به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، تیر ۲۶، ۱۳۹۱

پایان دومین نشست سالانه سفیران سبز امید؛
 به آینده روشن ایران زمین امیدواریم 
مراسم اختتامیه دومین نشست سفیران سبز امید پس از چهار روز جلسات سخنرانی و بحث و گفت و گو و پنل ها و کارگاه های آموزشی مختلف، ساعاتی پیش در شهر گوتنبرگ سوئد برگزار شد. 
 به گزارش کلمه، سفیران سبز امید را گروهی از جوانان فعال در گروه های مختلف حامی جنبش سبز که در شهرهای سرتاسر جهان فعالیت دارند، تشکیل داده اند.
آنها منشور جنبش سبز را که به امضای میرحسین موسوی و مهدی کروبی رسیده است، محور و مبنای فعالیت های خود قرار داده اند.
بیانیه پایانی دومین نشست سالانه سفیران سبز امید
این روزها احساس وضعیت سخت معیشتی٬ دیگر مسئله طبقه خاصی از مردم نیست و فهم آن نیاز به کنکاش فراوان ندارد. شرایط سخت زندگی به گونه ای شده است که تمام اقشار و طبقات اجتماع سنگینی آن را بر روی شانه های خود احساس می کنند. هر چند فساد و ناکارآمدی اجتناب ناپذیر استبداد نقش مهمی در به وجود آوردن این شرایط دارد. اما بی شک تحریم های اقتصادی دولت های جهان علیه کشور ما این وضعیت را تشدید کرده است.
تحریم های اقتصادی مستقیم ترین زیان هایش را متوجه مردم کشورمان می کند. نه فقط پیامدهای محسوس ناشی از مواردی نظیر سقوط هواپیماها و نبود داروها که به قیمت جان هموطنان مان تمام می شود بلکه با دامن زدن به رکود اقتصادی رنجی فرسایشی به خانواده هایمان تحمیل می کند.
از سوی دیگر تحریم اقتصادی، بیش از پیش، بازار و بخش خصوصی کشور را تخریب و عرصه را برای فعالیت های اقتصادی غیر شفاف نهادهای نظامی باز می کند.
در بازار جهانی نیز تحریم تنها شریک های اقتصادی دولت را تغییر می دهد. کسانی که ساده باورانه فکر می کنند این تحریم های ظالمانه باعث افزایش اعتراض مردم می شود به این موضع توجه ندارند که اعتراض به خاطر تحریم و وضع معیشتی سخت، آینده روشن تری را برای کشور ترسیم نمی کند. چنان که تجربه در سایر نقاط جهان هم نشان می دهد تحریم ها، پروژه مردم سالار کردن حکومت را به تاخیر انداخته است. از نظر ما گذار به مردم سالاری پایدار از طریق افزایش آگاهی های عمومی ممکن است.
بی کفایتی دولت در اداره کشور تنها به حیف و میل کردن منابع مالی محدود نمی شود. منابع طبیعی کشورمان به عنوان سرمایه ملی و بین نسلی که به آیندگان هم متعلق هست در معرض آسیب جدی است. در عین حال که دریاچه ارومیه در حال شوره زار شدن است، سوء مدیریت ها باعث خشک شدن زاینده رود نیز شده است. استفاده از سوخت های غیر استاندارد و پخش پارازیت های زیان بار محیط زندگی در شهرهای بزرگ را بسیار آلوده و وجود ریزگردها و غبار فروان در شهرهای مختلف کشور به خصوص در خوزستان سلامتی و جان هموطنانمان را با خطر مواجه کرده است. اما متاسفانه همت و تلاشی برای حرکت به سمت حل آن دیده نمی شود.
دخالت اجبار آمیز حکومت در تحمیل یک سبک خاص زندگی امروز بیش از پیش چهره زشت خود را نشان می دهد. دخالت خشن و تحقیر آمیز پلیس در تعیین حدود حجاب به وضعیت تبعیض آمیز زنان در کشورمان دامن می زند. ما کتمان حق داشتن سبک های مختلف زندگی و انتخاب نوع حجاب را وضعیتی ظالمانه می دانیم. در شرایطی که حتی پلیس در مورد سایز لباس مردم اعمال نظر می کند افزایش محدودیت برای هنرمندان و مجلات و کتاب ها و ممنوع شدن فعالیت ناشران مختلف چندان عجیب به نظر نمی رسد.
