به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، آذر ۱۸، ۱۳۹۳

اعتراض به احتمال تخریب خانه تاریخی ثابت پاسال «ورسای ایران» در تهران


یک عضو شورای شهر تهران به دنبال انتشار خبر احتمال تخریب خانه تاریخی حبیب‌الله ثابت (ثابت پاسال)، گفت:
«سازمان میراث فرهنگی با ثبت ملی این بنای تاریخی، شورای شهر را در کنار آمدن با مدیریت شهر تهران برای حمایت از بقای این بنای ملی یاری کند.»

حبیب‌الله ثابت که به ثابت پاسال معروف بود، تاجر، صنعتگر و کارآفرین ایرانی در پیش از انقلاب بود که خانه بزرگ او به «ورسای ایران» نیز شهرت دارد.
روز دوشنبه هفدهم آذرماه، محمد حقانی، عضو شورای شهر در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، با تاکید بر لزوم حفظ بناهای قدیمی شهر تهران همچون خانه آقای ثابت، گفت که روز یکشنبه در نشست علنی شورا به شهردار تهران تذکر داده شد، تا از ساختمان معروف به «کاخ ورسای ایران» حفاظت کند افزود که «امیدواریم شهرداری به این تذکر پاسخ مثبت دهد.»
او با بیان اینکه شورای شهر باید جایگاه نظارتی خود را حفظ کند، گفت: اگر شهرداری به تغییر کاربری این آثار از سوی کمیسیون ماده ۵ اشاره کند، باید بررسی شود که دلیل بی‌توجهی به این آثار در زمان تهیه طرح جامع شهر تهران چه بوده است.
او با بیان اینکه این ساختمان‌ها خاطرات شهر تهران و متعلق به این شهر هستند که از معماری خاصی هم برخوردارند، گفت: ساختمان متعلق به حبیب‌الله ثابت، با داشتن مساحتی برابر با ۱۱ هزار و۵۰۰  متر مربع و برخورداری از معماری و تزئینات خاص که به سبک کاخ ورسای ساخته شده، متعلق به مردم ایران است. چرا که این ساختمان با پول مردم و به وسیله هنرمندان ایرانی ساخته شده است.
از دیگر سو معاون میراث فرهنگی استان تهران در ارتباط با ثبت ملی خانه تاریخی موسوم به «کاخ ورسای ایران» که در معرض خطر تخریب قرارگرفته است، گفت: «ثبت ملی این خانه فعلا در الویت کاری ما قرار ندارد.»
آقای ثابت علاوه بر تجارت و صنعتگری، مؤسس نخستین تلویزیون ایران و نخستین کارخانه صنعتی مبل در کشور بود. او در سال ۱۳۶۹ خورشیدی در شهر لس‌آنجلس آمریکا درگذشت. 
پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ بخش عمده‌ای از دارایی‌های این سرمایه‌دار از سوی انقلابیون توقیف و مصادره شد.