک آسایشگاه روانی بستری می شود. به همین دلیل نورمای ۹ ساله بی سرپرست را به یتیم خانه می سپارند.
“مریلین مونرو” مشهورترین ستاره هالیوود در قرن بیستم، یکسال بعد در کالیفرنیا به طرز مرموزی درگذشت. علت مرگ او را مصرف بیش از حد داروهای خواب آور تشخیص دادند. ولی هنوز این ابهام وجود دارد که او خودکشی کرده و یا کشته شده است.

زندگی هنری مریلین مونرو به روایت ارقام
ژوئن ۱۹۴۶: “دیوید کانوور” عکاس “نورما جین” را کشف می کند. عکس هایی که او از “نورما جین” انداخته بود، برای اولین بار در یک مجله ای به نام یانک چاپ می شود.
ژوئیه ۱۹۴۶ : اولین مصاحبه اش با کمپانی ” فاکس قرن بیستم” و اولین تست بازیگری اش
اوت ۱۹۴۶: اولین قراردادش را با کمپانی فاکس امضا می کند، و نامش را به “مریلین مونرو” بر می گرداند.
سپتامبر۱۹۴۶: از شوهرش “جیمز داهرتی” طلاق می گیرد.
مارس۱۹۴۸: بستن قرارداد با کمپانی” کلمبیا پیکچرز”
اکتبر۱۹۴۹: قرارداد با کمپانی” مترو گلدوین مایر” و بازی در فیلم جنگل آسفالت ساخته “جان هیوستون” برای این کمپانی
دسامبر۱۹۵۰: یک قرارداد هفت ساله با کمپانی فاکس می بندد.
مارس ۱۹۵۱: مجری مراسم اسکار
آوریل۱۹۵۲: عکسش برای روی جلد مجله لایف چاپ می شود.
دسامبر ۱۹۵۴: دفتر فیلمسازی خودش را با نام “مریلین مونرو پروداکشن” تاسیس می کند.
ژانویه ۱۹۶۱:آخرین فیلم او و “کلارک گیبل” با نام ناجورها بر اساس فیلمنامه ای نوشته شوهر سابقش ” آرتور میلر” به نمایش در می آید.
۱ ژوئن۱۹۶۲: برای آخرین بار در یک جای عمومی دیده می شود.
۵ اوت ۱۹۶۲: جسدش را روی تختش در خانه اش می یابند.

فیلم های مطرح مریلین مونرو
همه چیز درباره ایو (جوزف ال منکیه ویچ)
جنگل آسفالت( جان هیوستون)
چگونه می توان با یک میلیونر ازدواج کرد( ژان نگولسکو)
آقایان مو طلائی ها را ترجیح می دهند(هاوارد هاوکس)
رودخانه بدون بازگشت(اتو پره مینجر)
خارش هفت ساله( بیلی وایلدر
بعضی ها داغشو دوست دارن( بیلی وایلدر)
بیا عشق بورزیم ( جورج کیوکر)
ناجورها(جان هیوستون)

سقوط یک ستاره

زمانی که استرن به سراغ مریلین مونرو رفت، بارقه شکوه و موفقیت او خاموش شده بود. او دوران درخشش را پشت سر گذاشته و به گونه‌ای تقدیری و اجتناب‌ناپذیر به اعماق شکست فرو می‌رفت. او به تازگی به خاطر بی‌نظمی و رفتار عصبی از فیلم "چیزی برای دادن" کنار گذاشته شده بود.
به ویژه پس از مرگ غم‌انگیز مریلین مونرو، که در رسانه‌ها با جار و جنجال منعکس شد، آخرین عکس‌های مریلین مونرو گنجینه‌ای در دست استرن بود که آن را به عنوان "سند ویرانی" به نمایش گذاشت.

هنرمندی با دو چهره
دوپارگی درونی مریلین مونرو در اوایل دهه ۱۹۶۰ پیوسته شدیدتر می‌شد. چهره عمومی یا سیمای بیرونی او بر سر در سینماها و روی جلد مجلات می‌درخشید. سینمادوستان، به ویژه مردان، برای دیدن این "بمب سکسی" سر و دست می‌شکستند. او در اوایل ۱۹۶۲ دومین جایزه "گلدن گلوب" را به عنوان "محبوب‌ترین هنرپیشه جهان" دریافت کرد.
اما در همین زمان مریلین مونرو محزون و دلشکسته در انزوایی هولناک فرو رفته بود. روز ۵ اوت جسد بی‌جان او را در اتاق هتلی یافتند. مرگ او رسما "خودکشی" ثبت شد، گرچه تا امروز واقعیت امر روشن نشده است.
او روز ۸ اوت در گورستان "وست وود" در لس‌انجلس به خاک سپرده شد. آن روز قرار بود با همسر سابقش جو دی‌ماگیو یک بار دیگر عروسی کند.
نمایشگاه مجموعه‌ای از آخرین عکس‌های مریلین مونرو در گالری هنری شهر پادربورن (در غرب آلمان) تا ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۲ ادامه دارد
برگرفته از دویچه وله