جنبش سبز به عنوان تلاش اجتماعی مردم کشورمان برای محقق کردن امیدهایش برای عبور از این شرایط سخت نیاز به توان فروانی دارد. توان و کوششی که از پس هیچ گرایش یا نظر خاصی به تنهایی بر نمی آیند. وجود تنوع و تکثر در جنبش سبز مردم ایران به این معنا نیست که ما برای تغییر نیاز به همگرایی و اجماع و هم افزایی توان هایمان نداریم. اجماع برای ساختن ایرانی متکثر که بتوانند در کنار هم به صورت مسالمت آمیز زندگی کنند گام بزرگی است که نیاز به همه کسانی دارد که آرزوی چنین جامعه ای را دارند.
به گمان ما شورای هماهنگی راه سبز امید هم نتوانسته است نقش خود را در این جهت به خوبی بازی کند. از نظر ما ضروری است که این نهاد با شفافیت بیشتر و روشن تر کردن مکانیزم های تصمیم گیری و تمکین به خرد جمعی گوش های خود را بیشتر برای شنیدن انتقادات خیرخواهانه باز کند.
تجربه جنبش سبز اکنون بیش از پیش تشابه و سرنوشت مشترک کشورهای منطقه را به ما نشان داد. وظعیت ما مستقل از شرایط همسایه هایمان نخواهد بود. ما اکنون خودمان را عضوی از حرکت های آزادی خواهانه مختلف مردم منطقه برای ساختن خاورمیانه ای آزاد می دانیم.
ما به ظلم در هر جای جهان که باشد و علیه هر گرایش و ملتی معترض هستیم. آنچه امروز در سوریه، بحرین و فلسطین می گذرد جنایت و ظلمی آشکار در برابر انسانهای بی گناه است. ما امیدواریم که تحولات و تدبیرها به سمت کاهش خشونت ها و تامین مطالبات مردم سوریه پیش برود.
در اثر اعمال فشارهای خارجی٬ فساد و ناکارآمدی ذاتی استبداد معیشت و حقوق و آزادی های اساسی مردم در معرض دشواری ها و مصائب فراوانی قرار گرفته است. از نظر ما راه برون رفت از این تنگنا، مشارکت همه اقشار، گروه های جامعه ما در تعیین خیر عمومی و تمکین به حق مردم برای تعیین سرنوشت کشور از طریق انتخابات آزاد است.
بازداشت خانگی دو نامزد پیشین انتخابات٬ حبس اعضای ستاد های انتخاباتی و زندانی کردن مردم معترض نه تنها ظلمی آشکار٬ اقدامی خلاف قانون و عملی غیر شرعی است که کتمان خواسته ها و مطالبات بخش های بزرگی از جامعه است.
مگر میرحسین موسوی و مهدی کروبی چه می گفتند؟ جز اعتراض به فساد گسترده و کتمان حقوق اساسی مردم؟ مگر نه این است که بخش بزرگی از نگرانی هایی که میرحسین موسوی ابراز کرد٬ هر روز بیش از پیش درستی خودش را نشان می دهد و همه آن پیش بینی ها محقق می شود؟ اعتراض و ایستادگی ما در مقابل حصر غیرقانونی میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد نه تنها وظیفه ما در بی پاسخ نگذاشتن استقامتی است که این بزرگوران برای حقوق ما می کنند، بلکه بازداشت خانگی رهبران ما کتمان مطالبات و هویت سیاسی ما نیز است.
حرف های میرحسین موسوی و مهدی کروبی به نظر ما میانگین مطالبات بخش های بزرگی از جامعه ایران است.
