به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، بهمن ۰۲، ۱۳۹۰

اسلامگرایان دوسوم پارلمان مصر را در دست گرفتند
نتایج نهایی اولین انتخابات پارلمانی مصر پس از سرنگونی نظام محمد حسنی مبارک رئیس جمهور این کشور، پیروزی گروه اسلامگرای اخوان المسلمین با فاصله زیادی از دیگر احزاب را نشان می‌دهد. این گروه یکی از رهبران خود را برای ریاست مجلس نامزد کرد.
جریان‌های مختلف اسلامگرا موفق شده‌اند بیش از دو سوم مجلس ملت را در دست گرفته‌اند.
حزب عدالت و آزادی که از دل گروه اخوان المسلمین‌زاده شده، وعده داده است که خواست همه مصری‌ها در پارلمان مطرح شود. اما اسلامگرایان سعی دارند بیشترین تاثیر را در تدوین قانون اساسی جدید داشته باشند. اهمیت پارلمان کنونی مصر این است که وظیفه تصویب قانون اساسی جدید این کشور را بر عهده دارد؛ این قانون اساسی قرار است چهره نظام جدید مصر را ترسیم کند. پیش‌نویس قانون اساسی را کمیسیونی مرکب از ۱۰۰ عضو تدوین می‌کند که پارلمان در انتخاب اعضای آن شرکت دارد.
برپایه نتایج نهای انتخابات مجلس مردم که بعد از ظهر سه شنبه قاضی عبد المعز ابراهیم رئیس کمیسیون عالی انتخابات آن را اعلام کرد، ائتلاف دموکراسی برای مصر که آن را حزب عدالت و آزادی رهبری می‌کند، موفق شده حدود ۴۸ درصد کرسی‌های پارلمان را به دست آورد.
انتخاب دو سوم نمایندگان پارلمان مصر برپایه نظام فهرستی صورت می‌گیرد. برای یک سوم دیگر افراد به صورت فردی نامزد می‌شوند. ۱۰ تن از نمایندگان را رئیس دولت انتخاب می‌کند. انتخابات مجلس مردم در سه مرحله برگزار شد.
حزب سلفی نور توانسته ۲۴ در صد از کرسی‌های مجلس مردم را بدست بیاورد و در جایگاه دوم بایستد. حزب الوفد الجدید سوم شد و فراکسیون المصریه جایگاه چهارم را به خود اختصاص داد. این دو گروه آخر سکولار هستند.
ائتلاف انقلاب متشکل از گروه‌های جوانان که در صدر انقلاب مصر قرار گرفته بودند، کمتر از یک میلیون رای به دست آورده‌اند. این ائتلاف تنها به هفت کرسی از مجلس مردم دست یافت. نمایندگان ۴۹۸ کرسی مجلس مردم مصر از راه انتخابات برگزیده می‌شوند.
خبرگزاری الشرق الاوسط مصر اعلام کرد محمد حسین طنطاوی رئیس شورای عالی نیروهای مسلح حاکم بر مصر، با صدور بخشنامه‌ای ۱۰ تن از اعضای انتصابی مجلس مردم را برگزید. از زمان سرنگونی نظام حسنی مبارک، شورای عالی نیروهای مسلح اداره موقت مصر را در دست گرفته است. پارلمان جدید زمینه‌ساز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مصر در سال جاری هم خواهد بود. قرار است با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، قدرت به غیر نظامیان واگذار شود.
حزب عدالت و آزادی پس از آن که مطمئن شد بزرگ‌ترین فراکسیون مجلس مردم را درست دارد، سعد الکتاتنی یکی از رهبران بلند پایه گروه اخوان المسلمین را به نامزد ریاست مجلس کرد.
پیروزی اسلامگرایان در انتخابات پارلمانی مصر، لییبرال‌ها و حکومت‌های غرب که با حسنی مبارک روابط حسنه‌ای داشتند را ناراحت کرده است. اما هنوز مشخص نیست که اسلامگرایان همچون یک گروه واحد در مجلس مردم رفتار کنند. به نظر می‌آید که اختلاف میان اخوان المسلمین و سلفی‌ها عمیق باشد.
حزب عدالت و آزادی در بیانیه‌ای، برای الکتاتنی در سمت جدید خود به عنوان رئیس مجلس مردم موفقیت آرزود کرده و تاکید کرده است که او «به فاصله‌ای یکسان از همه نمایندگان خواهد ایستاد چه عضو حزب عدالت و آزادی باشند چه نباشند.»
برتری اسلامگرایان در اولین انتخابات پارلمانی پس از سرنگونی نظام محمد حسنی مبارک در فوریه سال گذشته، نشان از تغییری بزرگ در سیاست‌های این کشور می‌دهد. در نظام پیشین اعضای حزب ملی دموکراتیک به رهبری مبارک، مجلس مردم را قبضه کرده بودند. گروه اخوان المسلمین هم ممنوع از فعالیت بود و عضویت در آن جرم به شمار می‌آمد.