به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، تیر ۲۳، ۱۳۹۱

سهی، همسر عرفات: مرگ همسرم، قتل بود
چند روز پس از پخش مستند شبكه «الجزيره» درباره چگونگي مرگ رييس پيشين تشكيلات خودگردان فلسطين و بنيانگذار جنبش«فتح»، همسر ياسر عرفات از يك قاضي فرانسوي تقاضا كرده تا مرگ او را قتل اعلام كرده و به انجام تحقيقات درخصوص اتهامات مربوط به مسموم شدن او با ماده راديواكتيو «پلونيوم» بپردازد.
شركت حقوقي كارتر- راك در انگليس نيز اعلام كرده است كه رهبري تلاش‌هاي بين‌المللي سهی عرفات را به منظور تعيين علت مرگ همسر خود بر عهده دارد.
محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان فلسطين پيش از اين اجازه داده بود تا از جسد عرفات در شهر رام‌الله به منظور انجام آزمايشات بيشتر نمونه‌برداري شود. سهی عرفات هم در مصاحبه‌اي به الجزيره گفت كه هرگز توضيحات مقامات فرانسوي درخصوص بيماري همسرش قانع‌كننده نبوده و او اعتقاد دارد كه مرگ ياسر عرفات يك جنايت بوده است.
رييس كميته تحقيقات دولت موقت فلسطين درخصوص مرگ ياسر عرفات اعلام كرد كه اين كميته احتمال اجير شدن يك مزدور فلسطيني از سوي رژيم اسراييل براي مسموم كردن عرفات را بررسي مي‌كند. در همين راستا تشكيلات خودگردان فلسطين از يك موسسه سوييسي خواسته بود تا كادري متشكل از كارشناسان و محققان خود را به رام‌الله اعزام كند تا از پيكر عرفات نمونه‌برداري شود.
ياسر عرفات كه پس از آغاز انتفاضه دوم مردم فلسطين در سال 2000 در حصر به سر مي‌برد، پس از دوره كوتاهي بيماري در 75 سالگي در بيمارستاني در فرانسه درگذشت. اما مطرح شدن مجدد ترديدها درباره مرگ عرفات با پخش گزارشي با عنوان «چه چيز عرفات را كشت» آغاز شد.
شبكه الجزيره در اين گزارش فاش كرد كه طي 9 ماه تحقيق به شواهدي مبني بر مسموميت احتمالي عرفات با ماده راديواكتيو «پلونيوم» دست يافته است. براساس اين گزارش عرفات در 12 اكتبر 2004 ناگهان با شكم‌درد، اسهال و حالت تهوع مواجه شد. با وجود تلاش تيم‌هاي پزشكي فلسطيني و همكاران آنها از مصر، تونس، اردن و نهايتا انتقال به پاريس، فرآيند پرشتاب يك بيماري ناشناخته، سلول‌هاي خوني، كبدي و ساير بافت‌ها و اندام‌هاي بدنش را درگير كرد و درپي خونريزي مغزي و كما، تنها چهار هفته پس از بروز نخستين علايم بيماري درگذشت.
در آن زمان تمامي بررسي‌ها براي يافتن دليل مرگ عرفات، از جمله احتمال مسموميت او بي‌نتيجه ماند. دو سال پس از مرگ عرفات در 11 نوامبر 2004، مرگ الكساندر ليتوينينكو، جاسوس سابق روسيه كه به انگلستان پناهنده شده بود، براي اولين بار نام «پلونيوم» را به عنوان «ابزاري براي قتل» مطرح كرد.
ليتوينينكو، ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه را به جناياتي از جمله صدور فرمان قتل روزنامه‌نگار روس، «آنا پوليتكووسكايا» متهم كرده بود. او در سال ۲۰۰۶ بعد از نوشيدن چاي آلوده به پلونيوم در اتاق يك هتل در لندن نخست بيمار شد و سرانجام جان خود را از دست داد.
در همان زمان بود كه برخي از رسانه‌هاي اسراييل گزارش دادند كه ممكن است ياسر عرفات نيز در اقدامي مشابه و در يك مراسم ضيافت مسموم شده باشد. در اواخر سال 2011، بيوه ياسر عرفات همكاري‌هايي را با الجزيره آغاز كرد و نسخه كامل پرونده پزشكي و كيف حاوي لباس‌ها و وسايل شخصي روزهاي پاياني عمر او را در اختيار اين شبكه قرار داد.
گزارشگران الجزيره بعد از چند ماه مصاحبه با پزشكان و افراد مرتبط با قضيه، نهايتا تصميم به ردگيري عنصر پلونيوم با كمك بيمارستان دانشگاه لوزان در سوييس و مركز پزشكي‌قانوني اين دانشگاه گرفتند.
بيمارستان نظامي پرسي فرانسه كه ياسر عرفات روزهاي پاياني عمر خود را در آنجا گذراند، اعلام كرد كه تمام نمونه‌هاي خون و ادرار بيمار سابق را از بين برده‌است. بنابراين متخصصان پاتولوژي و سم‌شناسي لوزان، از تنها منبع موجود، يعني وسايل شخصي عرفات استفاده كرده و با نمونه‌هاي اندك موهاي به جامانده در كلاه عرفات، بررسي پرزهاي مسواك او و بقاياي ادرار در لباس‌هاي زير، جست‌وجو را ادامه دادند.
كشف ميزان چشمگيري از اين عنصر در نمونه‌هاي باقي‌مانده از عرفات اين ظن را تقويت كرد كه عامل اصلي مرگ او مسموميت با اين ماده راديواكتيو بوده است. بازگشايي «پرونده مرگ» عرفات و تبديل آن به «پرونده قتل» بدون شك ماه‌هاي آينده را به ماه‌هايي پرجنجال براي رژيم اسراييل به عنوان متهم اول اين اقدام تبديل خواهد كرد.
هر چند تاكنون مقامات اين رژيم، واكنشي رسمي به افشاگري شبكه الجزيره نشان نداده‌اند اما مسلما با فتواي يك مفتي فلسطيني كه اجازه نبش‌قبر رهبر پيشين بسياري از مبارزان فلسطيني را داده، شرايط به گونه‌اي پيش خواهد رفت كه اين سكوت مدت زيادي طول نكشد.
ایسنا ـ الجزیره