آزادی زندانیان سیاسی و رفع حصر از رهبران جنبش نه فقط تمکین به حقوق اولیه این افراد که نشانه وضعیت سیاسی کشور و نسبتی که حاکمان به هویت سیاسی و مطالبات ما برقرار می کنند، است.
از این رو سفیران سبز امید تلاش برای بسیج افکار عمومی در سرتاسر جهان و افزایش حساسیت ها به این بازداشت های غیر قانونی را یکی از مهم ترین ماموریت های سیاسی خود در سال آینده می دانند.
فعالیت در عرصه جهانی٬ محیطی است که بیش از معمول باید برای حفظ سرمایه عظیم استقلال خودمان تلاش کنیم. حفظ استقلال در فعالیت ها هزینه و سختی زیادی دارد که تنها با شعار ممکن نیست و ما برای این مهم باید سختی های بیشتری به جان بخریم. تاسیس صندوقی برای جمع آوری کمک های خورد از طرف شبکه سفیران سبز امید طرحی است که در دستور کار ما قرار خواهد داشت.
ما به عنوان گروه های مختلف سبز در شهرهای گوناگون جهان که حول منشور جنبش سبز گرد هم آماده ایم همچنان “ساختار شبکه ای تخت”، بین گروه های سبز در شهرهای مختلف جهان را مناسب با وضعیت خودمان و محیط فعالیتمان می دانیم و با حفظ این ساختار با حوصله و صبر برای گسترش آن کوشش خواهیم کرد.
گرچه طبق قرار اولیه، این گروه های سبز هستند که می توانند عضو این شبکه باشند. اما برای فعالین منفرد سبز تلاش خواهیم کرد به آنها برای تشکیل گروه ها خود در شهرهای خودشان کمک کنیم، همچنین با تعریف قطب های منطقه ای و زبانی امکان این ارتباطات را تسهیل خواهیم کردم.
ضرورت آموزش برای به دست آوردن مهارت های کار جمعی بیش از پیش بر ما روشن شده است و مهم ترین راه توان مند کردن خودمان را آموزش منظم و هدف مند برای تقویت مهارت کار گروهی و تشکیلاتی می دانیم.
ما تنها بخشی از جنبش بزرگ مردم کشورمان هستیم. خودمان را محتاج یاری همه کسانی می دانیم که برای ساختن ایرانی آباد آزاد٬ مستقل، یکپارچه و مردم سالار تلاش می کند و در استفاده از روش های مسالمت آمیز توافق نظر دارند. ما به سهم خودمان تلاش خواهیم کرد تماس های بیشتر برای ارتباط با گروه های مختلف سبز برقرار کنیم و امیدواریم امکان تماس با گروه ها و جمع های سبزی که اکنون ارتباطی با آنها نداریم یا به دلیل ضعف مان از فعالیت آنها بی اطلاع هستیم با لطف آنها فراهم شود.
نگاه به تاریخ و تجربه های مختلف در گستره جهان ما را امیدوار می کند. سختی های ما در جهان استثا نیست. جنبش های آزادی بخش مختلف٬ شرایطی سخت تر از امروز ما را گذرانده اند. کشورهای مختلف از تنگناهای بحرانی تری عبور کرده اند. ما به حکم تجربه کشورهای مختلف که گاه شرایطی به شدت دشوارتر از ما داشته اند به آینده روشن سرزمین مان امیدواریم و آن را دور از دسترس نمی دانیم و بر این باوریم که اگر هر کدام از ما هر کجا که هستیم به سهم خودمان برای کمک به پیشرفت کشورمان تلاش کنیم و منتظر دیگرانی نمانیم که به نیابت از ما این مهم را پیگری کنند این روند سرعت بیشتری خواهد گرفت.
امیدواریم تلاش ما به عنوان بخشی از فرزندان کشور بزرگ و صلح دوست ایران شبکه ای توانمند بسازد که حتی در فردای ایران آباد و آزاد٬ و پس از پیروزی مردم نیز پیگیر منافع ملی کشورمان در سطح جهان باشد.

گوتنبرگ – یک شنبه ۲۵ تیرماه ۱۳۹۱