به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آذر ۲۹، ۱۳۹۳

کاخ سفید:

امکان دیدار کاسترو از آمریکا!
فیدل کاسترو، رائول کاسترو و ارنستو "چه" گوارا 

یک روز پس از آنکه رئیس جمهور آمریکا و رئیس جمهور کوبا از آغاز روند عادی‌سازی روابط خبر دادند، سخنگوی کاخ سفید آمریکا در پاسخ به پرسش‌ها در مورد امکان دیدار رائول کاسترو از آن کشور گفت چنین احتمالی را رد نمی‌کند.
با این حال گروهی از مخالفان سیاست اوباما در کنگره، از روز نخست اعلام کرده‌اند که تلاش خود را خواهند کرد تا روابط دیپلماتیک کشور به حالت عادی باز نگردد.
دولت آمریکا، روبرتا جکسون، دستیار وزیر خارجه آن کشور، که یک مقام دیپلماتیک ارشد به شمار می‌رود، را در ماه میلادی ژانویه (ماه آینده) به هاوانا می‌فرستد.
به گفته روبرتا جکسون، این سفر برای آغاز گفت‌وگوها در مورد از سرگیری روابط دیپلماتیک انجام می‌شود.
جاش ایرنست، سخنگوی کاخ سفید، ۲۷ آذر ماه در گفت‌وگو با خبرنگاران از سفرهای باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، به میانمار (برمه) یا چین نمونه آورد و در عین حال از سفر متقابل مقام‌های آن کشورها به آمریکا سخن گفت.
به گفته آقای ایرنست، چنین ارتباطی با سران کشورها، می‌تواند برای موضوع حقوق بشر و «نشان دادن کاستی‌های دیگر کشورها» در این ارتباط، مفید واقع شود.
اما در حالی‌که خبرگزاری‌ها از تجمعات در خیابان‌ها و شادی در کوبا خبر می‌دهند و کشورهای جهان از شرق آسیا تا جنوب قاره آمریکا و نیز برخی چهره‌های بین‌المللی مانند دبیر کل سازمان ملل، از عادی‌سازی روابط استقبال کرده‌اند، گروهی از قانون‌گذاران آمریکا سخت از تصمیم رئیس‌جمهوری انتقاد کرده و گفته‌اند تلاش خود را علیه رفع تحریم‌ها خواهند کرد.
رادیو فردا