به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، تیر ۱۶، ۱۳۹۲

فرانسه «برنامه‌ای برای نظارت وسیع بر ارتباطات دارد»

نوبت به لوموند رسید  


گاردین، اشپیگل و حالا لوموند؛ افشاگری‌هایی که از روزنامه «گاردین» آغاز شد و به لوموند رسید. آنطور که روزنامه لوموند فرانسه گزارش داده دستگاه اطلاعات خارجی این کشور اطلاعات تماس‌های کامپیوتری و تلفنی شهروندان را در ابعادی گسترده مانند آنچه در برنامه «پریزم» آمریکا انجام می‌شود جمع‌آوری می‌کند.

به گزارش این روزنامه این داده‌ها در یک ابرکامپیوتر در مقر سازمان اطلاعاتی «دی‌جی‌اس‌ای» ذخیره می‌شود. لوموند نوشته که این عملیات «خارج از چارچوب قانون و ورای هرگونه نظارت مناسب» صورت می‌گیرد. ادعا می‌شود که سایر سازمان‌های اطلاعاتی فرانسه به‌طور مخفیانه به این داده‌ها دسترسی دارند.
به هرحال هنوز روشن نیست که آیا نظارت «دی‌جی‌اس‌ای» در همان ابعاد برنامه مشابه در آمریکاست یا نه. مقام‌های فرانسوی تاکنون در مورد ادعاهای لوموند اظهارنظر نکرده‌اند افشاگری روزنامه لوموند در حالی صورت گرفته است که وزیر کشور فرانسه اعلام کرده کشورش درخواست پناهندگی افشاگر و پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا را رد کرده است.

«مانوئل والس»، وزیر کشور فرانسه در بیانیه‌ای گفت: فرانسه نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر از طریق سفارتش در مسکو درخواست پناهندگی ادوارد اسنودن، را دریافت کرد. با توجه به بررسی‌های قانونی انجام شده، فرانسه این درخواست را رد کرده است.
در تحولی دیگر«سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: فکر می‌کنیم بدون در نظر گرفتن چنین تصمیمی یا درک وی نسبت به اینکه چه چیزی برای او بهتر است، ما نمی‌توانیم هیچ تصمیمی درباره وی بگیریم. ادوارد اسنودن، افشاگر شنودهای محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا از طریق سارا هریسون، مشاور قانونی خود از سایت افشاگر ویکی‌لیکس، از مقامات روسیه درخواست پناهندگی کرد اما پس از آن درخواست خود را پس گرفت. 

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه نیز اعلام کرد، با توجه به اطلاع‌ از موضع ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری کشور نسبت به وضعیتی که اسنودن طی آن بتواند در اینجا بماند، اسنودن، تحلیلگر سابق آژانس امنیت ملی آمریکا درخواست خود مبنی بر پناهندگی را پیگیری نکرد. پوتین اعلام کرد: پیش‌شرط موافقت با درخواست پناهندگی از جانب اسنودن، این است که وی از فعالیت‌های ضدآمریکایی خود دست بکشد.
از سویی دیگر اکوادور اعلام کرد که در مقر سفارت خود در شهر لندن یک میکروفن جاسوسی پیدا کرده و از مقام‌های انگلیس خواسته است به تحقیقات درباره این حادثه کمک کنند. وزیر خارجه اکوادور گفت که این میکروفن جاسوسی دو روز پیش از آنکه وی بر اساس برنامه‌ریزی به سفارت اکوادور به لندن بیاید، پیدا شده است.

پاتینو گفت: مقام‌های اکوادور سوءظن قوی دارند که نشان می‌دهد یک شرکت نظارتی انگلیس در این مساله دخیل بوده است اما وی در این زمینه به جزییات بیشتر اشاره نکرد. وزیر خارجه اکوادور در پاسخ به اینکه آیا حضور جولیان آسانژ داخل سفارت اکوادور باعث در خطر قرار گرفتن این ساختمان شده، تصریح کرد که حضور آسانژ باعث هوشیاری بیشتر ما درخصوص ساختمان سفارت شده است. 
شرق