به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، آذر ۲۸، ۱۳۹۳

تعویق در انتشار اسناد تاریخی کودتای ۲۸ مرداد

دکتر محمد مصدق، نخست وزیر قانونی ایران که پس از کودتای ۲۸ مرداد از قدرت برکنار شد


وزارت امور خارجه آمريکا اعلام کرد آن بخش از مکاتبات تاريخی مرتبط با کودتای ۲۸ مرداد در ايران را در حال حاضر منتشر نمی‌کند. دليل اين کار، جلوگيری از «به مخاطره افتادن گفت‌وگوهای اتمی با ايران» عنوان شده است.

به گزارش روز پنجشنبه ۲۷ آذرماه خبرگزاری آسوشيتدپرس، اين تصميم در ماه سپتامبر، شهريور گذشته، در جلسه کميته اسناد رسمی ديپلماتيک وزارت امور خارجه آمريکا گرفته شده است.

اسناد تاريخی و رسمی ديپلماتيک نمی‌تواند تا ۳۰ سال در دسترس عموم قرار گیرد.

بر اساس اين گزارش، استفن رندولف از تاريخ‌نگاران وزارت امور خارجه آمريکا در جريان جلسه کميته یاد شده گفته که بهتر است انتشار اين اسناد «به دليل مذاکرات جاری اتمی با ايران» هنوز مخفی نگه داشته شود.
«ریچارد ایمرمن» رئیس کمیته و استاد دانشگاه «تمپل» با ابراز نارضایتی از این تصمیم گفت: دلایل ارائه شده درباره منتشر نکردن اسناد کودتای 28 مرداد ایران به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
تاریخ دخالت سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در برکناری دولت «محمد مصدق» در ایران در جریان کودتای 28 مرداد به طور مفصل در کتاب‌ها و تحقیقات مختلف بررسی شده است. اسنادی که سال گذشته منتشر شد، اطلاعات جدیدی را درباره همکاری آمریکا و انگلیس در این طرح افشا کرد.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) سال گذشته در سایت رسمی خود از کودتای 28 مرداد به عنوان «کودتایی با همکاری سیا» نام برد.
در سندی که مطابق قانون «گردش آزاد اطلاعات» از طبقه‌بندی محرمانه خارج شد و در اختیار آرشیو دانشگاه «جورج تاون» واشنگتن قرار گرفت، آمده بود: کودتای نظامی که به سرنگونی «محمد مصدق» و کابینه ملی وی انجامید با هدایت سیا در چارچوب سیاست خارجی وقت آمریکا انجام شده بود.
«باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان سخنرانی خود در سال 2009 در قاهره گفت: ایالات متحده آمریکا در جریان سرنگونی دولتی که به صورت دموکراتیک در ایران انتخاب شده بود، نقش داشت.