به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، دی ۰۸، ۱۳۹۳

نشست کانون شهروندی زنان در اعتراض به

ادامه بازداشت غیرقانونی «مهدیه گلرو» و ارسال پرونده اش به دادگاه!
کانون شهروندی زنان: شنبه ۶ دی ماه ۱۳۹۳، طبق تازه ترین خبرها از روند قضایی پرونده «مهدیه گلرو»، مطلع شدیم که بازپرس پرونده، به جای تصمیم گیری در مورد «پایان دادن به بازداشت موقت مهدیه گلرو پس از اتمام تحقیقات مقدماتی»، متأسفانه با صدور کیفرخواست علیه مهدیه، پرونده اش را به دادگاه فرستاده است. در پی اطلاع از این روند ناعادلانه، تعدادی از اعضای کانون شهروندی زنان گرد هم آمدند تا در نشستی به این اقدام بازپرس و ادامه بازداشت غیرقانونی مهدیه گلرو اعتراض کنند. در این نشست هر یک از حاضران به اقدامات غیرقانونی علیه مهدیه گلرو که در طول بیش از دو ماه صورت گرفته، پرداختند و همگی خواستار آزادی او تا زمان برگزاری دادگاه اش شدند. لازم به یادآوری است مهدیه گلرو، عضو کانون شهروندی زنان، در ۴ آبان ماه و در پی تجمع قانونی در برابر مجلس شورای اسلامی و به خاطر اعتراض به اسیدپاشی هایی که در اصفهان بر روی زنان رخ داد بازداشت و روانه زندان شد و هنوز به رغم اتمام تحقیقات اولیه و پایان یافتن قرار بازداشت دو ماهه اش، در بند امنیتی زندان اوین به سر می برد.


شیما قوشه، وکیل دادگستری در این نشست ادامه بازداشت این زندانی را پس از اتمام تحقیقات، غیرقانونی خواند و گفت: «مهدیه گلرو بیش از دو ماه است در اعتراض به اسیدپاشی های صورت گرفته بر روی زنان اصفهان، بازداشت شده است، با توجه به جرایم انتسابی به وی، می بایست پس از دو ماه بازداشت موقت، بازداشت وی تبدیل به نوع دیگری از قرار شود مگر آن که تحقیقات همچنان ادامه داشته باشد که طبق شنیده ها، حدود 10 روز از اتمام تحقیقات سپری شده و کیفرخواست علیه او صادر شده است، بنابراین ادامه بازداشت موقت مهدیه گلرو قانونا فاقد وجاهت قانونی است».


نرگس محمدی نیز در این نشست، ادامه بازداشت غیرقانونی مهدیه گلرو را فشاری علیه جامعه مدنی و فعالان حوزه زنان دانست و گفت: «مهدیه گلرو بیش از دو ماه است که در سلول های بند امنیتی نگهداری می شود. این درحالی است که حداقل از 15 روز پیش تحقیقات مقدماتی او تمام شده است. هر چند نگه داشتن یک فعال مدنی به بهانه تحقیقات مقدماتی تا همین حد نیز غیرقابل قبول و توجیه ناپذیر است اما اکنون که تحقیقات مقدماتی تمام شده نگه داشتن مهدیه در بند امنیتی غیرقانونی است. بدیهی است وقتی ما فعالان زنان و جامعه مدنی در مورد مهدیه گلرو بیانیه هایی داده و اعتراض مدنی می کنیم، توقع داریم تا در مورد نگه داشتن غیرقانونی مهدیه مسئولان مربوطه در نهادهای مختلف حکومت پاسخ قانع کننده ای ارائه دهند و این روند غیرقانونی را متوقف کنند. سئوال ما از مسئولان این است که اگر تحقیقات مهدیه تمام شده با چه توجیهی و به چه دلیل او باید در سلول بندی امنیتی نگهداری شود؟ آیا این مسئله عاملی برای فشار بر فعالان مدنی و جامعه زنان به شمار نمی آید؟»

صبا شعردوست در این نشست دولتمردان را مورد خطاب قرار داد و گفت: «مهدیه گلرو، هم شناخته شده است و هم به اندازه کافی درباره اش گفته و نوشته اند. از این رو مخاطب من کسانی هستند که علی رغم انتظار، سکوت کرده اند. آنها که مهدیه و امثال او برای شان در انتخابات سال 92 تلاش کردند و اکنون فقط نظاره گرند. آنها که تنها زندان انداخته شدن و جفا در حق حامیان شان را نظاره می کنند و با پاسخ هایی چون پی گیریم، حل می شود و در نهایت از دست ما خارج است، بسنده می کنند. اما نظاره چنین اتفاقاتی، پیامدهایی را در آینده نه چندان دور در پی خواهد داشت که قطعاَ موجب بی اعتمادی جامعه مدنی و مردم می شود. اما پاسخگویی، پی گیری ها و اعلام موضعی شفاف درباره برخورد با فعالان مدنی می تواند، فضای غیر شفاف موجود که حاصل عملکرد دولت است را از بین ببرد و آزادی مهدیه گلرو می تواند از جمله اتفاقات تأثیرگذار در این میان باشد.»

آمنه رضایی نگرانی خود را از ادامه بازداشت غیرقانونی مهدیه گلرو چنین بیان کرد: «او نگران شد وقتی چهره زنی را دید که قربانی بغض و کینه اندیشه های مردسالار و متحجر شده بود و نمی توانست در آیینه تاریخ چهره های سوخته زنان سرزمین اش را ببیند. در نتیجه، فریاد برآورد بر سر در خانه ملت! که اسیدپاشی چرا؟ اما پاسخ به این سئوال باعث حبس او شد، به جای حبس عاملان این جنایت.»

