به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، دی ۰۱، ۱۳۹۳

پلیس ترکیه ده‌ها معلم معترض به اسلامی سازی مدارس را بازداشت کرده است.

صحنه‌ای از سرکوب‌های پیشین در آنکارا علیه معترضان به یک لایحه آموزشی

آنگونه که خبرگزاری فرانسه گزارش داده، تعدادی از معلمان ترکیه، شنبه ۲۹ آذر در آنکارا پایتخت این کشور تجمع کردند تا اعتراض خود را به آنچه دخالت حزب عدالت و توسعه در تضعیف نظام سکولار ترکیه می‌خوانند، بیان کنند.


اما پلیس با حمله به تجمع آنها، ده‌ها معلم را بازداشت کرده است. ماموران پلیس برای متفرق کردن معترضان از ماشین‌های آب‌پاش فشار قوی و اسپری فلفل استفاده کرده‌اند.

برخی گزارش‌ها تعداد معلمان دستگیرشده را بیش از ۱۰۰ نفر بیان می‌کنند و از ولی دمیر، رئیس اتحادیه آموزش و پرورش به عنوان یکی از بازداشتی‌ها نام می‌برند.
در این گزارش آمده که بسیاری از فعالان، از مداخلات حزب اسلامگرای عدالت و توسعه در نظام آموزش و پرورش ترکیه عصبانی‌اند.

این حزب که دولت ترکیه را در اختیار دارد، توسط این فعالان به تضعیف اصول سکولاریستی کشور متهم شده است.
دولت ترکیه مدتی است که ممنوعیت استفاده از روسری توسط دانش‌آموزان دختر دبیرستان‌ها را لغو و از تاسیس مدارس موسوم به مدارس «امام خطیب» که ترکیبی از آموزش دینی و مدرن را ترویج می‌کنند، حمایت کرده است.
از سوی دیگر به تازگی خبر رسید که رجب طیب اردوغان قصد دارد آموزش خط عربی را در دبیرستان‌های ترکیه احیاء کرده و تدریس زبان ترکی عثمانی را نیز در مدارس این کشوررایج کند.
سرکوب و بازداشت مخالفان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و دولت او، در ماه‌های اخیر افزایش یافته است.

از جمله یک هفته پیش که نیروهای امنیتی و پلیس در یک عملیات همزمان در ۱۳ شهر دست‌کم ۲۳ نفر را بازداشت کردند.
سردبیر روزنامه زمان، مدیر شبکه خبری سامان‌یولو، تهیه‌کننده دو سریال تلویزیونی، یک کارگردان سریال‌های تلویزیونی و رئیس پیشین شعبه مبارزه با ترور اداره پلیس در استانبول از جمله بازداشت‌شدگان بودند.
اتحادیه اروپا این واقعه را محکوم کرد و آمریکا نیز از ترکیه خواست تا از آزادی رسانه‌ها و دیگر ارزش‌های دمکراتیک پاسداری کند.
اما رئیس جمهور ترکیه در واکنش گفت که دستگیری مخالفان، بخشی از یک واکنش ضروری برای خنثی کردن «عملیات کثیف» دشمنان سیاسی است و افزود که این مسئله ربطی به اتحادیه اروپا ندارد.
اردوغان: روند قانونی در جریان است
آقای اردوغان، ۲۹ آذر و در یک سخنرانی تلویزیونی نیز تاکید کرده است که این بازداشت‌ها قانونی هستند و او از نزدیک اوضاع را زیر نظر دارد.
رئیس جمهور ترکیه افزوده که «یک روند شفاف قانونی در حال حاضر در جریان است» و تاکید کرده که پلیس و دستگاه قضایی این کشور، «اشتباهات گذشته» را تکرار نمی‌کنند.
رجب طیب اردوغان، دولت ترکیه، و حزب عدالت و توسعه با فتح‌الله گولن، یک رهبر دینی و سرمایه‌دار بزرگ این کشور که هم‌اکنون در آمریکا اقامت دارد، درگیرند.
آقای گولن که از متحدان پیشین حزب عدالت و توسعه بود، حالا توسط دولت ترکیه به «تلاش برای کودتا» متهم است.
رادیو فردا