به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آذر ۲۹، ۱۳۹۳

ابراز نگرانی از انتقال حکیمه شکری به زندان قرچک

حکیمه شکری پس از شرکت در مراسم بزرگداشت یکی از کشته‌شدگان حوادث انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری بازداشت شد.

در نامه‌ای به احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حقوق بشر ایران، مادران پارک لاله انتقال حکیمه شکری، از همراهان این حرکت، به زندان قرچک را «غیرقانونی» خوانده و به آن اعتراض کرده‌اند.

به‌گزارش مرکز حامیان حقوق بشر، در نامه مادران پارک لاله ایران آمده است که حکیمه شکری دو سال پیش تنها به دلیل همدردی و حمایت از مادران کشته‌شدگان و زندانیان و مفقودشدگان ایران بازداشت شده و در تاریخ دوشنبه ۱۵ دسامبر / ۲۴ آذرماه بدون اطلاع قبلی و به صورتی ناگهانی به زندان قرچک ورامین منتقل شده است و با زنان زندانی عادی در شرایط نامناسبی به‌سرمی‌برد.
به‌گفته مادران پارک لاله «زندان قرچک ورامین یکی از بدترین زندان‌های ایران است که زندانیان از ابتدایی‌ترین حقوق بهداشتی خود نیز محروم هستند.»
روزنامه جام جم، اردیبهشت امسال در مورد این زندان نوشت: «زندان قرچک پیش از این، محل نگهداری مجرمان موادمخدر بوده، اما حالا به زندان شهر ری تغییر نام داده و جایی است برای نگهداری از زنان مجرمی که نه به مواد مخدر نه گفته‌اند، نه به سرقت، نه به قتل و نه به کارهای منافی اخلاق.»
مادران پارک لاله ایران ضمن ابراز نگرانی از وضعیت کلیه زندانیان ایران به‌ویژه زنان زندانی محبوس در زندان قرچک ورامین، نگرانی شدید خود از وضعیت حکیمه شکری را ابراز داشته و اظهار امیدواری کرده‌اند که هر چه سریع‌تر به وضعیت وی رسیدگی و ایشان آزاد شود.
مرکز حامیان حقوق بشر به‌نقل از یکی از وکلای حقوق بشری ایران که نام وی برده نشده، نوشته است: «انتقال خانم شکری به زندان قرچک به دلیل نگهداری ایشان با زندانیان عادی، در حالی که به دلایل سیاسی بازداشت و محکوم شده‌اند، غیرقانونی و مغایر با قانون طبقه‌بندی زندانیان بر اساس محتوای حکم است. ضمن اینکه انتقال ایشان به قرچک که محل زندگی ایشان نبوده، مصداق تبعید زندانی هم محسوب می‌شود و مجازات مضاعف است.»
حکیمه شکری در تاریخ ۱۴ آذرماه سال ۸۹ خورشیدی پس از شرکت در مراسم بزرگداشت امیرارشد تاجمیر، یکی از کشته‌شدگان حوادث بعد از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در ایران، در بهشت زهرای تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. اتهام او «تبلیغ علیه نظام» و «اقدام علیه امنیت ملی» عنوان شده بود و پس از هفته‌ها بلاتکلیفی در ۱۱ اسفند همان سال با سپردن وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.
شکری در دادگاه به سه سال حبس محکوم شد که ۲۲ اکتبر سال ۲۰۱۲ / یکم آبان‌ماه ۱۳۹۱ برای اجرای حکم، خود را به زندان اوین معرفی کرد و تاکنون در زندان به‌سر می‌برد.