به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، تیر ۱۷، ۱۳۹۱

علی اصغر حاج سید جوادی
برای رفع سوء تفاهم از
آقای علی محمد جهانگیری
آقای علی محمد جهانگیری در ۲۷ ژوئن ۲۰۱۲ مقاله‌ای نوشته‌اند، ویژه‌ی عصر نو، در زمینه گفته‌ها و نوشته‌های عده‌ای از مخالفان با فشار بر زنان، برای برقراری حجاب، در ماه‌های پس از انقلاب ۱۳۵۷.
در ضمن با نقل نوشته مخالفان، راقم این سطور را هم به صفت «ملی مذهبی»، معرفی کرده‌اند. شاید نویسنده‌ی محترم، مرا با برادرم احمد صدر حاج سیدجوادی که از اعضای گروه سیاسی ـ مذهبی نهضت آزادی بودند و هستند اشتباه گرفته‌اند. زیرا من پس از کناره‌گیری از حزب توده در ۱۳۲۶ به 
 عنوان یک سوسیالیست مستقل از هر ایدئولوژی قدرت‌گرا، طبق نوشته‌های چاپی و زیراکسی موجود، در حد مقدور مخالف با استبداد پهلوی و سپس استبداد خمینی بودم. در ضمن، با احترام به آزادی وجدان و عقیده این نکته نیز گفتنی است که اصطلاح ملی ـ مذهبی نیز از واژه‌های جدیدی است که خود از تحولات و کشمکش‌های مستمر در داخل رژیم یعنی در برخورد مذهبی‌های مخالف با استبداد ولایت، با طرفداران ولایت استبدادی برخاسته است.
این گونه سوء‌تفاهم‌ها اعم از این که خالی از هرگونه غرض باشد «نظیر سوء‌تفاهم آقای جهانگیری»، و یا لبریز از غرض، خود داستانی است که شرح آن به قول شاعر «مهتاب شبی خواهد و پیرانه سری».

با احترام
علی اصغر حاج سید جوادی
۴ ژوئیه ۲۰۱۲