به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، تیر ۲۷، ۱۳۹۱

فرانسوا اولاند رييس‌جمهور فرانسه :
«غيرت داشته باشيد»
فرانسوا اولاند رييس‌جمهور فرانسه به شدت رفتار بازيكنان تيم‌ملي فرانسه را محكوم كرد. او از بازيكنان اين تيم خواست با تعصب بازي كنند و ارزش پيراهن تيم‌ملي را پايين نياورند 
فرانسوا اولاند رييس‌جمهور فرانسه به شدت رفتار بازيكنان تيم‌ملي فرانسه را محكوم كرد. او از بازيكنان اين تيم خواست با تعصب بازي كنند و ارزش پيراهن تيم‌ملي را پايين نياورند. روز شنبه چهاردهم ژوئيه زماني بود كه فرانسوا اولاند رييس‌جمهور فرانسه در گفت‌وگوي تلويزيوني «فرانس2» و «TF1» شركت كرد تا درباره مسايل مختلفي صحبت كند؛ از صحبت درباره بحران‌هاي مختلف اروپا گرفته تا موضوع ماليات‌هايي كه قرار است در فرانسه اعمال شود.
البته اينها تمام موضوعاتي كه اولاند درباره آنها صحبت كرده نيست؛ تيم‌ملي فرانسه و عملكرد بازيكنان اين تيم در يورو 2012 هم بخش عمده‌اي از صحبت‌هاي رييس‌جمهور فرانسه را به خود اختصاص داد. او كه به شدت از رفتار بازيكنان تيم‌ملي كشورش ناراحت بود آنها را به بي‌احترام كردن ارزش‌ها محكوم كرد: «وقتي عضو تيم‌ملي فرانسه هستيد بايد ياد بگيريد احترام بگذاريد؛ به پيراهني كه مي‌پوشيد، به تماشاگران به ديگر اعضاي تيم.» اين صحبت‌هاي رييس‌جمهور اشاره‌اي مستقيم به رفتار سمير نصري و سه‌نفر ديگر از بازيكنان تيم‌ملي فرانسه داشت كه دوباره نام تيم‌ملي اين كشور را به عنوان تيمي جنجال‌برانگيز سر زبان‌ها انداخت.
اولاند در حالي كه تاكيد مي‌كند «رييس فدراسيون فوتبال فرانسه نيست» درباره تيم‌ملي فوتبال فرانسه ادامه داد: «در مورد تيم‌ملي فرانسه نبايد نتايجي كه آنها گرفته‌اند را زير سوال برد بلكه موضوع مهم رفتار اين بازيكنان است.
«وقتي شما پيراهن تيم‌ملي فرانسه را مي‌پوشيد بايد در حد عالي ظاهر شويد و از هر جهت الگو و نمونه باشيد.»
البته آقاي رييس‌جمهور در ادامه و در پاسخ به سوالي كه بازيكنان تيم‌ملي فرانسه مشكل سازگاري با شرايط دارند به شدت واكنش نشان داد و گفت: «موضوع اصلا اين حرف‌ها نيست؛ به اين سربازان جوان فرانسوي نگاه كنيد. آنها پول زيادي نمي‌گيرند ولي در عوض حاضرند جان‌شان را براي كشورشان فدا كنند.
در همين افغانستان 23 سرباز فرانسوي جان خود را از دست داده‌اند. اين جوان‌ها همه جا و در شرايط سخت حاضرند براي پرچم كشورشان هر كاري مي‌كنند. به نظر شما آنها مشكل سازگاري با شرايط را ندارند!؟ موضوع ناراحت‌كننده؛ عدم احترام است. «ملي‌پوش‌هاي ما ارزش پيراهني كه به تن دارند را نمي‌دانند.»
اولاند كه پيش‌تر خودش در رده جوانان در تيمي در پست مهاجم بازي مي‌كرده است، بازي پول را هم حربه‌اي بيش نمي‌داند. او اين ادعا كه فرانسوي‌ها در باشگاه‌هايشان پول بيشتري مي‌گيرند و خودشان را به آب و آتش نمي‌زنند را هم محكوم كرد.
اولاند در اين مورد هم از فرانسوي‌ها مي‌خواهد از تيم‌ملي اسپانيا ياد بگيرند؛ تيمي كه در مرحله يك‌چهارم نهايي يورو 2012 فرانسه را حذف كرد و در نهايت هم جام قهرماني را بالاي سر برد:
«اسپانيايي‌هايي كه قهرمان اروپا شدند هم دستمزدهاي بالايي دارند ولي شما ديديد آنها چطور در كار گروهي شركت كردند و چطور استعدادهايشان را در اختيار تيم‌ملي قرار دادند؟ اسپانيايي‌ها طبيعتا از لحاظ اقتصادي با بحران مواجه بودند ولي تيم‌ملي اين كشور كارش را به بهترين شكل ممكن انجام داد. اين تيم براي مردم رنج‌كشيده كشورش تلاش كرد. اين همان چيزي است كه مي‌خواهم به آن اشاره كنم؛ وقتي پيراهن ملي كشوري را مي‌پوشيد بايد به همه آنهايي كه رنج مي‌كشند فكر كنيد
روزنامه شرق