الهه صدری در این نشست ضمن ابراز تأسف از ادامه بازداشت مهدیه گلرو گفت: «مهدیه گلرو یکی از دختران جوان مملکت ماست که با مسئولیت و تعهد نسبت به سرنوشت کشورش، به خصوص نسبت زنان هموطن اش زندگی می کرد. و حالا جای تأسف بسیار است که به جای تقدیر و پاداشت به او و دخترانی همچون او، که برای آینده مملکت دل می سوزانند، امروز در زندان به سر می برد».

طلعت تقی نیا نیز که مهدیه گلرو را دختر تبار آفتاب می نامد، گفت: «چگونه می شود برای دختران سرزمین مان از جمله مهدیه گلرو نازنین دختری از تبار دختران آفتاب نگران نبود. مرتباَ از جامعه مدنی و حقوق شهروندی سخن می گوییم! ولی این چگونه جامعه مدنی است که جرم منتقدانش این گونه سخت و غیرقابل سنجش است؟ این چگونه جامعه مدنی است که باید روزها و هفته های پیاپی به جرم اعتراض به اسیدپاشی به زندان محکوم شوی، انفرادی بروی و روزها بگذرد و در آخر، جایت با عاملان و آمران اسید پاشی عوض شود و مجازات آنها را متحمل شوی؟ چگونه اعتراض و تجمع مسالمت آمیز به این حرکت خشونت آمیز و غیرانسانی آن هم در مقابل مجلس که هر روزه گروه های مختلفی از مردم برای اعتراض و حق خواهی آن جا جمع می شوند مستحق چنین مجازاتی می شود؟» تقی نیا سپس گفت: «مهدیه گلرو را دورادور به عنوان دانشجوی محروم از تحصیل و فعال دانشجویی با حکم های قضایی متعدد می شناختم. اما زمانی که او را از نزدیک شناختم با وجود زمان اندکی که از این آشنایی می گذرد اما از منش صبورانه، اخلاق خوش، تواضع همدلانه و شخصیت محکم اش لذت می بردم، لذت می بردم که زنانی به این جوانی و این چنین کارآمد داریم. حساسیت به روش مسالمت آمیز و عقلانیت مهدیه بیش از سن و سال اش و برای من که مادر اجتماعی او محسوب می شدم چشم گیر و احترام برانگیز بود. و امروز افسوس می خورم به زمان از دست داده این گونه زنان که چه اندازه وجودشان در جامعه با اهمیت و تأثیرگذار است و شاید همین تأثیرگذاری و حضور پراهمیت شان است که موجب اسارت شان می شود. مهدیه گلروها هر کجا که باشند حتا در سلول سرد و سخت بی عدالتی! حضورشان آن جا هم نعمت است و در بیرون هم حس همدلی در مقابل بی عدالتی را موجب می شوند. اما به رغم همه اینها هیچ گونه نمی شود جای خالی مهدیه را پُر کرد.»

نوشین احمدی خراسانی نیز در این نشست، ادامه بازداشت مهدیه گلرو را نشانه ای از بی قانونی که کل جامعه را بیمار کرده دانست و گفت: «قضیه خیلی ساده است، مهدیه گلرو مانند اکثر زنان این کشور، به طور طبیعی از اسیدپاشی هایی که حضور، هویت و زندگی زنان را در حوزه عمومی هدف قرار داده بود، نگران شد و به آن اعتراض کرد تا مسئولان را به عواقب مخاطره آمیز فاجعه اسیدپاشی برای کل جامعه، حساس کند و چنین جنایت هایی بی عقوبت نماند. اما گویا درگیری و مشکلات درون حاکمیت آنقدر گسترش یافته که چنین معضلی که می توانست با دستگیری و حبس اسیدپاشان به پایان برسد، متأسفانه به دستگیری و حبس معترضان به این فاجعه (از جمله مهدیه گلرو) منجر شد. در عین حال، ادامه بازداشت غیرقانونی مهدیه گلرو را می توان ناشی از ناتوانی مسئولان در حل و فصل موضوع اسیدپاشی ها در اصفهان و بی برنامگی شان در پاسخگویی مناسب به جامعه دانست. به این ترتیب همانطور که متاسفانه هنوز پرونده اسیدپاشان اصفهانی به سرانجام نرسیده و در این رابطه کسی بازداشت نشده، بازداشت غیرقانونی مهدیه گلرو تداوم یافته است. اما مسئولان باید متوجه باشند که فعالان جنبش زنان و جامعه مدنی این مملکت همچنان با دقت و نگرانی، پیگیر وضعیت مهدیه گلرو خواهند بود، و حتا اگر امروز مسئولان نسبت به پاسخگویی مناسب به درخواست های ما به عنوان بخشی از جامعه مدنی و زنان این مملکت بی اعتنا هستند، اما بدانند که در آینده، این برخوردهای غیرمسئولانه و عدم پاسخگویی ها، عواقبی برایشان به همراه خواهد داشت، همانطور که امروز بخشی از مشکلات حکومت، ناشی از عواقبی است که واکنش های نامناسب به درخواست های مردم ایجاد کرده است. بی شک این روند اگر همچنان ادامه یابد و باعث یأس و سرخوردگی جامعه مدنی شود، این سرخوردگی، بیش از همه دامن خود مسئولان را خواهد گرفت.».